Sara Cronberg, chef Unga Teatern och Sara Bergmark Elfgren, författare.
Sara Cronberg, chef Unga Teatern och sara Bergmark Elfgren, författare.

Gotisk skräck på Unga Teatern

Oscar Liljas försvinnande är titeln på den pjäs som Cirkeln-författaren Sara Bergmark Elfgren skriver för Unga Teatern i Malmö. Premiär blir det i mars nästa år.
– Det är en gotisk historia, skräckromantik kan man säga, slår Sara Bergmark Elfgren fast.

När Malmöfödda regissören Sara Cronberg blev chef för Unga Teatern i Malmö 2016 började hon fundera över vem hon helst skulle vilja samarbeta med.
– Då tänkte jag direkt på Sara Bergmark Elfgren, berättar hon när jag träffar de bägge Sarorna på ett kafé i Malmö.
– Hon kan gestalta unga människor på ett sätt som känns riktigt och äkta och hon skriver om en värld vid sidan om som man kan kliva in i. Sådana världar är så viktiga både för unga och vuxna men kanske speciellt när man är i den åldern när allt är så inrutat, när man måste gå i skolan och följa alla regler.

Sara Bergmark Elfgren skrev tillsammans med Mats Strandberg den populära Engelsforstrilogin och har sedan dess hunnit med bland annat radioföljetongen De dödas röster, två bilderböcker och fantasyromanen Norra Latin.
– Det var konstigt när jag fick frågan från Sara Cronberg så blev jag inom loppet av tre veckor tillfrågad om ytterligare två teaterprojekt, berättar Sara Bergmark Elfgren. Och jag har alltid velat skriva teater eftersom jag har varit intresserad av teater sedan barnsben.
Ett av de tre projekten fick Sara Bergmark Elfgren tacka nej till, ett är fortfarande hemligt och så är det Oscar Liljas försvinnande.
– Jag åkte ner hit till Malmö för att träffa Sara Cronberg och det kändes bra från början, hela projektet kändes lustfyllt och spännande.

Oscar Liljas försvinnande har premiär på Hipp 9 mars nästa år och det är alltså Sara Cronberg som står för regin. Än så länge är mycket hemligt men de bägge Sarorna enas om att de i alla fall kan berätta att det är en pjäs med fyra karaktärer som ser tillbaka på sin tid på en folkhögskola där de kom i kontakt med en hyllad poet som hette Oscar Lilja.
– De fyra drabbades av honom på olika sätt vilket ledde till katastrofala händelser som de bär med sig än i dag, berättar Sara Bergmark Elfgren.
– Vi kan väl också avslöja att det finns en psykopat med, lägger Sara Cronberg till. En sådan där karismatisk person som tar kraft från andra.
– Ja, det är så mycket som kan hända med en person som tar över på det där sättet, speciellt i den åldern som huvudpersonerna är, 20-21 år. Man går lätt in i symbiotiska relationer då, säger Sara Bergmark Elfgren. Jag ville gärna skriva om den åldern också. Den är spännande och ångestfylld för det är så mycket svårare att förlåta sig själv då. Pjäsen handlar mycket om att ha drömmar och förhoppningar och vad konst kan betyda i den åldern. Hur häftigt det kan vara, och läskigt. Och att man vill så mycket men inte riktigt vet hur.

Från första början var Sara Cronberg tydlig med att hon ville använda sig av andra medier och mycket teknik i föreställningen.
– Det handlar om andra världar och folk som inte finns där, förklarar Sara Cronberg. Vi ska använda teknik som gör att man till exempel kan spela mot sig själv, stå bredvid sig själv och att det kan finnas olika tider parallellt på scenen. Det handlar mycket om att rekonstruera minnen och då passar det bra att använda film – sekvenser av något som bara försvinner.
– Sedan är det alltid berättelsen och skådespelarna som är viktigast, som man vill komma nära, fortsätter hon. Tekniken får aldrig vara där bara för sakens skull.
Musiken, som skrivs av Toni Martin Dobrzanski som också gjorde musiken till Unga Teaterns En annan värld, och ljudet kommer också att spela en stor roll.
– Vi ska arbeta mycket med högtalare så att en viskning eller steg kan komma väldigt nära publiken, säger Sara Cronberg.
Vilken genre skulle ni säga att pjäsen är?
– Det är lite gotiskt, skräckromantiskt och gotiskt, säger Sara Bergmark Elfgren.
Hon berättar att handlingen har vuxit fram gradvis och i diskussion med alla inblandade.
– Sedan har jag gått tillbaka till ursprunget för skräckromantiken och romantiken för inspiration, säger hon. Jag har läst makarna Shelley, Byron och Keats och också senare 1800-tal med Baudelaire och Bram Stoker och tagit något slags grepp där. Pjäsen handlar mycket om att drabbas av konst och det är också centralt för romantikerna. Jag vill gärna skriva om stora känslor, de som finkulturen ofta skyggar för men där genrelitteraturen ofta hämtar sitt stoff.

Arbetet med Oscar Liljas försvinnande är redan i full gång. Sara Cronberg och Sara Bergmark Elfgren haft precis haft möte och diskuterat tekniken till exempel. Och i höst är det dags att spela in de filmer som ska användas som videoprojektioner.
– Just nu letar vi efter en övergiven och lite sliten herrgård att spela in på, berättar Sara Cronberg.
Det är också klart att föreställningens fyra roller ska spelas av Alexander Abdallah, Lilja Fredrikson, Ana Staniši och Philip Lithner.

Manuset till Oscar Liljas försvinnande är inte helt klart och Sara Bergmark Elfgren konstaterar att hon kommer att hinna skriva om det flera gånger, både i sommar och till hösten. Och det är inte det enda hon har att skriva framöver.
På schemat står bland annat ett kortfilmssamarbete och nästa år kommer en ny bilderbok i samarbete med illustratören Maria Fröhlich och del två av seriealbumet Vei som hon gjort med serietecknaren Karl Johnsson. Sara Bergmark Elfgren ska också göra research till en fristående uppföljare till Norra Latin och så finns det ett antal hemliga projekt med koppling till så väl scen som tv. Precis när vi avslutar intervjun kommer också ett pressmeddelande om att Sara Bergmark Elfgren har skrivit kontrakt med Albert Bonniers Förlag om tre romaner för vuxna.
– Jag tycker om variation i det jag skriver och jag har en hög koncentrationsförmåga så för det mesta slurpar jag in i det skrivtillstånd jag måste vara i, säger Sara Bergmark Elfgren utan minsta tillstymmelse till stress. Och så jobbar jag med fantastiska människor.
– Men jag ska ha en lång semester i sommar också, lägger hon till.