Klockan 20 på torsdagskvällen stängdes E6 av mellan trafikplatserna Lomma och Kronetorp. Två nya broar ska komma på plats för att förbereda för dragningen av fyra järnvägsspår mellan Arlöv och Lund. Foto: Anders Isberg
Köerna kommer att ringla långa vid trafikplats Lomma, där trafiken söderut ska dirigeras vidare mot E22 och Lunds södra.
Trafikverket och entreprenörerna NCC och OHL kommer att jobba dygnet runt med E6-broarna. Därför behövs det strålkastare.
Foto: Claes Hall
Foto: Claes Hall
Foto: Claes Hall
Foto: Claes Hall

Stängt på E6 – nu måste 55 000 förare hitta nya vägar

SKÅNE Nu har E6 stängts före och efter trafikplats Alnarp. Förarna till 55 000 fordon per dygn måste välja en annan väg eller stanna hemma.
- Om tio procent tar tåget eller avstår från sin resa, så kommer trafiken att flyta på bra, säger Kristofer Söderberg, biträdande projektledare för Lund-Arlöv fyra spår på Trafikverket.

Skånska Dagbladet var på plats i Åkarp klockan 20.00 på torsdagen när trafiksurret på E6 upphörde.

Stoppet för bilar, lastbilar och bussar följdes av en febril aktivitet. Först ut var fräsning av asfalten och nedmontering av vägräckena. Sedan ska 46 000 kubikmeter jord och sten schaktas bort.

– Arbetet kommer att pågå dygnet runt tills vi är klara, berättar Kristofer Söderberg.

Den 27 oktober ska E6 öppnas igen. Tidsplanen är pressad.

– Tre dygn kommer att gå åt till att schakta och gräva bort den befintliga vägen. Därefter kommer de två nya broarna att lanseras. Det tar tio timmar per bro, så de flyttar sig inte så många meter i timmen, förklarar Kristofer Söderberg.

– När broarna är på plats kommer vi att fylla tillbaka med nya massor. Det är ett av de mest tidskrävande arbetena. Vi kan bara fylla på med en halvmeter åt gången i tunna skikt, sedan måste det packas så att broarna stannar på plats.

Tågtrafiken kommer att fortsätta under hela byggtiden. Den nya västra bron är till för de framtida avfarterna, den nya östra bron ska gå över de tillfälliga järnvägsspåren som ska dras under tiden som fyrspåret mellan Lund och Arlöv byggs.

I mitten av allt finns de två nuvarande järnvägsspåren kvar. Trafikverket kommer att sätta in tolv extra tåg dagligen i rusningstid på sträckan Malmö-Landskrona.

– Bron över fyrspåret kommer inte att komma på plats förrän 2021, så då kommer hela proceduren att göras om, berättar Örjan Berg, informatör på Trafikverket.

Trafikverket räknar med att det kommer att bli långa köer redan på fredagsmorgonen, särskilt för pendlare som kommer norrifrån på E6 och ska mot Köpenhamn, Trelleborg eller södra Malmö.

– Vi kommer att hänvisa den trafiken från trafikplats Lomma till 108:an mot Lund, där de fortsätter på E22 från Lunds södra, säger Kristofer Söderberg.

Att avstängningen inleds en torsdagskväll bygger på tidigare erfarenheter. Arbetspendlingen med bil är alltid något mindre på fredagar och sedan kommer helgen, som alltid har mindre trafik.

Men Trafikverket vågar inte tro att trafikproblemen dröjer till på måndag.

– Nej, det kommer nog att vara många som står i långa köer redan på fredagen. Vår målsättning är att tio procent ska avstå från sin vanliga resväg. Våra trafiksimuleringar visar att trafiken kommer att flyta på om det blir så, säger Kristofer Söderberg.

Det är ett riskfyllt arbete som kommer att bedrivas de närmaste veckorna. Sex stora grävmaskiner, fyra bandtraktorer och hjullastare samt 16 dumprar kommer att vara igång.

– Allt är mycket väl planerat. När maskinerna är igång och gräver, så måste alla människor hålla sig undan.

Läs mer:

www.skd.se

Dagens fråga

Det finns tyvärr inga omröstningar för tillfället.

Nyhetsbrev