Lotta Alvin har spelat violin sedan hon var nio år och vetat ända sedan hon gick estetiska programmet på Spyken i Lund att hon vill satsa på en karriär som klassisk musiker. Sedan dess har hon gått flera utbildningar inom området – senast musikhögskolan i Malmö och i Rio de Janeiro.
– Inom den klassiska musiken har det traditionellt varit mycket fokus på manliga tonsättare och inte lika mycket på kvinnliga, konstaterar hon. Detta trots att det finns många fantastiska kvinnliga tonsättare och har kommit fler och fler de senaste tvåhundra åren. Kvinnors musik har tenderat att hamna i skymundan i musikhistorien, och även om de var prisade och erkända under sin livstid så glöms de ofta bort sedan. I dag är de mest spelade tonsättarna inom svensk nutida konstmusik kvinnor som till exempel Karin Rehnqvist, Andrea Tarrodi och Britta Byström. Men vilken plats i musikhistorien kommer de tillskrivas om 200 år?
- Skånskan.se - Alla artiklar på
- Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
- Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
DELA PÅ FACEBOOK
DELA PÅ TWITTER
SKRIV UT ARTIKELN