Tom Kristensson från Hörby och Henrik Appelskog kan dyka upp i svenska VM-rallyt nästa år. Arkivbild

Hörbyföraren siktar mot JVM-serien

MOTORSPORT Tom Kristensson vill gasa vidare mot toppen.
– Jag hoppas kunna köra JVM-serien nästa år, deklarerar Hörbys rallyess.

Alla sporter har sina ”silly seasons”. Det är tiden mellan två säsonger när alla bygger nytt och förbereder sina satsningar.
– Jag är inne i en extremt intensiv period, säger Tom Kristensson, när vi når honom på Krakows flygplats på torsdagen.

I Polen har han testkört en Ford Fiesta R2, en ny bilmodell som alla förare ska tävla med i nästa års junior-VM, som officiellt heter J-WRC.
– Jag var typiskt nog förste förare ut, och det var frost på en liten bana som vi körde på. Men jag hann känna att bilen har en bra prestanda. Framförallt finns det ett fantastiskt team bakom.

Tom Kristensson har ett starkt år bakom sig. Han blev tvåa i JEM-serien och fick blodad tand att tävla vidare internationellt.
– Ett drömår har gått i uppfyllelse, för tre-fyra år sedan fanns det inte överhuvudtaget i tankarna att jag skulle få sitta i sådana här bilar, säger han.
Men nu faller han för ålderstrecket, JEM-serien är bara öppen för förare upp till 27 år. Men det finns andra chanser.
– Först i september upptäckte jag möjligheten att köra JVM, där får förarna vara upp till 29 år. Sedan dess har jag jobbat för att komma med där.

Fast det brinner i knutarna. Budgeten kommer att bli en tredjedel större än årets, och de slantarna finns inte i nuläget. Men Kristensson jobbar för högtryck.
– Det gäller att utnyttja dygnets alla timmar så mycket som det går, jag samarbetar med runt 50 företag och har väl kanske 60-70 procent av budgeten i hamn. Men jag har många frågor ute just nu, och har sytt ihop ett bra koncept.

Alla tävlingsförare på olika nivåer kämpar just nu för att få ihop ekonomin. Inte ens i VM-serien har många av toppförarna sina satsningar klara ännu.
Det är inte konstigt att kostnaderna är så pass höga. Med i varje team finns flera tekniker och ingenjörer och det är stor uppbackning runt omkring.
Deadline har Tom Kristensson satt till i början av januari. Då måste alla pusselbitar ha fallit på plats.
– Svenska rallyt är det första i VM-serien i mitten av februari. Dessförinnan vill jag hinna köra Bergslagsrallyt och vänja mig vid att köra på snöiga vägar.
– Ska jag göra en VM-satsning, så krävs det noggranna förberedelser, både psykiskt och fysiskt, för att komma i ”tävlingsmode”.

Övriga VM-rallyn körs i Frankrike (Korsika), Italien (Sardinien), Finland och Wales. Regerande mästare är svensken Emil Bergkvist, men han kör inte nästa år.
– Det som är så bra är att alla 20 förarna kör exakt samma bilmodell, så det är den bäste föraren som vinner, säger Kristensson.
Blir det en VM-resa för hans del under 2019, så hänger den trogne vapendragaren, co-drivern Henrik Appelskog från Motala, med och backar upp.

När Kristensson körde i JVM var han bara hemma i Skåne tio dagar under tre månader. Även nu är han på resande fot.
I helgen var han på plats i Paris för att ta emot JEM-silvret, för att sedan direkt dra vidare till testkörningarna i Polen. Nu är han på väg till Tyskland för en avtackningsceremoni i helgen med sitt Opelteam.
– Det går i ett hela tiden, och det gäller att ha både kostym och overall nedpackade i resväskan, skrattar Tom Kristensson.

Sport i dag

Sportresultat