Susanne Karlsson och Mattias Linderoth under arbetet inför Den stora högtiden. Foto: Yvonne Erlandsson
Erik Olsson är synsvage Stig som spelar ängel. Foto: Yvonne Erlandsson
Henrik Svalander kommer plötsligt på ett rim. Foto: Yvonne Erlandsson
Susanne Karlsson delar ut änglar. Foto: Yvonne Erlandsson
Mattias Linderoth regisserar och spelar pastor Ulf Jönsson som spelar en liten roll. Foto: Yvonne Erlandsson

Bjuder in till soppa och brittisk humor menyn

Hur ska soffbenet som ramlar loss komma ut från scenen? Och hur ska ängeln få sina glasögon? Det kyrkliga amatörteatersällskapet Lilla Nasaret har en del problem att fixa innan pjäsen Den stora högtiden kan ha premiär. Som tur är jobbar några av Malmö stadsteaters skarpaste skådespelare med lösningen. Och innan det är dags att servera soppan på Intiman ska allt vara på plats.

Med Den stora högtiden (för Gud och de fattiga och döda) – premiär den 30 oktober 12.30 – gör Malmö stadsteater sin första lunchteater någonsin. På scen står Mattias Linderoth, Henrik Svalander, Sandra Stojiljkovic, Susanne Karlsson och Erik Olsson.
Tidningen tittade in under repetitionerna på Stadt Hamburgsgatan och fick se en bit av det mödosamma detaljarbete som krävs för att få till den exakthet en komedi kräver.

Det var förra året som Lilla Nasaret föddes, då i en något annorlunda konstellation. Gruppen gjorde ett katastrofalt framträdande – läs succé – under Hipp Night när de framförde ett julspel.
Teaterchefen Kitte Wagner kom med förslaget att utveckla konceptet till en lunchteater. Två av dem som var med förra året, Mattias Linderoth och Henrika Svalander, har alltså skrivit ett manus till en ny pjäs för Lilla Nasaret. Klart är att allt kommer att gå åt skogen även denna gång.
– Det här bygger på en engelsk komeditradition, Coarse Acting, som blev stor på 70-talet. Spelsättet utmärks av att när problem uppstår och man försöker lösa dem, så gör man det hela värre. Och roligare, berättar Mattias Linderoth.
Varje liten engelsk ort hade en amatörteatergrupp som spelade teater på stort allvar men kanske inte alltid så bra. Då låg det nära till hands att skoja med företeelsen.

När Henrik Svalander och Mattias Linderoth hittade på det kyrkliga amatörteatersällskapet Lilla Nasaret förra året var det alltså komiken de var ute efter.
– Det gick inte alls ut på att håna amatörteater eller kyrkan, de personer vi spelar är riktiga människor som brinner för teatern och som vill spela teater. Men det går inte. Det är svårt med teater, säger Mattias Linderoth.
Mattias karaktär Ulf Jönsson, pastor och ledare för teatergruppen och den som har skrivit och regisserat pjäsen, fanns med även förra året.
– Jag har också en berättarfunktion i pjäsen. Men nu får jag också spela en roll. Så Ulf är taggad, nästan övertänd, säger Mattias Linderoth.

Pjäsen är baserad på en historia som är lånad från Scrooge. Den handlar om en kvinna, Rakel, som är högfärdig och snål. På natten kommer en ängel och tar med henne till tre olika händelser som gör henne till en bättre människa.
– Det hela tar plats i Galileen för länge sedan, bland dadelpalmer och fikonträd. Vi fantiserar att om man vore ett kyrkosällskap som skulle spela teater vill man gärna gå i särkar och sandaler, säger Mattias Linderoth.

Lunchteater är något som Malmö stadsteater har velat ha länge. Tanken var först att man skulle spela på Hipp, men när Intiman blev ledig i och med att En handelsresandes död ställdes in flyttades föreställningen dit.
– En traditionell lunchteater innebär egentligen att man sitter och äter och tittar på en föreställning. Men det gick inte att lösa här, konstaterar Mattias Linderoth.
Nu blir det i stället så att publiken äter sin soppa i foajén kl 12.30 och sedan ser man föreställningen i teatersalongen. Men att publiken skulle sitta själva och äta en halvtimme tyckte Mattias Linderoth och Henrik Svalander inte var en bra idé.
– Vi fick idén att sällskapet kommer för sent, de har inte hittat vägen och en lastbil blockerar sceningången så de måste gå igenom foajén med sina grejer. Vi börjar interagera med publiken så när de kommer in känner de oss.

Fredagen den 26 oktober blir det genrep för att se hur det hela fungerar. Efter premiär den 30 oktober blir det 9 tillfällen att ta del av lunchteatern till och med den 30 november. 60 personer får plats, alla ska kunna stå vid borden och äta soppa.
– Det blir ett försök på alla håll, säger Mattias Linderoth.
Det är begränsad tid man har på sig på scenen.
– Tanken är att vår föreställning börjar kl 13 och så spelar vi i 25 minuter. Det kanske inte låter så mycket, men det är mycket när det bygger på tajming. Vi fintrimmar alla detaljer. Det tar enormt mycket tid och det är svårt. Ibland har vi repat en timme och när vi kör det blir det en minut. Komedi är svårt, nu sliter hela ensemblen för att ro det här i hamn … Men det kommer att gå! säger Mattias Linderoth.