Joel Eriksson tävlar på klassiska Hockenheim. Foto: Mattias Persson

Joel Eriksson tillbaka på succébanan

RACING En stark debutsäsong i DTM är på väg mot den sista anhalten för Tomelillapågen Joel Eriksson. I helgen avgörs säsongsfinalen i tyska Hockenheim.

Som den yngste föraren i hela startfältet debuterade den då blott 19-årige skåningen i våras i den tyska standardvagnsserien DTM, som fabriksförare för självaste BMW.
Han öppnade helt respektlöst, och var redan i premiären hårsmånen från att nå prispallen.
Nu, drygt fem månader senare, så sluts DTM-cirkeln när mästerskapet avslutas på samma plats där det började, Hockenheim.

Här har alltså Joel Eriksson bara positiva vibbar att ta med sig när han på nytt tar plats i sin BMW.
– Hockenheim är en favoritbana för mig och jag ser verkligen fram emot den här helgen, säger han i ett pressmeddelande.
– Jag vet att det har varit många ”favoritbanor” på slutet, men vi har en riktigt bra kalender och faktum är att jag njuter av varje mil i bilen. Det känns otroligt att det redan är final, men jag är redo.

Joel Eriksson fyllde 20 år tidigare i somras, och racinglöftet kan blicka tillbaka på en riktigt stark debutsäsong i det motorfrälsta Tysklands ledande racingserie.
Höjdpunkten så här långt är givetvis den känslosamma segern i det skimrande eljusloppet som kördes på italienska Misano.

Då skrevs blågul motorhistoria, eftersom Tomelillasonen i och med segern blev den näst yngste DTM-vinnaren genom tiderna.
Fast det finns förstås också andra godbitar att blicka tillbaka på. En meriterande femteplats senast på Red Bull Ring vilket gjorde att Joel Eriksson rodde i land BMW:s bästa resultat för hela helgen.
Inför veckans final på Hockenheim finns det förhoppningar om en ny framskjuten placering. Den 4 574 km långa, klassiska F1-banan, som ligger strax utanför Heidelberg, är den enda som ingår två gånger på DTM-kalendern, både som premiär- och finalarena.

Det innebär att rookien Eriksson för första gången i den spirande DTM-karriären kommer tillbaka till en bana som han redan har kört på tidigare i sin BMW M4 DTM.
Förra gången fick Joel Eriksson se sig slagen med minsta möjliga marginal av Gary Paffett – en av tre titelaspiranter inför helgens finalavgörande – i kampen om pallen i ett sevärt DTM-race. Det blev en fjärdeplats i debuten (efter att ha kvalat trea) och han visade direkt att han hör hemma på den här nivån.
– Jag hade en bra premiär på Hockenheim i våras, och jag har utvecklats massor sedan dess, det är ett faktum oavsett hur det går den här helgen, menar Eriksson.
– Naturligtvis hoppas jag att vi kan vara med och slåss i toppen på samma sätt som då.

I säsongsfinalen är det Audi och Mercedes som slåss om titeln.
– Vi i BMW behöver däremot inte räkna poäng utan kan köra fullt för enskilda resultat, så jag känner att vi går in i den här helgen utan någon press. Det ska bli väldigt kul.
DTM-finalen drar igång med fri träning på fredag, följt av det sedvanliga programmet med ett kval och ett race vardera på lördag respektive söndag.

Sport i dag

Sportresultat