Hela gänget i nya musikalen Djungelboken. Pressbild

Mowgli och hans vänner nytolkas

Rudyard Kiplings Djungelboken är en historia som många känner igen, inte minst från Disneyfilmen med samma namn. Nu kommer historien om människovalpen Mowgli och hans vänner i djungeln i en helt ny tolkning och med ny musik. Nyligen var det premiär i Stockholm och till våren kommer musikalen till såväl till Malmö som till Kristianstad och Helsingborg.

Djungelboken:
Djungelboken hade premiär i Stockholm den 11 november och går i vår på turné Sverige runt.
Föreställningen kommer till Helsingborg Arena dem 26 januari, till Kristianstad Arena den 2 mars och till Malmö Arena den 9 mars.

Robert Dröse har skrivit ett nytt manus och Martin Landh och Peter Nygren har skrivit ny musik till musikalen. I rollerna finns bland andra Tilde Fröling som gamen Huulda, Gunilla Backman som ormen Kaa och Mendez som apan Kung Gibbon.
Tilde Fröling gör debut i musikalsammanhang.
– Det har varit en otrolig resa på alla sätt och vis. Jag har velat vara med i musikal länge, men inte trott att jag kunde bemästra det och inte vågat ta steget. Nu känns det bara bra och kul och jag är så tacksam för att jag får vara med här, säger Tilde Fröling.

Som gam har hon en varm dräkt på sig.
– Med en härlig stor mage och vingar, berättar Tilde Fröling, som älskade den gamla filmen och gärna citerar gamarnas: ”Har du ingen mamma eller pappa?”
De gamla hitarna får man inte höra i den här musikalen.
– Vi nynnar på de nya låtarna hela tiden, det är jättebra låtar, säger Gunilla Backman. Jag tror inte man kommer att sakna de gamla.
Själv spelar hon ormen Kaa.
– Det är hon som bestämmer i djungeln, så det har blivit lite matriarkat av det hela. Alla går till henne för att få råd och alla har väldig respekt för henne.
Att framställa en orm är inte alltid lätt.
– Jag blir lite statisk, har en kropp som ringlar över scenen och jag har en väldigt rolig orientalisk-inspirerad låt. I den här versionen är Kaa mer en kobra, då är det lättare att få till en form, annars hade man liknat en daggmask.

Gunilla Backman har varit med i många musikaler och gjort många udda roller.
– Men aldrig förr en orm!
Leo Mendez är också debutant i musikalsammanhang.
– Det är därför jag är så nervös, säger han. Det är ett så stort projekt med dans och sång. Och det är en massa barn, det älskar jag. Jag har sex barn själv.

Barnpubliken som kommit på prov har gillat det de sett.
– Men jag har ändå varit så nervös så jag har inte kunnat uppleva det. Jag överdriver inte när jag säger att det är en helt annan värld, från headset och mick till en repetition med massor av folk på scen. Jag har en käpp och man är alltid rädd att skada någon när man dansar …
Många av arenorna som Djungelboken ska spelas på har Mendez ändå besökt förr. I både Melodifestivalen och Diggiloo har han stått på Malmö Arenas scen.
– Men nu är det en helt annan publik. Jag har ändå fördelen att Everyday har blivit barnens favorit, så med det känner jag mig trygg.

Mendez känner också igen sig i rollen som Kung Gibbon.
– Jag ska vara en apa, väldigt lik den jag är i verkliga livet. Så det borde inte vara några problem, Kung Gibbon är dessutom en latinoapa, så jag kan slänga in lite spanska ord. Och jag får dansa. Alla peppar mig och lugnar ner mig, men det känns ändå seriöst och allvarligt för mig. Jag vill verkligen att vi ska göra en bra show för familjerna!
Och Mendez hoppas att barnfamiljerna tar sig ut för att se Djungelboken.
– Jag vill hälsa och säga till föräldrarna att de har en unik chans att ta barnen från mobilerna och skärmarna och till en levande föreställning. Barnen kommer att älska alla djur på scenen och musikalen handlar om relationen mellan djur och människa, den har ett bra och viktigt budskap. säger Leo Mendez.

Djungelboken:
Djungelboken hade premiär i Stockholm den 11 november och går i vår på turné Sverige runt.
Föreställningen kommer till Helsingborg Arena dem 26 januari, till Kristianstad Arena den 2 mars och till Malmö Arena den 9 mars.