Kostymer vränger hon helt frankt ut och in. De ska vara till en dansscen. Foto: Stefan Sandström
Anja Vang Kragh är från början kläddesigner och har jobbat för Dior i Paris. Numera gör hon bara teaterkostymer. Foto: Stefan Sandström
Några strumptroll existerar inte i operans förråd. Foto: Stefan Sandström
T-shirts i mängder finns i hyllorna. Foto: Stefan Sandström
Allt finns i operans förråd. Foto: Stefan Sandström
Anja arbetar med collage och sätter ihop och återanvänder gärna second- handfynd. Foto: Stefan Sandström
En av Jetsgängets klänningar. Anja mixar vilt färger och mönster. Foto: Stefan Sandström
Sharks ska ha genomgående svarta kläder. Foto: Stefan Sandström
Anja Vang Kragh är från början kläddesigner och har jobbat för Dior i Paris. Numera gör hon bara teaterkostymer. Foto: Stefan Sandström
Det går åt en del säkerhetsnålar vid provningarna. Foto: Stefan Sandström
Det sys och fixas inför första scenprovningen. Foto: Stefan Sandström
Det sys och fixas inför första scenprovningen. Foto: Stefan Sandström
Jets ska ha färggranna kläder och Sharks ska ha svarta. Här en Jetsklänning. Foto: Stefan Sandström
Detaljer i skinn som ska sättas på någon kostym. Foto: Stefan Sandström
”Halskläder” finns det också med. Foto: Stefan Sandström
Några av kostymerna som är färdiga ska sättas på dockor. Foto: Stefan Sandström
En hatt med applikationer är typisk för Anjas stil. Foto: Stefan Sandström
Några av kostymerna som är färdiga ska sättas på dockor. Foto: Stefan Sandström
Några av kostymerna som är färdiga ska sättas på dockor. Foto: Stefan Sandström
Anja jobbar mycket med applikationer och collage. Foto: Stefan Sandström
Det börjar dra ihop sig för premiär och kläder ska kollas och fixas. Foto: Stefan Sandström
Anja Vang Kragh är från början kläddesigner och har jobbat för Dior i Paris. Numera gör hon bara teaterkostymer. Foto: Stefan Sandström
Ett rejält knapplager behövs för att skapa teaterkostymer. Foto: Stefan Sandström

Från John Galliano till Malmö opera

Musikal Anja Vang Kragh började sin karriär som designer för modeskaparna John Galliano (Christian Dior) och Stella McCartney. Sedan 2006 arbetar hon dock uteslutande med teater- och operakostymer. I höst kan man se hennes verk i West Side Story som spelas på Malmö opera.

Vi träffas i Malmö operas skrädderi. Långa ställ fyllda med ett femtiotal kostymkombinationer tar upp den mesta av platsen i rummet. Anja är på sluttampen av det jobb hon hållit på med i ett och ett halvt år, att skapa kostymerna till musikalen West Side Story.
– Vad vill ni se? Ska jag sätta ihop några ensembler? undrar hon.

Det vill vi ju gärna, så Anja sätter igång med att klä några dockor med typiska Anja-plagg.
Att de är hennes skapelser är nämligen tydligt.
De är ofta hopsatta av flera plagg och liknar inget man någonsin sett förut. En hawaiiskjorta har sytts ihop med en hockeytröja.
En kostymbyxa har satts ihop med sin kavaj så att ärmarna kan knytas fram. Det här mixandet och matchandet fick hon lära sig då hon jobbade för John Galliano i Paris.
– Då gjorde jag stora collage i tyg och papper. Eftersom det inte fanns några ekonomiska ramar kunde jag drapera med hur mycket siden och sammet jag ville.
– Nu blir det i stället en blandning av teckning, målat och mönstrat papper som jag klipper ut delar av.

Referensbilderna hittar hon på nätet. När det gäller West Side Story är både tid och plats givna.
– Det ska vara 1950-tal och i New York. Men regissören Kasper Holten vill gärna ha lite nutid så det har jag försökt ta in också.
Att hon kom in på det här med teaterkostymer var lite av en slump. Efter att ha arbetat med Galliano i sex år kände hon att det kreativa arbetet hade minskat till förmån för produktion.
– När jag kom till Galliano var det fantastiskt. Vi var en liten grupp som arbetade tätt tillsammans och inspirerade varandra. Sedan växte företaget och vi skulle till slut göra fjorton kollektioner per år. Det blev mer stress och den kreativa processen fick lida.
Så hon slutade och fick ett erbjudande om att jobba i London för Stella McCartney.
Men där ville de som hon säger ”ha en Galliano” och Anja ville egentligen bara rensa huvudet och göra något helt annat. Men så efter ett och ett halvt år hos Stella fick hon plötsligt ett erbjudande att göra kläderna till en dansföreställning.

– Jag fick total frihet att skapa och det var precis det jag behövde just då. Jag gjorde helt galna saker.
Hennes kläder väckte uppmärksamhet och hon fick fler anbud, så Anja slutade hos Stella och flyttade hem till Danmark.
– Jag var färdig med att fara runt. Ville vara hemma och umgås med familj och vänner.
Och sedan 2014 har hon arbetat med olika operauppsättningar med Kasper Holten.
Vilket leder oss tillbaks till kostymerna framför oss. Förutom de collageuppbyggda varianterna finns också vackert smalmidjade 50-talsklänningar med massor av underkjolar.
– Jag älskar historiska och gammaldags kläder. Till exempel 50-talsklänningarna. De var bara så läckra. Men samtidigt ska de fungera för dansarna. Så vi kanske måste ta bort några lager underkjolar, skrattar hon.