Vägrar häva bilköp – anmäls

HÖRBY

En bilfirma i Hörbytrakten har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden efter att ha nekat en kund att häva sitt bilköp.
Kunden, en kvinna från nordvästra Skåne, köpte en Volkswagen Polo av firman för 29 000 kronor den 13 augusti i fjol. Bilen hade gått 6 200 mil.
När hon kom hem upptäckte kvinnan att det fanns flera fel på bilen. Hon lämnade in den på en verkstad i Helsingborgstrakten för undersökning och då visade det sig att det fanns skador på två cylindrar och en bussning på länkarmen, samt en del andra fel.
I oktober tog kvinnan kontakt med Hörbyföretaget igen och begärde att köpet skulle hävas. Men det sade firman nej till, och erbjöd henne att reparera bilen mot sitt nettopris, eller att i stället att byta in bilen mot något annat objekt.
Det beskedet nöjer sig köparen inte med, utan har nu anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
– Jag kräver att köpet hävs och att hela beloppet på 29 000 kronor återbetalas till mig. Eftersom reparationskostnaderna överstiger bilens värde anser jag att hela inköpsbeloppet ska återbetalas, skriver kvinnan i ARN-anmälan.
Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som löser tvister mellan konsumenter och företag.
– Vårt beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Majoriteten av företagen följer beslutet, skriver Allmänna reklamationsnämnden på sin hemsida www.arn.se.

Dagens fråga

Har du sett den hyllade tv-serien Chernobyl?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev