Foto: Johan Löfquist

Jubilerande revy glänste

Recension Att Arlövsrvyn hade 25-års jubileum gick inte att missa när publiken började anlända under lördagens premiär. Gäster och medverkande turades om att glittra i kapp med varandra. Det rådde nästan hemmafeststämning. Många av besökarna är stammisar och den självklara värden var revypappan Kent Nilsson som stod och tog emot i dörren.

Arlövsrevyn 2019
Medverkande: Sven Melander, Jennie Rosengren, Kent Nilsson, Lotta Thorell, Robert Rydberg, Caroline Nilsson, Magnus Rosengrens revyorkester

Regi: Adde Malmberg

Under de 25 år som har gått sedan den allra första premiären 1995 har Arlövsrevyn vuxit och blivit en av landets mest välkända revyer. Underhållare som Lotta Engberg, Siw Malmkvist, Hasse ”Kvinnaböske” Andersson, Ing-Britt Stiber och Pierre Lindstedt är bara några av de namnkunniga artister som har stått på scen.

Att skriva och spela revy är ett speciellt hantverk och publiken blev inte besviken. Årets upplaga innehöll allt från aktuella nyheter och samhällsfrågor, flera fantastiska sång- och dansnummer och såklart en del under-bältet-humor.

Sven Melander, som är tillbaka i Arlöv efter några års uppehåll, tas varmt emot av publiken. Han fyller rollerna väl – allt från arg handläggare på Pensionsmyndigheten till den cannabis-rökande hippien Lasse Tussilago Che Guevara som nu – 50 år sedan 68-rörelsen har hamnat på ålderdomshem. I scenen med parkarbetarna på bänken (som är ett återanvänt format men med ny text) visar han vilket proffs han är. Hans timing, mimik och sätt att använda tystnaden är outstanding. Och visst, i sann Arlövsrevytradition, får vi se honom vid en bardisk drickandes gin (och tonic).

Några av de bästa scenerna under revyn är årskavalkaden där bland annat Oboy-bristen, det politiska läget, grillförbud och pang pang i Malmö hinns med. Självklart får sig också Svenska Akademien en släng av sleven, och då framförallt Horace (eller Hor-as som det också tydligen kan uttalas) och den så kallade kulturprofilen. En annan höjdpunkt är när Jennie Rosengren imiterar Karin Laserow och undersöker den make som en maka vill byta in. Hon undersöker exemplaret från en hel del olika vinklar och man undrar om hon egentligen hittade den där stämpeln någonstans.

En del av scenerna lyfter dock inte riktigt. Scenerna där knarksmugglaren åker fast i tullen – fast för innehav av en miljöfarlig plastpåse och taxiscenen där taxichauffören skriker obsceniteter åt medtrafikanterna samtidigt han pratar om sitt förhållande är inte revyns bästa. Men å andra sidan så fullkomligt briljerar ensemblen i andra scener.

Caroline Nilsson, Kents dotter, är väldigt rolig som 15-åriga Sandra som ska redovisa om frukten Physalis. Oturligt nog har hon missförstått en hel del ord och plötsligt innehåller skolredovisningen syfilis istället för Physalis, mikroorgasmer istället för mikroorganismer och en torped istället för en ortoped.

Robert Rydberg och Lotta Thorell (proffs som de är) gör sig utmärkt som stadsborna som köpt hus på Österlen och ska installera stampat jordgolv för att få det så genuint som möjligt.

Publiken ligger stundtals dubbelvikta och gapskrattar, inte minst när Kent Nilsson klär ut sig till Svea som pratar vitt och brett om sitt (och andras) sexliv. Svea är en kär och återkommande gammal vän till Arlövsrevypubliken.

När så sista tonerna klingat ut tar Kent Nilsson till orda och tackar alla de som har medverkat i revyn under de 25 år som har gått. Och nog blir det några år till med Arlövsrevyn – det lovar han. Och även när han tröttnar kommer revyn att leva vidare.

– Då kommer Caroline att ta över, säger han med ett pillimariskt leende och blinkar åt sin dotter.

Arlövsrevyn 2019
Medverkande: Sven Melander, Jennie Rosengren, Kent Nilsson, Lotta Thorell, Robert Rydberg, Caroline Nilsson, Magnus Rosengrens revyorkester

Regi: Adde Malmberg