Julia Bondessons utställning på Krognoshuset pågår till den 7 oktober. Foto: Lars Johansson
Kroppen och rörelsen är viktiga utgångspunkter för Julia Bondessons skulpturer.
Det allra nyaste verket, med textfragment från Simone Weil.

Konst med dubbel koppling till Frankrike

Lund Skulptören och performanceartisten Julia Bondesson inleder höstsäsongen på Krognoshuset med utställningen All Natural Movements, som har dubbel fransk anknytning.

Titeln är hämtad från diktsamlingen Tyngden och nåden av den franska filosofen Simone Weil och en stor del av skulpturerna har tillkommit i Paris där Julia Bondesson arbetar under sex månader i gästateljén på Cité Internationale des Arts, dit hon återvänder inom kort.

– Jag hade en del påbörjade arbeten med till Paris men det hände mycket där så jag fick delvis tänka om, berättar hon.
Hennes nya skulpturer utgår från kroppen och rörelserna, och människofigurerna kan förvandlas till djur.
Grundmaterialet är ofta hårda träslag som bearbetas på olika sätt, ibland med motorsåg.
– Jag har bland annat inspirerats av träden vid Seine som präglas av inristade ord och symboler, säger Julia Bondesson.

En annan inspirationskälla är skogspromenader kring Killeberg i norra Skåne, där hon bor och arbetar tillsammans med kollegan och partnern Alexander Wireen.
Han är också delaktig i de båda performancefilmer som ingår i utställningen och visas längst upp i Krognoshuset.
Skulpturerna finns på de övriga tre våningarna.
– De hänger ihop men behöver inte ses i någon speciell ordning, säger Julia Bondesson.

Julia Bondesson som är född 1983 har en magister från Konsthögskolan i Stockholm och utbildningar i träskulptur och dockteater från Thailand, Japan och Taiwan.
Fredag klockan 18-20 är det vernissage på Krognoshuset och utställningen pågår till den 7 oktober, onsdag-söndag klockan 13-17.

Senaste nytt omLund

Dagens fråga

Tränar du på gym regelbundet?

Loading ... Loading ...

Webbkryss