Nayrab. Foto: Malin Arnesson

Rörelse och musik i vacker symbios

scen/recension

SCEN
Nayrab
Scen: Skånes dansteater
Koreografi: Laurence Yadi och Nicolas Cantillon
Dansare: Anna Borràs Picó, Patrick Bragdell Eriksson, Matthew Branham, Brittanie Brown, Samuel Denton, Belinda Nusser, Yiorgios Pelagias, Kristian Refslund och Jing Yi Wang
Musik: Tarek Alhadj samt traditionell
Musiker: Tarek Alhadj, Behzad Souratgar och Mostafa Alkafafi
Ljusdesign: Maria Ros Palmklint
Kostym: Kathryn Appelquist
Urpremiär lördag 24 mars

Nayrab inleds på ett förtrollande sätt med dansaren Matthew Branham ensam på scenen, insvept i det sammetslena ljuset från en dämpad strålkastare. Han rör sig med en enastående mjukhet och även om rörelserna är begränsade i omfånget så är varje detalj fängslande. I bakgrunden ackompanjeras han av svaga ljud från stränginstrument. Ur skuggorna från scenkanten rör sig de andra dansarna in på scenen.

Det var ett tag sedan Skånes Dansteater bjöd på en helt ny föreställning och nu när det äntligen är dags innehåller den både en helt egen dansstil och nykomponerad musik. Nayrab som hade premiär i lördags är ett samarbete mellan Malmömusikern Tarek Alhadj och koreograferna Nicolas Cantillon och Laurence Yad.
Koreograferna, baserade i Schweiz, arbetar med sin egen dansstil, fuittfuitt, som är inspirerad av det arabiska musiksystemet maqâm. Fuittfuitt beskrivs som en slags dansad motståndsrörelse som flödar och vägrar låta sig stoppas. Men att sätta ord på koreografernas unika stil är svårare än att bara ta del av och uppleva den.
Under den timslånga föreställningen fylls scenen av ett kontinuerligt flöde av rörelser som utvecklas i symbios med den levande musiken vars rytmer och melodier är en minst lika viktig komponent som dansen för närvaron och stämningen.
Det är varken musiken eller dansen som styr, istället bildar musikernas sång, Mostafa Alkafifis rytmiska slagverk, Tarek Alhadj och Behzad Souratgars stränginstrument en enhet med dansarna.

Slutresultatet blir en vacker och meditativ upplevelse. Det är som att svepas med på en böljande resa, att rida på en våg utan slut. De mjuka rörelserna vandrar genom de nio dansarnas kroppar – från tårna ända ut i fingerspetsarna. De är inte helt synkroniserade, istället får rörelsen växa fram på ett organiskt vis där cirkelrörelser och mönster blandas med varandra.
I den kontinuerliga rörelsen ryms också en gradvis förändring av känsloläget. I slutet byggs en ökande intensitet upp. Det blir en avslutning som andas fest och där glädjen är tydlig i alla dansarnas ansikten.
Mjukheten går igen i hela föreställningen och återfinns även i kostymerna, musiken och den vackra ljussättningen.
Dansarna är alla klädda i olika nyanser av blått och kläder i följsamma material som förstärker rörelserna. Kostymerna är vid en första anblick vardagliga, men de har en fin detaljrikedom. Små röda knappar på en skjorta, ett rött broderi eller foder och en röd slinga i håret binder också samman dansarna och skapar en färgstark kontrast till den svala paletten.

I en text i programmet uppmuntrar koreograferna publiken att släppa taget och låta sig svepas med av de böljande kropparna. Det är nog precis så betraktaren bäst tar sig an den här föreställningen. Genom att ge dig hän och låta musiken och rörelserna omsluta dig kan du njuta av den mjuka och behagliga upplevelse som Nayrab är.

SCEN
Nayrab
Scen: Skånes dansteater
Koreografi: Laurence Yadi och Nicolas Cantillon
Dansare: Anna Borràs Picó, Patrick Bragdell Eriksson, Matthew Branham, Brittanie Brown, Samuel Denton, Belinda Nusser, Yiorgios Pelagias, Kristian Refslund och Jing Yi Wang
Musik: Tarek Alhadj samt traditionell
Musiker: Tarek Alhadj, Behzad Souratgar och Mostafa Alkafafi
Ljusdesign: Maria Ros Palmklint
Kostym: Kathryn Appelquist
Urpremiär lördag 24 mars