Stillfoto fra filmen Border. Foto: Henrik Petit
STOCKHOLM 20190103Eva Melander, huvudrollsinnehavaren i filmen Gräns som nominerats till nio Guldbaggar, bland annat bästa kvinnliga huvdroll.Foto: Stina Stjernkvist / TT kod 11610
STOCKHOLM 20190103Regissör Gabriella Pichler och producenten Anna Maria Kantariussom nominerats till Guldbagge för filmen Amatörer som bästa film.Foto: Stina Stjernkvist / TT kod 11610

”Manuset till Gräns var något jag aldrig läst tidigare”

Trollfilmen Gräns var den stora vinnaren när årets Guldbaggenomineringar presenterades på torsdagen. Totalt nio nomineringar fick filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists skräcknovell. För skånsk del blev det också en lyckad nomineringsdag med fyra nomineringar till Gabriela Pichlers Amatörer och två vardera till Marcus Lindeens dokumentär Flotten och Olof Spaaks långfilmsdebut Trädgårdsgatan.

Gräns är den dansk-svenska regissören Ali Abbasis andra långfilm och bygger på John Ajvide Lindqvists skräcknovell med samma titel. Filmen hade svensk biopremiär i augusti och hade då redan kammat hem det tunga filmpriset Un Certain Regard på filmfestivalen i Cannes. Den var även Sveriges Oscarsnominering men föll bort i första urvalsprocessen. Nu har Gräns alltså chans till hela nio Guldbaggar på årets gala. Kategorierna den är nominerad i är bland annat bästa film, bästa regi, bästa manus och bästa mask och smink. Och så bästa kvinnliga huvudroll för Eva Melander, utbildad på Malmö Teaterhögskola, som spelar huvudrollen som tulltjänstemannen Tina.
– Att det skulle bli så många nomineringar är lite otroligt, säger Eva Melander på telefon från en hektisk presskonferens i Stockholm. Jag hade hoppats på några stycken men det här är fantastiskt.

Att förvandla sig till Tina var ett hårt arbete för Eva Melander som bland annat fick gå upp 18 kilo och köra hård styrketräning. Och masken som ger Tina hennes udda utseende tog fyra timmar att sätta på plats varje inspelningsdag. – Det var ju dels den yttre förvandlingen där jag både åt och tränade så det var nyvunnet fett och muskler, jag var liksom helt stel i kroppen under skinnet, beskriver Eva Melander arbetet med rollen. Och så masken då. Och det här med att spela med mask fick vi arbeta fram och provfilma jag och Ali tillsammans. Ansiktet är ju min verktygslåda och det här var som att man hade limmat igen hela verktygslådan med gelatin och silikon. Jag fick verkligen lära mig att orientera mig i ett nytt ansikte. Sedan är också Tina väldigt utsuddad, återhållen och nedstämd som person så det var också en stor utmaning att pusha känslolivet där under så starkt att det gick igenom.

Då måste det kännas som en fin belöning med denna nominering?
– Ja, det så himla härligt och kul och skönt. Man känner sig bekräftad och sedd i sitt enorma slit.

Vad är det som gör Gräns till en så uppskattad och prisad film tror du?
– Jag tänker att det är samma sak som ryckte tag i mig första gången när jag läste manus, säger Eva Melander eftertänksamt. Att det var något jag aldrig läst tidigare och att manusberättelsen tog så många oväntade vändningar. Och den här mixen av saga och realism i samma berättelse. Sedan finns det så mycket igenkänning i det här med utanförskap och identitet. Och jättemånga existentiella frågeställningar. Det är blandningen av allt det där tror jag.
Om Eva Melander vinner en Guldbagge i år så blir det den andra för hennes del. 2016 belönades hon för bästa kvinnliga biroll i Beata Gårdelers långfilm Flocken.
– Den Guldbaggen har jag hemma på en fönsterbräda bland en massa växter och den skulle väldigt gärna vilja ha sällskap, säger hon med ett stort skratt. Den ser lite ensam ut där

Med sina nio nomineringar vann Gräns definitivt nomineringsslaget. De två filmer som fick näst mest nomineringar var Astrid Lindgren-filmen Unga Astrid och Peter Grönlunds Goliat med sex nomineringar vardera. Tillsammans med Gräns, dokumentären The Deminer och Den blomstertid nu kommer konkurrerar de bland annat om en Guldbagge för bästa film.
Ett stort antal skånska filmer har också möjlighet att vinna Guldbaggar. Regissören och dramatikern Marcus Lindeen från skånska Barkåkra är till exempel nominerad i kategorierna bästa dokumentär och bästa klipp (se separat intervju) för sin dokuemntär Flotten och regissören Gabriela Pichler som är uppvuxen i Örkelljunga nominerades i hela fyrta kategorier för sin Amatörer. Hennes förra långfilm, Äta Sova Dö, nominerades till fem Guldbaggar och vann tre av dem och när hon fick frågan på torsdagens presskonferens om hur man gör en ny film efter det svarade hon med ett stort skratt:
– Jag utmanade mig själv ännu mer. Hur kan jag ta in fler amatörskådespelare? Hur mycket jobbigare kan man göra det för sig? Och i stället för att tänka strategiskt tänkte jag med hjärtat, vad det var jag ville göra.

Andra filmer med skånsk anknytning som har chans till Guldbaggar är kortfilmen Vi bara lyder där Erik Holmström från Malmö Dockteater stått för regi och manus (se separat artikel) och Ängelholmsfödda regissören Olof Spaaks debutlångfilm Trådgårdsgatan där Gunnar A.K. Järvstad från Brantevik nominerades för bästa manus och Lundafödda Kristoffer Jönsson för bästa foto. Och så Balkan Noir där Malmöscenografen Malmöscenografen Emma Sofia Wahlberg kan vinna en bagge för bästa scenografi. Vilka som slutligen vinner de åtråvärda guldglänsande insektsstatyetterna får vi veta på årets Guldbaggegala som äger rum 28 januari. Den direktsänds på SVT och SVT Play och leds av komikern Emma Molin. Förutom Guldbaggar delas då också ut en Hedersbagge, barnfilmpriset Gullspira, pris till årets nykomling samt ett publikpris.