Barnet (Gustav Bloom) matar den hungriga organismen (Björn Löfgren) med en marmeladmacka. Foto: Amelie Herbertsson

I Väsen får fantasin det enkla att växa

Scen/recension

SCEN
Väsen
Manus: Jens Peter Karlsson
Regi: Iben West Scenografi & kostym: Evelina Johansson
Ljus: Anna Nässlander
Väsenkonstruktion: Elin Adler
Musik & ljuddesign: Mika Forsling
Koreografi: Johanna Johansson
Konstruktion & teknik: Måns Ekander Skådespelare: Gustav Bloom, Björn Löfgren
Urpremiär på Teater 23 fredag 7 september 2018

I Teater 23:s nyskrivna föreställning Väsen är barnet (Gustav Bloom) på väg till farmors hus i skogen för att bli passad efter fritids. Plötsligt spärras hans väg av en mystisk och ganska skrämmande organism. Naturligtvis går associationerna till Rödluvans möte med vargen på väg till mormor.
På många sätt är också Väsen en klassisk saga för vår egen tid där mötet med det okända blir en utmaning för barnet som måste vara modig men också öppen för det som är annorlunda – är han bara det så slutar det med vänskap och berikande upplevelser.
Samtidigt är Väsen så mycket mer än en fin och empatisk berättelse. För den väldigt unga publiken, 3 till 5 år, är det också ett möte med teaterkonstens alla möjligheter i form av scenografi, rekvisita, ljud och ljus.
Från Teater 23:s foajé får publiken följa en stig som leder in i ett litet, tältliknande scenrum där skogen som föreställningens barn måste ta sig igenom för att nå fram till farmor har byggts upp så väl i miniatyr för små dockor som i mer naturlig storlek för skådespelaren och för publiken.
Det är mjuk sammet, glänsande plast, ljusslingor, lampor och rakt fram i mitten tronar den fantastiska organismen som ser ut som en blandning mellan en rosa jättepumpa och en köttätande växt a la Little shop of horrors. Inuti döljer sig skådespelaren Björn Löfgren som får den att röra på sig och ger den en högst levande framtoning.

Till en början är barnet alltså rädd för organismen, rädslan övergår sedan i irritation och ilska men när han skadar den med en pinne och inser att den också kan bli rädd, ledsen och ha ont växer samförstånd och vänskap fram där musik och rörelser har stor betydelse.
Organismen härmar barnet och barnet organismen och kanske är det inte så olika varandra trots allt. Här imponerar också samspelet mellan Gustav Bloom och den väl dolda Björn Löfgren.

Väsen är en föreställning som kombinera en enkel men viktig historia med färg, form, ljud och rörelser och där fantasi och konstnärligt skapande fått härligt fritt spelrum. Själva organismen, gjord av Elin Adler, är en fantastisk konstruktion som tagen ur en hollywoodsk science fictionfilm.
Väsen är också en föreställning som inte väjer för svåra känslor som rädsla och ensamhet eller för att det kan vara tufft att vara barn när pappa aldrig har tid, när ingen riktigt lyssnar på vad man vill eller tar ens känslor på allvar.
Ibland blir det också ganska läskigt och någon i publiken från krypa upp i ett knä och några vill lämna scentältet för en stund.

Naturligtvis slutar allt lyckligt och efter det bjuds alla barn att komma fram och bekanta sig med organismen och leka i scenrummet där man kan skapa häftiga ljud och ljusupplevelser.
Då är rädslorna som bortblåsta och nyfikenhet fyller hela scenrummet. Väsen visar verkligen att det enkla kan växa och blir hur stort och egensinnigt som helst när fantasin får råda.

SCEN
Väsen
Manus: Jens Peter Karlsson
Regi: Iben West Scenografi & kostym: Evelina Johansson
Ljus: Anna Nässlander
Väsenkonstruktion: Elin Adler
Musik & ljuddesign: Mika Forsling
Koreografi: Johanna Johansson
Konstruktion & teknik: Måns Ekander Skådespelare: Gustav Bloom, Björn Löfgren
Urpremiär på Teater 23 fredag 7 september 2018