Komplexa Holiday stannar i minnet länge

Film/recension

FILM
Holiday
Regi: Isabella Eklöf
Medverkande: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer med flera

I höga kilklackar, vita byxor och tight topp trippar Sascha självmedvetet ut från flygplatsen någonstans i Turkiet. Den blonderade danska skönheten möter upp en turkisk man i en bil för att överlämna pengar och ber om ett förskott då hennes kort nekade uttag när hon skulle köpa solglasögon. Svaret: två rejäla örfilar.

Så klipp till charterhotellet som Sascha tillfälligt bor på, bland barnfamiljer och lekledare, och så klipp till det kära återseendet med vännerna när en lyxig bil hämtar upp henne.
Äntligen får hon lämna det glättiga hotellet för att bo hos Michael i hans vita hus med infinitypool och utsikt över turkost hav.
Utan given bakgrund eller anledning får tittaren veta att Sascha är en ny medlem i en knarkhandlande gangsterfamilj – därtill ledarens, Michaels, flickvän.

Sascha befinner sig i en neon- och pastellfärgad värld, där uppblåsbara badleksaker är ett lika naturligt inslag som de alltjämt tillgängliga spritflaskorna och de små påsarna med olika droger. Isabella Eklöfs debutlångfilm är en grov historia, och så realistisk att det kryper i skinnet under några av de mest obehagliga scenerna. Det drömska turkosa turistparadiset är fond mot den nattsvarta handlingen, där gangsterbossen Michael ensam har makten.
Genom övergrepp låter han Sascha veta att hon är hans. Samtidigt testar Sascha gränserna och tar kontakt med Thomas som totalt knockas av hennes skönhet. I den fullkomligt maktlösa situation Sascha befinner sig i försöker hon desperat få kontroll över något, må så vara en ganska platt seglare.
Sascha är både avtrubbad och full av känslor. Tillgiven och undergiven, uppnosig och rebellisk. Det är svårt att placera henne, svårt att förstå varför hon gör som hon gör – en i film av sällan skådad komplex karaktär.

I Holiday är varje scen uttänkt, avvägd, betyder något. Klädvalen, ordutbytet, gesterna – allt. Det är fint vs fult; vackra dyra örhängen till röd klänning under vilken en skrikig rosa bh:s kanter sticker upp, det är kontrasten mellan att vara vuxen och att helt överge sig själv till någon annan.
Samtidigt som Sascha stundom kan ses som en förtryckt kvinna i händerna på en maktlekande patriark har hon flera val, och det hon väljer kanske inte alltid är vad tittaren önskar.
Det tog ett tag innan Holiday till slut fick gå upp på svenska biografer. Det för att filmen inte är, som ni säkert redan listat ut, någon public pleaser-rulle. Den är en mjuk knytnäve i diafragman-rulle som lämnar ett mer bestående minne än nästa ljuvliga charterresa.

FILM
Holiday
Regi: Isabella Eklöf
Medverkande: Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer med flera