Det är nya regler på gång för utländsk lastbilstrafik. Foto: Pontus Lundahl /TT/Arkiv

Nya regler på gång för utländsk lastbilstrafik

Inrikes Efter segslitna förhandlingar enades EU:s transportministrar under natten till tisdagen om nya regler för lastbilschaufförer som kör tilfälliga transporter inom EU.

Sveriges inrastrukturminister Tomas Eneroth var nöjd, men flera länder motsatte sig beslutet, som togs efter långa och svåra förhandlingar, uppger Sveriges Radio.

De nya reglerna innebär bland annat att man inte tillåter chaufförer att ha så kallad veckovila på minst 24 timmar i förarhytten och att alla lastbilar ska ha smarta färdskrivare. Med dessa nya regler är det tänkt att man lättare ska kunna kontrollera att förare som kör tillfälliga transporter i andra EU-länder, vilket kallas cabotage, följer reglerna. Tanken med cabotage är att värna om miljön. En utländsk chaufföre som till exempel kört en last till norra Sverige ska kunna ta uppdrag inom samma land på vägen hem, och inte som nu köra inrikestransporter i andra länder. Det anses som ett stort problem inom lastbilsnäringen att chaufförer utnyttjar detta systemet.

– Vi har nu fått ökade möjligheter att kontrollera trafiken, vi har sett till att vi har fått schystare regler för de som jobbar inom transportsektorn. Jag är väldigt nöjd och glad att vi får en överenskommelse på plats, säger Tomas Eneroth till SR.

EU-länderna är dock splittrade. För östländerna är transporterna en viktig inkomstkälla medan västländerna anser att det är är en osund konkurrens med sämre arbetsvillkor.

Förhandlingarna är dock inte helt avslutade, det återstår fortfarande att komma överens med EU-parlamentet.

Dagens fråga

Tittade du på Nobelfesten?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev