Nils Petter Löfstedt ställer ut arbetarfotografen Jean Hermansons fotografier inne på Spegeln, med anledning av ett unikt projekt. Foto: Natalie Radlovacki
En okänd kvinnlig arbetare på en Volvofabrik i Göteborg. Foto i ramen: Jean Hermanson
En av Malmövarvet Kockums arbetare som Nils Petter Löfstedt letar namnet på. Vi uppmanar er läsare att kontakta utställaren om ni känner igen personen på bilden. Foto: Jean Hermanson
En av Malmö varvet Kockums arbetare som Nils Petter Löfstedt letar namnet på. Vi uppmanar er läsare att kontakta utställaren om ni känner igen personen på bilden. Foto: Jean Hermanson
Jean Hermanson själv inne i sitt mörkrum. Foto: Nils Petter Löfstedt
Dokumentärfilmen, som 2018 blev guldbaggenominerad för bästa dokumentärfilm och boken med samma namn, Himlens mörkerum. Namnet kommer av Jean Hermansons definition av en dokumentärfotografs himmel. Foto: Nils Petter Löfstedt

”Alla människor är vackra när de arbetar”

Malmö Den kända arbetarfotografen Jean Hermanson lämnade efter sig flera oavslutade projekt.
Hans fotoassistent Nils Petter Löfstedt hedrar honom nu med en unik namn-letar-process.

Assistenten beslutade sig för att försöka slutföra de ofullständiga projekt som lämnats då han är väl insatt i vad Jean Hermanson ville åstadkomma.
Under arbetets gång växte drömmen om att finna namnen och människorna som mentorn en gång fotograferat.
Efter år av arbete och letande har Nils Petter Löfstedt äntligen format något han känner sig tillfredsställd över. Detta i form av en dokumentärfilm, en fast stor utställning i på fabriken i Bästekille men även en kringresande utställning, samt en bok, alla namngivna Himlens mörkrum. Namnet kommer av Jean Hermansons definition av en dokumentärfotografs himmel.
– Jean menade att hans största misstag var att han inte tog namnen av de han fångade på bild. Sedan sa han även att om han någonsin skapar en utställning till ska namnen vara med. Det blev som en direkt uppmaning till mig att återfinna namnen som fattas i hans arbetarfotografier.
Sagt och gjort, assistenten satte i gång med uppdraget något år efter fotografens bortgång 2012. Han började gå igenom bilderna för att se var de blev tagna. Sedan tog han genreutställningen till de platser där han trodde sig kunna finna personerna som avbildats.
– Jag har hittat flera 100 personer genom min resa. Det är dock lite lättare på mindre ställen.
Han ger Björneborgs järnverk som exempel. Hela bruket kom till utställningen och identifierade nästan alla bilder.
Nu under Malmöfestivalen är han här på Spegeln med sina egna porträtt från då till nu och flera av Jean Hermansons bästa bilder. Även boksläppet av Himlens mörkrum hölls under fredagskvällen.
Men det är inte allt, för letandet har ännu inte upphört.
– Jag har ett 50-tal gamla bilder i en låda tagna på arbetare från varvet Kockums. De vill jag nu, så gott det går, finna namnet på, men det är svårt i stora områden som Malmö.
Annars känner sig assistenten nu ganska tillfreds med sitt stora arbete .
– Det växer ju hela tiden. Folk blir så glada, de får på något vis tillbaka sin historia. Andra är glada över att deras arbeten som aldrig blivit representerade förut, äntligen blir det.
Metallarbetare köper liksom boken och filmen.
Men det fanns anledningar till att fotografen inte tog namnen av sina reella modeller på den tiden.
– Han ville bland annat inte råka hänga ut någon. När en av Jeans böcker kring genren kom ut blev det stor debatt om arbetsmiljön på dessa arbetsplatser och de fick mycket kritik. Flera som jag har träffat berättar att deras kollegor dog på jobbet, och flera blev skadade för livet, säger Nils Petter Löfstedt.
Men i efterhand har då assistenten velat att bilderna ska hamna där de hör hemma, genom bland annat filmen och boken.
– Först kändes arkivet lite dött, men nu sjuder det av liv igen!

Dagens fråga

Brukar du åka tåg?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×