Foto: Håkan Jacobsson
Bertil Mårtensson. tecknare, facklig ordförande på CA Anderssons tryckeri, Malmö. Januari 2019. Foto: Håkan Jacobsson
Bertil Mårtensson. tecknare, facklig ordförande på CA Anderssons tryckeri, Malmö. Januari 2019. Foto: Håkan Jacobsson
Bertil Mårtensson. tecknare, facklig ordförande på CA Anderssons tryckeri, Malmö. Januari 2019. Foto: Håkan Jacobsson

Berättelserna finns bara en kaffekopp bort

PORTRÄTT Man strävar i ekorrhjulet för att ta igen sig på kvällen och se de dramatiska berättelserna på tv – och så fanns dramerna bara en kaffekopp bort, på arbetsplatsen.
Den reflektionen gör Bertil Mårtensson efter att han ägnat sig åt att porträttera arbetskamrater, i ord och teckningar.

Namn: Bertil Mårtensson
Yrke: Grafiker, tecknare
Familj: Fru, två söner
Bor: Malmö. Fritidshus på Linderödsåsen ”gott att komma dit och få arbeta med händerna nu när jobbet har blivit så datoriserat”.
Aktuell: Hans utställning ”På riktigt” öppnar på ABF på Spånehusvägen 47 i Malmö nu på söndag kl 13-16. Den hänger där i tre veckor.

Den här söndagen öppnar en utställning på ABF i Malmö. Den är resultatet av en uppgift som Bertil Mårtensson ägnat mycket av sin fritid åt de senaste ett och ett halvt åren.
Han har med pennan tecknat porträtt av ett femtontal av sina arbetskamrater, både i ord och bild. ”På riktigt” har han kallat sin utställning.
Bertil Mårtensson arbetar sedan 19 år på CA Anderssons tryckeri i Malmö och är ordförande för grafikerfacket på företaget.

– Vi var några ordföranden och kontaktombud som träffades informellt och pratade om hur stämningen var på våra arbetsplatser. Om varför det inte är som på 70- och 80-talen, när folk kunde säga att de var arbetare, och att de var stolta över att vara det.
Över varför arbetarna inte har samma styrka som grupp. Känner de sig ens som ett kollektiv?
De ställde sig frågan om hur det kommer sig att även om arbetaren, löntagaren, finns kvar så har den och arbetslivet inte alls samma plats i media som då.

De tyckte att det fortfarande är viktigt att berätta om de här människornas liv och tankar.
Någon kastade fram idén till Bertil Mårtensson: ”du som arbetar konstnärligt, skulle inte du kunna göra något?”.
– Jag gick hem och skissade lite på det.
Bertil Mårtenson är utbildad i teckning, men faktum är att han från början tänkte att texterna skulle åtföljas av fotografier.

– Jag hade stämt möte med en fotograf för att diskutera. Men han dök inte upp, så då tänkte jag att då får jag väl teckna själv.
Så här i efterhand tycker han att det nog var bra, att det ger porträtten tyngd.
– Synen på bilden har förändrats. Bilder är så lätta att ta nu. Med blyertsen får man ett litet motstånd när man tar fram bilden, och det tror jag är bra – det är inte bara ett klick.
Bertil Mårtensson har både grafikeryrket och den konstnärliga ådran från sin far, som var maskinsättare till yrket och målade och skulpterade på fritiden.

Familjen bodde i Nöden i Lund. Bertil Mårtensson berättar hur han ställde upp fars staffli och målade impressionistiska bilder från sina hemmagator. Och lyckades ganska bra med att sälja dem också.
Sitt första sommarjobb hade han på ett tryckeri.
Men när han hoppade av gymnasiet var det inte för att jobba i tryckeri.

Han gick en utbildning i grafisk teckning. Det gav möjlighet att arbeta på exempelvis reklambyrå. Men, säger han, han var så pass vänster att han då, på 70-talet, inte kunde tänka sig att jobba med reklam.
Så till största delen verkade han inom det fria kulturlivet.
– Jag hankade mig fram som konstnär och illustratör.
– Ibland jobbade jag på tryckerier. Som ju kulturarbetare ofta får göra, hitta fastare inkomster då och då.

När han bildat familj och fått två söner blev kraven på en stadig inkomst mera pockande. Så år 2000 började han arbeta på CA Anderssons, Malmös äldsta tryckeri. Det startade redan 1869, så i år är det 150-årsjubileum.
Branschen ser förstås inte ut som den gjorde då, och fortfarande händer det mycket. Bertil Mårtensson vittnar om stora förändringar bara under den tid han jobbat på företaget.
– Vi är ju en väldigt utsatt bransch, Stressen är hög, där är en snabb teknisk utveckling, många ägarbyten.

– När jag började år 2000 var vi ett litet tryckeri med ett tjugotal anställda, nu är vi ett hundratal.
Det är en del av den utvecklingen som speglas i de porträtt som Bertil Mårtensson gjort. Yrkesstolthet, drömmar som slagit in och som inte gjort det, glädjeämnen och besvikelser, både i jobbet och det privata.
Bertil Mårtensson berättar att hans mål redan från början var att göra en utställning och en bok.

Alla är inte bekväma med att dela med sig av sina innersta tankar. Var det svårt att få arbetskamraterna att ställa upp?
– Gensvaret var överraskande positivt. De flesta jag frågade ville vara med.
Bertil Mårtensson har fått Arbetarrörelsens i Malmö kulturpris för sitt arbete med ”På riktigt”. Den finns i två versioner; en ramad upplaga för mera konventionella utställningar och en i ett enklare utförande, tänkt för mer tillfälliga sammanhang eller där man inte har så mycket väggyta.

Men Bertil Mårtensson känner sig inte färdig. Bara på hans egen arbetsplats finns det fler berättelser:
– Det är väl ingen tillfällighet att mitt skift är överrepresenterat i utställningen.
– Det här känns lite som en skatt för mig, och även för andra, har jag förstått. Jag hoppas det kan bli någon form av budkavle. Det finns många andra arbetsplatser, många andra historier.
– Det här är toppen av ett isberg, jag har bara öppnat Pandoras ask.

Namn: Bertil Mårtensson
Yrke: Grafiker, tecknare
Familj: Fru, två söner
Bor: Malmö. Fritidshus på Linderödsåsen ”gott att komma dit och få arbeta med händerna nu när jobbet har blivit så datoriserat”.
Aktuell: Hans utställning ”På riktigt” öppnar på ABF på Spånehusvägen 47 i Malmö nu på söndag kl 13-16. Den hänger där i tre veckor.

Dagens fråga

Ska du se matchen Chelsea-MFF?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev