Skyddsombuden Carita Alenius från Nobina och Stefan Qvick från Nettbuss vill helst att bussarna leds annan väg förbi sjukhuset.
Skyddsombuden Carita Alenius från Nobina och Stefan Qvick från Nettbuss stoppade i fredags busstrafiken förbi sjukhuset i Lund. Alla inblandade får nu arbeta vidare för att försöka lösa säkerhetsfrågorna, menar Arbetsmiljöverket. ARKIVBILD
Största skräcken för chaufförerna är att de ska köra på någon stackars människa, säger Carita Alenius från Nobina och Stefan Qvick från Nettbuss.
Bara skyddsombuden själva eller arbetsmiljöverket kan häva skyddsstoppet som inleddes klockan 14 på fredagen.

”Vår största skräck är att köra på någon”

LUND På fredagen fick busschaufförernas skyddsombud nog.
Klockan 14 stoppades all busstrafik på Getingevägen förbi sjukhusområdet.

– Situationen för förarna är ohållbar och risken för en allvarlig olycka kommer allt närmare
– Vi är livrädda för att vi ska köra på någon stackars människa, säger Stefan Qvick, busschaufför och skyddsombud från Nettbuss.

Riskerna med busstrafiken har skyddsombuden påtalat i mer än ett år säger han.
– Nu är det nog. Vi har inte fått gehör från vare sig Skånetrafiken eller kommunen, därför lägger vi det här skyddsstoppet i dag.
Skälen är flera.
– Skånetrafiken bör ta höjd för tiderna och kommunen för sitt vägnät, säger Stefan Qvick.
Förarna är stressade, hinner inte vila för de blir sena så återhämtningstiderna fryser inne.
På grund av omfattande arbeten och grävningar i området är sträckan på Getingevägen förbi sjukhuset i uselt skick, menar båda skyddsombuden.

– Marken är porös och även om de försöker hårdgöra den för bussarna så räcker det inte, den sjunker. Det är djupa hål i vägen och bussarna kränger och gungar. Passagerare som står i bussen eller har rest sig för att gå av vid sjukhuset kan lätt ramla.
– Det har varit en incident med en kvinna som föll i bussen och skadade sig, säger Carita Alenius, skyddsombud från Nobina.
– Vi som förare måste ha totalfokus på sikten och kan inte samtidigt ha koll på våra passagerare som riskerar skada sig vid häftiga inbromsningar. Vi har krockkuddar, men det har inte passagerarna, säger Carita Alenius.
Mörka och regniga höstkvällar är sikten dessutom väldigt dålig.
– Folk går i området och här finns också de som arbetar med utbyggnaden, Skanskas folk. Det är en arbetsmiljöfråga även för dem.
Värsta tiderna är vid högtrafik morgnar och eftermiddagar/kvällar när sikten är dålig.
Skyddsstoppet inleddes klockan 14 på fredagen. Då hade alla tusen förare fått information via sms om stoppet och bolagen informerade också.
– Vi har fått god förståelse för åtgärden, tycker Carita Alenius.
Skyddsombudens högsta önskemål är nu att det inte blir någon busstrafik över huvud taget på Getingevägen.
– Alternativ två är att Getingevägen enkelriktas så att bussarna bara kör riktning mot Centralen och på andra hållet kör Kävlingevägen-Baravägen. Det skulle också underlätta för alla som jobbar i vägarbetsområdet, tror hon.
Beslutet om skyddsstopp togs på fredagen när skyddsombuden fick besked att de åtgärder de efterfrågat ej blir av.
– Nackdelen med skyddsstoppet är att Baravägen kommer att belastas hårt vilket kan påverka räddningsfordon och det är inte bra.

Nu efterfrågar skyddsombuden en långsiktig lösning eftersom vägarbetet kommer att pågå ett bra tag.
– Och redan utan arbetet här vid sjukhuset är det svårt att köra i Lund just nu eftersom det grävs på många ställen, säger Stefan Qvick.
– Vissa tidpunkter är det totalt kaos.
Skyddsstoppet påverkar både region- och stadstrafik och de enda som kan häva stoppet är skyddsombuden själva eller arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket besökte tillsammans med skyddsombuden sjukhusområdet på fredagen.

Läs mer:

Senaste nytt omLund

Dagens fråga

Borde damfotbollen få mer fokus och resurser?

  • Ja (68%, 105 Röster)
  • Nej (32%, 49 Röster)

Antal röster: 154

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×