– Enbart kamerorna kan inte lösa vår trafiksäkerhetsproblematik kopplad till hastighet. Här måste man arbeta med hela spektrumet, från mötesseparerade vägar till en ökad polisnärvaro, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
I dag finns drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror i tjänst i Sverige. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
– Enbart kamerorna kan inte lösa vår trafiksäkerhetsproblematik kopplad till hastighet. Här måste man arbeta med hela spektrumet, från mötesseparerade vägar till en ökad polisnärvaro, säger Maria Krafft från Trafikverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
– Kamerorna är satta utifrån en bedömning var det finns risk för störst personskador. Det är vägar med hastighetsbegränsningarna 70, 80 och 90 kilometer i timmen som inte är mötesseparerade, säger Maria Krafft från Trafikverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
– Målet med ATK, automatiserad trafiksäkerhetskontroll, är att hastighetssäkra vägsträckorna med så få utfärdade böter som möjligt. Det gemensamma målet är trafiksäkerhet, säger kommissarie Anders Drugge. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
I dag finns drygt 1 600 trafiksäkerhetskameror i tjänst i Sverige. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Polisens ATK-sektion, automatiserad trafiksäkerhetskontroll, utfärdar så få fortkörningsböter som möjligt. Det gemensamma målet är trafiksäkerheten.Foto: Johan Nilsson/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Årligen utreder polisens ATK-sektion, automatiserad trafiksäkerhetskontroll, 300 000 fortkörningsärenden varav cirka 35 procent leder till lagföring. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Maria Krafft, måldirektör i Trafikverket. Foto: Kristina Jonsson-Baars
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Kommissarie Anders Drugge.Foto: Privat

Färre böter med fartkameror

Svenskarnas dåliga vana att köra för fort skulle kunna bli en kassako för staten. Men i stället för ren ekonomi prioriteras trafiksäkerhetens visioner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Har du sett den hyllade tv-serien Chernobyl?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev