Foto: Josefina Dernsjö
Thorsten Flinck har gjort Doktor Glas sedan 2003. Foto: Magnus Hallgren
Foto: Magnus Hallgren

”Jag har åldrats med Doktor Glas”

Sedan september 2003 har skådespelaren och regissören Thorsten Flinck med jämna mellanrum turnerat med sin enmansföreställning Doktor Glas. Nu är det dags igen. I kväll kan man se den i Trelleborg, i morgon i Malmö och den 12 maj i Kristianstad.
– Jag ser Doktor Glas handlingar som en konsekvens av alltför lång ensamhet och det är ett brännhett ämne i dag, säger Thorsten Flinck.

Thorsten Flincks nya turné med sin scentolkning i en akt av Hjalmar Söderbergs klassiska roman Doktor Glas lanseras som en avskedsturné. När jag får tag på skådespelaren och regissören per telefon är hans snabba svar att det inte stämmer. Eller bara delvis
– Jag ska absolut inte sluta med Doktor Glas, säger han. Det är fantastiskt att följa en så mångbottnad och mångfacetterad text där man hela tiden kan stämma av sig själv, både som människa och mentalt. Var ligger jag nu? Var är min nivå som skådespelare nu? Det är bättre än att betala 700 kronor för en halvtimma hos en psykiater. Men för att kunna göra det här krävs också ordentliga uppehåll och som det ser ut i mitt arbetsprogram har jag så mycket roliga arbetsgrejer på gång att det efter denna turnén dröjer minst ett år innan det blir någon ny turné.
– Men det är klart, dyker det upp enorma prisförslag från rika människor som vill ha hem Doktor Glas till sitt lilla chateux i Djursholm eller på Lidingö så, visst det kan jag göra, lägger han till med ett rejält skratt.

Första gången Thorsten Flinck satte upp Doktor Glas var på Vasateatern i Stockholm i september 2003, en föreställning som ledde till polisanmälan eftersom Flinck inte betalat för rättigheterna. Trots att han var ensam på scen och spelade alla roller själv valde Thorsten Flinck högst medvetet en stor teater – Vasateatern har cirka 800 platser – för att förstärka bilden av Doktor Glas som den lila människan i den stora världen.
– Och det blev faktiskt utsålt, tio föreställningar i rad, berättar han. Det berodde nog mycket på att på den tiden gick drevet som mest mot mig som freak och gangster och allt.

Hur har din föreställning förändrats genom åren?
– Då 2003 hade jag fortfarande en air omkring mig av något som hade med min ungdom att göra och ett spretiga spelsätt. Strindbergkännaren Björn Meidal beskrev mitt sätt att göra teater som Thorsten Flincks punk- och plockepinnteater och så var det. I dag gör jag fortfarande punk och plockepinn, jag har kvar samma teatersyn, men samtidigt är jag mer analytisk. Man kan säga att jag har åldrats med pjäsen.

Och Doktor Glas? Har din syn på honom förändrats?
– Då i början såg jag honom som en slags rebell. Det fanns något friskt i att han mördade den här prästen som hade förverkat sin rätt att leva här på jorden genom de sexuella övergreppen mot sin fru tyckte jag, Men, vad jag gjorde då var ändå en hyllning av en mördare och det var lite oförståndigt. I dag är jag inte längre av den åsikten. Jag ser Doktor Glas handlingar som en konsekvens av en alltför lång ensamhet. Det är inte bra för människan att vara ensam. Det kan leda den mest sympatiska man eller kvinna till sjuka saker. Jag tror inte på frihet genom sig själv, jag tror på frihet genom andra, genom kollektivet och det innefattar inte att man stänger in sig i sin lilla etta med tredubbla lås. Det här är ett brännhett ämne i dag och viktigt att berätta om.

I Doktor Glas byter Thorsten Flinck med enkla medel mellan berättelsen olika roller. Förutom huvudrollen, Doktor Tyko Gabriel Glas, är Helga Gregorius, den kvinna för vars skull Doktor Glas begår mord, den roll han trivs bäst i.
– Jag har alltid haft en nära kontakt med det kvinnliga hos mig, menar han. Det jag gör på scen är karaktärsskådespeleri och jag tycker nog själv att jag lyckas med det till stora delar i Doktor Glas och i Helga. Sedan gestaltar jag väl prästen som ett sådant dubbel ärkesvin att det ibland nästan hör hemma i någon form av revy, och det gäller även prästens dryckesvänner.

Den som sett Thorsten Flincks Doktor Glas tidigare kommer att känna igen sig i scenrummet.
– Scenografin är som vanligt och ska så vara för det här är den episka teater utdragen till sin spets, blandad med en lika stor dos psykologisk realism, säger han. Men inombords behöver jag förändringar, en trigger för att gå igång varje kväll.

Men föreställningen är värd att se även om man sett den tidigare?
– Det kan jag lova dig att den är!

I kväll spelar Thorsten Flinck sin Doktor Glas på Parken – kultur- och konferenscenter i Trelleborg och i morgon, lördag 14 april, kommer föreställningen till Nöjesteatern i Malmö. Det blir också en föreställning på Kristianstads teater 12 maj innan turnén avslutas i Hudiksvall 12 maj.