Gustav Bloom som barnet och Björn Löfgren i organismen som han möter på väg till farmor. Foto: Amelie Herbertsson

Ny sci fi-saga med möte i magisk skog

Är det en kaktus eller en humla? När barnet är på väg till sin farmor ligger en stor organism där och blockerar vägen. Det går inte att komma förbi den utomjordiska varelsen. Men är den farlig? Eller snäll? Är den smart? Teater 23 tar in barnpubliken i en magisk skog i nyskrivna Väsen, som har premiär den 7 september.

– Roligt, varmt och annorlunda, beskriver regissören Iben West pjäsen som är skriven av dramatikern Jens Peter Karlsson och som nu blir första delen i en science fiction-trilogi på Malmöscenen.
– Andra delen ska vi göra för äldre barn, säger hon.
Väsen riktar sig till barn i åldern 3-5 år och kommer att ses av nära 2 000 förskolebarn i Malmö och även på turné. På Teater 23 slussas barnpubliken via en stig in i skogen, som skapats av scenografen Evelina Andersson.
– Från början hade jag en idé på en mer realistisk skog, men vi har landat i en magisk värld där det händer magiska saker.
Magin förstärks av musik och ljud av Mika Forsling och ljus av Anna Nässlander.
Scenografin innehåller också överraskningar – och förstås organismen som tronar längst ner i scenrummet. Elin Adler, som tidigare jobbat med filmer som Jurassic World och The Shape of Water har skapat den.
– Jag hörde av mig till Iben och det här projektet råkade vara i görningen. Och det är verkligen ett av de roligaste projekt jag jobbat på, säger Elin Adler.
– Det är kul att få vara med verkligen från början – från det att det var en idé till att räkna ut matematiskt hur det ska sitta ihop och sedan plocka isär organismen och sätta ihop den igen, säger Elin Adler, som arbetat tätt ihop med scenografen.

Pjäsen kretsar, trots ett udda väsen på scenen, kring något som barn råkar ut för hela tiden.
– De möter nya oprövade situationer, där man måste lära sig hur man ska göra. Det temat kändes rätt för målgruppen och väldigt roligt, säger Iben West.
Publiken sitter nära stigen som går genom skogen. Där kommer barnet, en sexåring spelad av Gustav Bloom, vandrande för att försöka ta sig till sin farmor. Men organismen spärrar vägen, pöser upp eller sträcker ut en del av kroppen.
Inne i den finns Björn Löfgren, som har det varmt och lite trångt och som styr sin scenkostym.
– Man ser ju inte så mycket där inne. Om Iben säger: ”Gör så här” så ser jag inte vad hon menar. Man har en helt annat kropp att jobba i, säger Björn Löfgren om repetitionsarbetet.
Gustav Bloom har också haft en annorlunda process i rollen som barnet.
– Det har varit svårt, man är van vid att kunna prova sig fram, men här är Björns synfält väldigt begränsat, säger han.
35 barn och tio pedagoger åt gången får plats i skogen, så barnen sitter aldrig långt ifrån en pedagog. Direkt efter föreställningen får publiken komma upp, hälsa på organismen och leka i dekoren.
– Det är väldigt interaktiv dekor. Vi erbjuder också färgläggningsbilder att ladda hem så man kan fortsätta jobba med det, säger Iben West.

När organismen arbetats fram har man haft hjälp av barn på Lindängen. Barnen har kommit med input.
– Vi har tagit med oss alla prototyper med ut till dem och pratat om utseende och rörlighet och sådant, säger Iben West.
– Och så har vi sett om det går att överrumpla barnen när jag är inne i organismen, säger Björn Löfgren.
Lite skrämmande kan organismen vara.
– Och hen är smart och mäktig. I alla fall med vårt sätt att se på det. Fast kanske är hen bara en plutt på sin planet, säger Iben West.

Har ni fått reflektioner kring att möta något eller någon främmande och kommunicera?
– Nej, barnen är konkreta kring att träffa just den här. Men vi får mycket reflektioner kring att vara rädd eller modig, säger Iben West.

Väsen har urpremiär den 7 september på Teater 23 med offentlig föreställning på kvällen kl 18. Även den 13 september kl 16.30 är det offentlig föreställning.