Det är enkelt att känna igen nya Peugeot 508 tack vare positionsljusen i form av ”huggtänder”.Foto: Thomas Johansson/TT
Det är enkelt att känna igen nya Peugeot 508 tack vare positionsljusen i form av ”huggtänder”. Foto: Thomas Johansson/TT
Nya Peugeot 508 ger intryck av att ha en slank sedankaross, men är i själva verket en halvkombi. Det är den lösningen som bland andra Saab länge förfäktade. Under 2019 kommer 508 i vanligt kombiutförande till Sverige. Foto: Thomas Johansson/TT
Bakpartiet är ganska stubbigt formgivet medan karossen som helhet är slank och låg. Nya 508 är aningen mindre än föregångaren och är ett försök att locka nya målgrupper till märket som hamnat lite i skuggan de senaste åren. Foto: Thomas Johansson/TT
En genuint annorlunda och trivsam förarmiljö. Om man trivs med den kompakta ratten och den högbyggda instrumentlådan är en smaksak.
En tydlig och hyggligt lättanvänd pekskärm används för många av bilens funktioner. På bilden är backkameran aktiverad och den ger flera vyer för att underlätta manövrering.
Fina framstolar i provbilen och baksätet duger för två vuxna. Med storväxta tonårsbarn eller behov att transportera äldre personer med stela leder finns det bättre lämpade bilar.
Fina framstolar i provbilen och baksätet duger för två vuxna. Med storväxta tonårsbarn eller behov att transportera äldre personer med stela leder finns det bättre lämpade bilar.
Dekorlister av olika material och högtalare av märket Focal. Peugeot siktar uppåt på premiumstegen med nya 508.
GT är en av bilvärldens mest använda beteckningar och kan till exempel betyda grand tourer. Eller grande tourisme på franska och gran turismo på italienska. På nya 508 är det en utrustningsversion.
Trots coupéliknande och därmed förmodat opraktisk kaross är 508 en halvkombi. Det ger möjlighet att lasta stora prylar och enkel åtkomst till bagaget.
Bensinmotor som trots ringa volym, bara 1,6 liter, pressar ur sig 225 hästkrafter. Karaktären känns som en större motor.
Mazda 6 2.5 Optimum.
Opel Insignia Grand Sport 1.6 Turbo Ecotec.
Volkswagen Arteon GT 2.0 TDI 4Motion.

Skön renässans för halvkombin

Med snajdig design både in- och utvändigt ska Peugeot 508 koppla greppet om bilköpare som annars troligen hade valt en suv – eller en klassisk, lågbyggd familjebil. Med halvkombibaklucka är det dessutom en hyfsat praktisk mellanklassbil.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Brukar du vinterbada?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev