Räddningschefen Daniel Sirensjö ser övervägande positivt på tekniken och hoppas att den ska utgöra ett bra hjälpmedel i räddningstjänstens arbete. Foto: Andreas Hillergren/arkiv

Nu ringer bilen det första larmsamtalet

Hässleholm Med ny teknik ringer bilarna själv 112 om en olycka inträffar.
I helgen sattes tekniken för första gången på prov i skarpt läge i Hässleholm.

På morgonen i lördags inträffade en trafikolycka på Kristianstadvägen i Hässleholm till vilken räddningstjänsten tillkallades.
Så långt inget ovanligt.
Första larmsamtalet kom däremot varken från någon som färdades i den olycksdrabbade bilen eller från förbipasserande.
Larmet kom faktiskt från bilen själv.
– Tekniken kallas eCall. Det här var det första larmet i Hässleholm, säger räddningschefen Daniel Sirensjö.

Så här ligger det till: Från och med den 1 april måste alla nya bilar vara utrustade med funktionen eCall. Om bilen råkar ut för en olycka upprättar funktionen omedelbart en kontakt med SOS Alarm och skickar bilens exakta koordinater.
Dessutom upprättas en telefonförbindelse mellan larmoperatören och bilen så att de kan prata med personerna i bilen. Funktionen går även att aktivera manuellt genom en knapptryckning.
– Det är positivt att tekniken finns, den höjer säkerheten. I och med koordinaterna och den direkta förbindelsen kortas tiden till att de drabbade kan få hjälp, säger Daniel Sirensjö.

Ser du någon potentiell problematik med tekniken?
– Det kan ju bli så att man åker på larm i onödan. Å andra sidan åker vi på en del onödiga larm redan, så vi ser inte att det är någon fara. Mycket ska hända för att larmet ska utlösas, säger han.

Larmet på Kristianstadvägen då? Jo, när räddningstjänsten kom till platsen hade mycket riktigt en bil varit inblandad i en singelolycka. Bilens krockkuddar hade utlösts, men någon förare fanns inte kvar på platsen.
– Men bilen gjorde en korrekt bedömning av situationen, konstaterar räddningschefen avslutningsvis.