Birte Heribertson och Therese Kvist i Kasjtanka En cirkusdröm. Foto: Bodil Johansson

Stämningsmättad men aningen tunn cirkusdröm

Scen/recension

SCEN
Kasjtanka — En cirkusdröm
Fritt efter novellen Kasjtanka av Anton Tjechov
Regi & bearbetning: Olle Törnqvist
Musik & ljuddesign: Martin Kullberg
Kostym, mask & scenografi: Agneta Andersson Forssell
Ljusdesign: Hans C Roupe
Skräddare: Ulrika Arvidsson
Medverkande: Therese Kvist, Jörgen Darfeldt, Birte Heribertson, Niclas Lendemar, Frida Andersson, Tryggve Algeus
Premiär: Moomsteatern i Malmö lördag 17/3 2018.

När Olle Törnqvist för tre år sedan regisserade Shakespeares Stormen på Moomsteatern resulterade det i en visuellt tilltalande och på alla vis medryckande föreställning. Nu är han tillbaka på Moomsteatern för en iscensättning av en annan klassiker, nämligen Anton Tjechov. Det rör sig dock inte om någon av Tjechovs klassiska pjäser utan en fri bearbetning av novellen Kasjtanka. Pjäsens titel är Kasjtanka — En cirkusdröm.
På premiärkvällen är det en festlig stämning redan i foajén där några av Moomsteaterns skådespelare iförda cirkusdräkter minglar med publiken. Det är en kul idé att introducera cirkustemat redan innan föreställningen hunnit börja. Pjäsen riktar sig för övrigt framför allt till barn i mellanstadieåldern.

Som sagt har Olle Törnqvist förhållit sig fritt till den litterära förlagan. Huvuddragen i handlingen är de samma som hos Tjechov, men det är en del saker som har ändrats. Det är inte helt lätt att berätta en Tjechovhistoria för barn, det var min första tanke. Vissa förändringar torde vara nödvändiga.
Therese Kvist är både charmig och rolig i huvudrollen som hunden Kasjtanka. Det är verkligen en svår utmaning som hon tagit sig an, men hon klarar uppgiften med bravur. I rollen som Kasjtankas lite barske husse ser vi Jörgen Darfeldt som också spelar cirkusdirektör och doktor. Hos Tjechov är hundens ägare en riktigt råbarkad typ som dessutom har en rätt elak son, men Törnqvist har valt att förenkla och tagit bort sådana element som nog hade komplicerat pjäsen onödigt mycket.
Följaktligen framstår ägaren som lite ruffig men ändå snäll och godhjärtad.

Cirkusdirektören får istället vara den som uppvisar riktigt dåliga sidor. Därigenom tas ett för Tjechov typiskt ironiskt element bort och jag finner ingen anledning att ifrågasätta det valet eftersom det är en barnpjäs. Jag tror nämligen inte att tjechovsk ironi är något som barn uppskattar särskilt mycket.
Birte Heribertson agerar högenergiskt i rollen som clownen Tjekova. Det är clownen som tar hand om den vilsegångna Kasjtanka och ser till att hon får jobb på en cirkus. Men cirkusscenerna utspelas, som titeln säger, här i ett slags drömtillstånd och att allt varit blott en dröm framgår med önskvärd tydlighet i slutscenen.

Kasjtankas cirkuskollegor är också djur, gåsen Ivan (spelad av Niclas Lendemar), katten Havrona (Frida Andersson) och grisen Fedor (Tryggve Algeus). Det finns en lågmäld humor i de scener där djuren ska tränas inför nästa stora föreställning. Clownen som också är djurens tränare jobbar frenetiskt men det märks att grisen, gåsen och katten är svåra att entusiasmera. De beter sig lite som trötta skolelever kan göra under en rutinmässig lektion.
Det förekommer ett dödsfall i Tjechovs novell och det har fått vara med även i Olle Törnqvists version av berättelsen. Gåsen Ivan avlider. Det innebär att Kasjtanka får gå in i en ny och större roll som Ivans ersättare, något som Cirkusdirektören inte är nöjd med. Då uppstår en viss dramatisk spänning, annars är, som jag ser det, detta en lite väl händelsefattig pjäs. Det där riktigt medryckande drivet saknas, men så var spänning och action knappast Tjechovs specialiteter. Däremot var han en mästare när det gällde melankoli och subtil ironi.
Olle Törnqvists tolkning av stoffet har sin främsta styrka i humorn. I kombination med Martin Kullbergs musik och Agneta Andersson Forssells scenografi samt skådespelarinsatserna så blir det en både stämningsmättad och rätt underhållande föreställning. Ändå kan jag inte riktigt frigöra mig från intrycket att historien i sig ter sig aningen tunn.

SCEN
Kasjtanka — En cirkusdröm
Fritt efter novellen Kasjtanka av Anton Tjechov
Regi & bearbetning: Olle Törnqvist
Musik & ljuddesign: Martin Kullberg
Kostym, mask & scenografi: Agneta Andersson Forssell
Ljusdesign: Hans C Roupe
Skräddare: Ulrika Arvidsson
Medverkande: Therese Kvist, Jörgen Darfeldt, Birte Heribertson, Niclas Lendemar, Frida Andersson, Tryggve Algeus
Premiär: Moomsteatern i Malmö lördag 17/3 2018.