Bibliotekarie Christina Strömwall på Skönadalsskolans bibliotek i Hofterup som utsetts till skolbibliotek i världsklass för andra året i rad nu. Detta firades med tårta och glass på världsbokdagen på måndagen. FOTO: MARIANNE PERNBRO
Barn i alla klasser har inför världsbokdagen fått berätta om vad de läser och rita till.
Klassernas alster ställs ut i biblioteket. Här är det klass 6A som ger resetips och berättar utifrån vad de läst.
En bok om dagen läser Christina Strömwall själv.

Skolans bibliotek är världsklass i år också

HOFTERUP Världsbokdagen firades extra mycket i Skönadalsskolan i Hofterup på måndagen.
För andra året i rad har skolans bibliotek fått utmärkelsen skolbibliotek i världsklass.

– Det känns förstås jätteroligt och vi firar både detta och världsbokdagen med en manifestation för läsning, säger skolbibliotekarie Christina Strömwall.
– Vi vuxna bär små namnskyltar där vi berättar vad vi läser just nu.

Alla elever har inför världsbokdagen fått berätta om vad de läser och illustrera detta. Antingen genom att rita eller skriva.
Alla klassernas alster finns utställda i skolbiblioteket.
Hur får man då ett skolbibliotek i världsklass?

Vilket är receptet?
– Det gäller att ha en plan, säger Christina Strömwall.
– Att jobba med utveckling och försöka se vad som behöver förbättras. Detta görs i en ständig dialog mellan bibliotek, rektor och lärare.
– Samarbetet är jätteviktigt, utan det går det inte. Lärarna talar om vilka ämnen de ska undervisa i och då kommer jag in och ser vad som finns i form av litteratur och material.

– Det kan till exempel handla om medeltiden. Eleverna får även lära sig titta på olika källor, granska avsändaren och vara källkritiska, säger Christina Strömwall.
– Källkritik är viktigt och jag pratar ofta om det både med lärare, fritidspersonal och föräldrar när jag är ute och talar om läsning.
Utan samarbete och intresse från skolledningen får man inte ett skolbibliotek i världsklass, betonar Christina Strömwall.
– Rektor och lärare ger mig uppgifter, det är en pågående dialog. Och vi ska ju vara en del i elevernas måluppfyllelse.
Skolan kan ta biblioteket i bruk på många olika sätt.
– Har man exempelvis en stökig klass kan vi försöka bidra. Det kan vara en bokcirkel för eleverna för att få en lugnare samvaro, det har visat sig vara en framgång.
– Vi jobbar också mycket mot värdegrund. Vi läser dikter om vänskap och texter om mobbning med olika klasser och diskuterar utifrån det.

– Barn i dag läser helst spännande böcker, gärna med lite spökinslag. Och böcker där man kan känna igen sig.
Själv läser Christina Strömwall en bok om dagen, nästan enbart barn- och ungdomsböcker.

Dagens fråga

Har du rest med ersättningsbuss idag?

Loading ... Loading ...

Webbkryss