– Det är alltid lika stimulerande att jobba här. Det är aldrig samma projekt som återkommer, så hjärnan får jobba och det är ju positivt, säger Stefan Liljenberg. Foto: Jakob Hydén
Liljenbergs första lokaler i Hässleholm. Foto: Jakob Hydén
Det mesta finna på lager hos Liljenbergs i Hässleholm. Foto: Jakob Hydén
Ordning och reda är A och O. Foto: Jakob Hydén
– Vi har även service och underhåll nu, men det är inte alls lika mycket som förr, säger Stefan Liljenberg. Foto: Jakob Hydén
Kilremskivor i alla möjliga storlekar. Foto: Jakob Hydén
Stefans farfar Gert startade företaget på 30-talet. Foto: Jakob Hydén
Komplementförsäljningen är en viktig del. Foto: Jakob Hydén
Ett fint betyg från 2011 pryder skrivbordet. Foto: Jakob Hydén
Här finns 800 elmotorer på lager. Foto: Jakob Hydén

E-handel lyfte anrikt verkstadsföretag

På landet Elmotorer, växlar och transmissioner är liksom förr Liljenbergs viktigaste produkter. Med satsningen på e-handel kan det anrika företaget fortsätta att blicka framåt.

I 82 år har Liljenbergs i Hässleholm försett bygden med maskiner, service och underhåll. Efter flytten till Bäckhagsvägen har butiken och lagret byggts ut i flera omgångar. Men med nya tider krävs nya tag och den senaste satsningen gjorde företaget på nya servrar. För i dag är det den digitala handeln som för företaget vidare.

– För tio år sedan såg vi att om vi ska behålla vår omsättning måste vi utveckla vår e-handel. Förr stod verkstaden för 90 procent av intäkterna. Den delen är nu 20 procent och den globala försäljningen står för 80 procent, berättar Stefan Liljenberg, vd på företaget.
Hur har det blivit så?
– Varorna är billiga, men mantimmarna dyra. Förr var en motor något som var dyrt att köpa in och som det lönade sig att reparera, men nu är det i stället väldigt billigt att köpa in nytt. Tyvärr, men så är det.
Det har gjort att kunderna till Liljenbergs inte längre bara kommer från trakterna av Hässleholm eller norra Skåne, utan från hela landet.

– Vi har mycket kunder från Norrland idag. Ska de köpa något så tar det många timmar för dem att åka och handla. Då handlar man över nätet i stället, säger Stefan Liljenberg.
Han tycker att digitaliseringen gått fort, men konstaterar att e-handeln bara fortsätter att växa.
– Vi har haft ett fantastiskt år! Omsättningen har ökat med 15 procent och det med samma antal folk.
När Stefans farfar Gert grundade företaget en gång på 30-talet så var merparten av kunderna lantbruksföretag. Men det har också ändrat sig med åren. Idag är industrin den stora sektorn. Därifrån kommer 70 procent av kunderna, medan lantbruket utgör 30 procent.

– Vår styrka är att vi har hela produktionssortimentet. Vi ligger uppe med cirka 10 000 artiklar på vår hemsida och har det mesta kunderna behöver. I stället för att köpa motorn på ett ställe och motorskyddet på ett annat, så kan de komma till oss. Vi är ett ställe med alla produkter. Och så har vi kunskapen.
Här finns bland annat 800 elmotorer på lagret.
– Problemet för industrin eller lantbruksföretagen är att det kostar så mycket att stå still. Så den som har komponenterna hemma får sälja. Är det slut på mjölk och det är det du behöver just nu så väntar du inte en vecka utan handlar i den affär som har, säger Stefan Liljenberg.