Fotbollsbordet i Molly Lowes Game On. Foto: Tomas Gilljam
Röda och blåa laget har sina maskotar. Foto: Lilith

Nutidskaos utforskas på sportarenan

Den amerikanska performancekonstnären Molly Lowe har förvandlat Liliths studio i Malmö till en stor sportarena. Den 6 oktober är det premiär för Game On, ett verk där publiken får uppleva ett spel som blir till en surrealistisk mardröm och där de får reflektera över sin egen roll. Deltagare eller åskådare, konsument eller medborgare?

Molly Lowe valde en sportarena som spelplats eftersom den representerar ett laddat ställe där folk i alla tider samlats för att se de bästa kämpa. En plats där idealen är höga och tävlingsandan stark.
– Jag är ingen sportfan egentligen, jag är mer intresserad av energin som människor lägger in i det där. Jag känner också att vi är omgivna av en kultur där man konsumerar konflikt och där allt är inriktat på tävling, också i det politiska spelet. Därför använder jag sportarenan som en slags futuristisk bild. Vi tycker om att se den här sortens kamp, men nu kan vi inte längre kontrollera den. Och tittar vi bara eller är vi medspelare? säger Molly Lowe.

Känslan är att det finns en högre makt som kontrollerar arenan. När publiken kommer in blir de uppdelade i lag, det finns popcorn och varmkorv.
– Men ingen vet vad laget står för och på själva fotbollsbordet vet man inte vilket lag spelarna tillhör. Vi har ett slags lotteri som tar spelare från publiken och de får komma ner och spela spelet.
Under kvällens gång förändras känslan och det som börjar med musik och sånger för att heja på laget, de typiska ljuden och inslagen från en sportarena, övergår i något annat. Ljuset och ljudet blir annorlunda, beskriver Molly Lowe.
– Man kommer mer in i en våldsam videospelsvärld. På slutet blir det skrämmande.

Molly Lowe vill förmedla en känsla hon själv upplever i nutiden.
– Det känns som en ångestdröm jag har just nu. Jag är mitt i en sorts kaotisk cirkus. Det är så lätt att hänga med, men jag ser mig omkring och undrar: ”vad gör jag här?” Jag vill inte var överdrivet moralistisk, men jag vill återge min egen känsla av att nästan vara yr. Va? Vad händer? Och hur påverkad är man av allt som sägs till en?
– Vi har en scen där man borde känna sig sorgen, men då finns saker som förstärker den känslan. Så frågan är; när man känner något, hur mycket är det designat för att få mig att känna så?

Hur har det varit att jobba med Petter Pettersson och Elin Lundgren på Lilith Performance studio?
– Väldigt roligt. De bad mig komma med ett förslag och jag kom med det här tokiga. Och så svarade de: ”Super, det gör vi!” De är så hängivna visionen och det känns att de kan göra det omöjliga omöjligt.
Molly Lowe har varit på plats i Malmö ungefär tre veckor, På Lilith Performande Studio har man arbetat med figurerna och spelplanen sedan i somras.
– Och jag har arbetat med ljudet och med video och kostymer. Sedan har vi satt samman allt och vi har jobbat långa dagar.
När Molly såg första genomdraget kände hon genast att känslan som kom upp var den rätta. Känslan av en politisk skämtteckning blandat med och en ångestladdad skrämmande dröm.
– Det var lite av ett mirakel att vi lyckades få fram de känslorna som jag var ute efter. Det är svårt annars att veta när man gör något så här stort.
Efter varje föreställning måste studion fungera som ett sjukhus för dockorna på fotbollsbordet.
– Men efter sista gången kommer det att bli en installation som ska stå i studion, Det kommer att bli vackert, vi ska bara lämna det, nästan som ett Pompeji. Man kommer att kunna se att något hänt där, något stort och konstigt, säger Molly Lowe.

Molly Lowe, Game On.
På Lilith Performance Studio den 6, 10, 13, 17 och 20 oktober. Utställning 27 oktober – 18 november.