Christer Jonsson använder en storbildsskärm och spelar upp filmade scener. Foto: Clemens Altgård

Med lättsam charm och konstnärlig vikt

Recension

scen
Ett drömspel
Av: August Strindberg
Regi, ljus, film, musik, koncept, medverkan på scen: Christer Jonsson
Kostym: Laura Luna
Illustrationer: Susanne Johansson
Melodier, sång: Miranda Coral
Medverkande på film: Miranda Coral, Nanna Nore, Ella Johansson, Sara Chaanhing Kennedy, Malin Svensson, Reza Ayanda Rezaie, Alisina Sultani och Fredrik Gunnarson
Rynge Teater, onsdag den 18 juli 2018.
Spelas till och med den 17 augusti

Christer Jonsson är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö till både skådespelare och regissör. Med drygt 20 års erfarenhet av teaterarbete har han sedan ett par år en egen teater på sin tomt i byn Rynge som ligger i Ystads kommun. Där har han tidigare framfört den egenhändigt författade monologen Mannen.
Denna sommar har Christer Jonsson tagit sig an en riktigt stor utmaning. Han presenterar nämligen en uppsättning, i egen regi, av August Strindbergs Ett drömspel. Därtill agerar Jonsson ensam på scenen och gör en rad roller. Det innebär snabba ryck. Ut i kulissen och in i strålkastarljuset igen.

Eftersom Ett drömspel innehåller en rad rollfigurer så skulle detta lätt kunna bli en mardröm för en ensam skådespelare, men i egenskap av regissör har Jonsson löst detta på ett innovativt vis.
Genom att använda en storbildsskärm och filmade scener så kan flera skådespelare, däribland Fredrik Gunnarsson, träda fram i de övriga rollerna. Därtill kan Christer Jonsson själv uppträda i dubblerad eller mångfaldigad upplaga. Även Miranda Coral, som är utmärkt i rollen som Agnes/Indras dotter, framträder ibland på skärmen simultant i flera gestalter.
Det är helt i linje med Strindbergs ursprungliga tankar kring drömspelet. Strindberg skrev nämligen själv i en erinran: ”Personerna klyvas, fördubblas, dubbleras, dunsta av, förtätas, flyta ut, samlas.”

Med dagens digitalvideoteknik går det att åstadkomma visuella effekter som Strindberg bara kunde drömma om. Efter det inte helt lyckade uruppförandet 1907 funderade han på att ersätta de tekniskt krävande och klumpiga scenombyggnaderna med ”skioptikonbilder”, det vill säga projicerade diabilder.
Strindberg hade sannolikt älskat dagens tekniska möjligheter.

Ett drömspel kan, rätt hanterat, fortfarande iscensättas på ett sådant sätt att pjäsen utöver de tidlösa kvaliteterna också säger något om nutiden.
Ibland frestas regissörer rent av att lägga till allt för mycket av nutidsreferenser. Då kan den i sig komplicerade pjäsen lätt bli överlastad. I det avseendet tycker jag att Christer Jonsson gjort en mycket bra avvägning.
Han lyckas lyfta fram Strindbergs sociala indignation på ett sådant vis att dagens samhälle får en kritisk belysning. Ja, han lyckas till och med få in en gliring till de främlingsfientliga krafter som dessvärre vunnit terräng på senare år.
Något ska också sägas om musiken som Christer Jonsson skapat till föreställningen. Den adderar något av nutidspuls till helheten.
Den rollfigur som kallas Officeren, och som ständigt väntar på sin Victoria, är klädd som en av Blues Brothers vilket, inklusive hans excentriska danssteg, för tankarna till någon rockvideo.
Christer Jonssons föreställning präglas av humor. Han drar sig inte för att blanda högt, till exempel Miranda Corals skönsång, med lågt, i form av vissa buskisartade rolltolkningar. Först tänker jag att det kan bli svajigt, men faktum är att det håller. Själv gör Christer Jonsson en imponerande insats, inte minst i rollen som den av livet hårt prövade Advokaten.
I kombination med de filmade inslagens lätt surrealistiska visualiseringar av Strindbergs scenanvisningar blir det en föreställning med såväl lättsam charm som konstnärlig vikt.

scen
Ett drömspel
Av: August Strindberg
Regi, ljus, film, musik, koncept, medverkan på scen: Christer Jonsson
Kostym: Laura Luna
Illustrationer: Susanne Johansson
Melodier, sång: Miranda Coral
Medverkande på film: Miranda Coral, Nanna Nore, Ella Johansson, Sara Chaanhing Kennedy, Malin Svensson, Reza Ayanda Rezaie, Alisina Sultani och Fredrik Gunnarson
Rynge Teater, onsdag den 18 juli 2018.
Spelas till och med den 17 augusti