År 1968 var 911T basversion i Porsches modellparad. Den hade då tvåliters, luftkyld boxersexa på 110 hästkrafter och kostade 35 650 kronor. Dagens Carrera T har 370 hästkrafter och kostar 1 035 000 kronor. Foto: Esther Lund
Runda strålkastare har alltid varit ett signum för 911, med undantag för årsmodellerna 1999–2004. Provbilen har avancerade led-strålkastare som kostar 27 100 kronor extra.Foto: Esther Lund (övriga: Eric Lund)
Släktskapet med klassiska Volkswagen Typ 1, Bubblan, är avlägset. Gemensamma nämnare är förutom moderbolaget Volkswagen och konstruktörens namn (Ferdinand Porsche) svansmotor med motliggande cylindrar (boxer) och två centralt placerade avgaspipor.
Breda däck med låg profil hör till på en sportbil. Fälgarna är 20 tum höga. Framdäcken är 245 millimeter breda och bakdäcken 305 millimeter. Foto: Eric Lund
Vingen förblir dold tills högre hastigheter nås. Då fälls den upp automatiskt för att bidra till marktrycket och därmed bilens väghållning.
Svunna är de tider gå det gick att se motorn i en Porsche 911. Motorluckan ger bara åtkomst till några påfyllningslock. För de flesta verkstadsingrepp plockas motorn ned undertill.
En kompakt och ändamålsenlig förarmiljö. Navigationssystem kan väljas bort i Carrera T för att understryka den renodlade imagen, men i provbilen fanns det tacksamt nog i behåll.
Fem instrumentrundlar i bredd har funnits i alla 911 sedan 1963. Färgmatchade mätartavlor kostar 6 100 kronor extra till Carrera T. Foto: Eric Lund
Det svarta vridreglaget används för att välja körläge där stötdämparnas hårdhet, styrningens tröghet, avgasljudet, antisladdsystemets ingrepp och gasresponsen kan justeras. Från civilt och tystlåtet till racerbaneanpassat.
Ett tidtagarur på instrumentpanelens lock ingår i 911 Carrera T. Dubblerar som digital klocka när tidtagningen inte är aktiv. Foto: Eric Lund
Lagom kramiga stolar som för ovanlighetens skull har mittpartier av tyg, annars är läder legio. Elvärme ingår i nästan alla bilar som säljs i Sverige, men i en miljon-Porsche kostar det 4 900 kronor extra.
Ett litet men förvånansvärt användbart baksäte är en trevlig egenskap i sportbilen 911. Men för att spara vikt har denna Carrera T ransonerats från bakstolar. Gott om plats för bagage är det i gengäld. Foto: Eric Lund
En gång i tiden ersättes de inre dörrhandtagen med tygstroppar för att spara vikt i Porsches sportigaste modeller. I Carrera T är det nog mest en gimmick. Foto: Eric Lund
Ett lätt weekendbagage ryms i utrymmet under fronthuven.
BMW M2 Competition Coupé.
Ford Mustang GT.
Mazda MX-5 RF Sport.

Carrera T – tillbaka till rötterna

Det finns snart så många varianter av Porsche 911 att inte ens entusiasterna kan hålla isär dem. Men modellen Carrera T särskiljer sig genom att vara inriktad på enkla, grundläggande sportbilsegenskaper – utan att för den sakens skull vara något lågbudgetalternativ.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg
×