Sven Boräng, Lila fredrikson och Hans-Peter Edh repeterar scenen där Karl-Bertil tillsammans med sin far går runt och ber om ursäkt till alla dem han tagit julklappar från. Foto: Gunilla Wedding
Sara Cronberg regisserar Karl-Bertil Jonssons julafton för andra gången. Foto: Gunilla Wedding
David Gülich bord med allt som behövs för att ljudsätta Karl-Bertil Jonssons julafton. Foto: Emmalisa Pauly

Karl-Bertil tillbaka med mer ljud

Många fler ljudeffekter och ingen rekvisita. Det är några av förändringarna när Karl-Bertil Jonssons julafton får nypremiär som vinterns stora familjeföreställning på Hipp 17 november.
– Den har blivit mer expressonisktisk och grotesk, för verkligheten är mer grotesk, säger Sara Cronberg som regisserar den klassiska julsagan för andra gången.

Karl-Bertil Jonssons julafton:
Premiär 17/11 på Hipp i Malmö. Spelas till och med 5 januari.
Originaltext: Tage Danielsson
Dramatisering: Sofia Fredén
Regi: Sara Cronberg
Medverkande: Sven Boräng (Tyko Jonsson), Hans-Peter Edh (berättaren), Lilja Fredrikson (Karl-Bertil Jonsson). Katja Lobaz (Isabella och fru Bergdahl), Linn Mildehav (Ingrid Jonsson), Lars-Göran Ragnarsson (Postförman Goran, byrådirektör H K Bergdahl), Johannes Wanselow (Rita Jonsson), David Gülich (ljudläggare)

I repsalen på Stadt Hamburggatan är hela ensemblen i Karl-Bertil Jonssons julafton samlad på scen. På programmet står bland att träna på tajmingen mellan ljudeffekterna, som skapas av ljudläggaren David Gülich, och skådespelarnas rörelser.
Det diskuteras också ivrigt om sprayande av raklödder eller grädde blir mest likt champagneljud och om dörren till Karl-Bertils hem ska öppnas åt höger eller vänster. Och själva slutscenen görs om minst tre gånger med olika placeringar av de medverkande. När jag är på besök är det knappt två veckor kvar till nypremiären och gott om tid enligt föreställningens regissör Sara Cronberg.
– Vi har haft totalt fyra veckor och det är rikligt, säger hon lugnt när vi slår oss ner för en pratstund samtidigt som skådespelarna går över till sångövningar.

Det var vintern 2016/2017 som Malmö Stadsteater gjorde teater av Tage Danielssons klassiska julsaga och Per Åhlins lika klassiska film om Karl Bertil Jonsson julafton första gången. Att man nu tar upp den igen handlar om att tillmötesgå publikens efterfrågan.
– Det är Kittes (Malmö Stadsteataers chef, reds. anm) idé egentligen att om man har en föreställning som är helt utsåld och uppskattas av både publik och recensenter så är det dumt att inte ta upp den igen, förklarar Sara Cronberg. Man ska ta till vara det som fungerar, de riktiga guldkornen.
Och själv tycker Sara Cronberg också att det är väldigt roligt att få chansen att återvända till en föreställning.
– Det känns väldigt lustfyllt som regissör att få lov att utveckla den ytterligare. Sist tyckte jag inte riktigt att jag hann göra den färdig. Då tog det tid för alla oss som var med att hitta formen för den och efteråt tänkte jag mycket att, ja men så skulle jag ha gjort. Och så får jag en chans att göra det nu.

Själva berättelsen om Karl-Bertil, som likt en modern Robin Hood tar julklappar från de rika och ger till de fattiga, är fortfarande densamma men på scen har en del ändå förändrats. Inte minst att bara två av skådespelarna från förra uppsättningen är med igen – Johannes Wanselow som Karl-Bertils ömma moder och Hans-Peter Edh som berättaren.
– Karaktärerna är mer utvecklade denna gången, konstaterar Sara Cronberg. Det blir så när man gör det en andra gång. Den förra ensemblen gjorde ett grundarbete som de andra kan gå vidare med men som samtidigt inte hade varit möjligt utan den första versionen.
– Men, det som jag verkligen tänkte på när jag skulle göra det här igen är att världen har förändrats, fortsätter hon. När vi började med arbetet förra gången, det är väl kanske tre år sedan starten, var det ganska nytt att det sitter folk och tigger i gathörnen i Sverige. Mina barn hade många frågor kring det då. Nu verkar folk ha vant sig och jag har också läst att vi köper ännu mer julklappar nu än då, att vi förbrukar ännu mer fast fattigdomen syns tydligare i gatubilden. Det har blivit en mer grotesk verklighet och det speglar vi nu. Scenografin är till exempel densamma som sist men vi har byggt på och utvecklat den till att bli mer grotesk tror jag, lite farlig. Men kanske också mer rolig.

I förra uppsättningen av Karl-Bertil Jonssons julafton bestod rekvisitan i princip bara av julklappar, en julklappssäck och en julgran. I stället för rekvisita använde man fantasifulla ljudeffekter skapade av av ljudläggaren David Gülich. Han fanns också med på scen vid ett bord så att publiken kunde se hur han arbetade.
I nyuppsättningen har David Gülichs del blivit ännu större.
– Vi kom på att vi inte var konsekventa sista. Då hade vi paket och julklappssäck men dem har vi tagit bort nu, bara julgranen är kvar. Det gör att vi måste ljudsätta mer, berättar Sara Cronberg. Så vi har möblerat och utvecklat scenografin mer med ljud kan man säga och David får vara ännu mer central. Historien om Karl-Bertil handlar ju om att värdet av julen inte är själva sakerna och det tycker jag vi får fram tydligare när vi verkligen inte har några saker på scen. De fattiga släpps också in mer och vi tar allt ett steg vidare.
– Sedan är det så kul med det här sättet att göra föreställningen, att det är så teatralt. Om vi bara hade haft rekvisita i stället då hade det inte alls varit samma sak. Det är glappet mellan ljuden som David gör och det skådespelarna gör som skapar en fantasi hos publiken och det är det jag tycker är spännande med teater. Glappet mellan vad som sker och vad du tänker. Lyckas vi skapa bilder hos publiken är det det allra roligaste.

Redan 17 november, en dryg månad före julafton, är det alltså dags för nypremiär av Karl-Beril Jonssons julafton
– Vi märkte förra gången när vi startade senare och spelade även efter jul att det är innan jul och i mellandagarna som man vill se en julföreställning, säger Sara Cronberg.
– Och även om man såg Karl-Bertil förra gången så är den absolut värd att se igen, lägger hon till med stor övertygelse.

Karl-Bertil Jonssons julafton:
Premiär 17/11 på Hipp i Malmö. Spelas till och med 5 januari.
Originaltext: Tage Danielsson
Dramatisering: Sofia Fredén
Regi: Sara Cronberg
Medverkande: Sven Boräng (Tyko Jonsson), Hans-Peter Edh (berättaren), Lilja Fredrikson (Karl-Bertil Jonsson). Katja Lobaz (Isabella och fru Bergdahl), Linn Mildehav (Ingrid Jonsson), Lars-Göran Ragnarsson (Postförman Goran, byrådirektör H K Bergdahl), Johannes Wanselow (Rita Jonsson), David Gülich (ljudläggare)