Aida och Dana (Zahraa Aldoujaili och Yara Aliadotter) i en scen ur Amatörer. Foto: Triart film Pressbild

Rolig och gripande om makt över bilden

Film/recension

FILM

Amatörer
Regi: Gabriela Pichler
Medverkande: Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl med flera

En drönare svävar över Lafors. Det är dokumentärfilmaren Roland som skickat upp den för att få naturvackra översiktsbilder av den lilla bruksorten.
På en liten väg under drönaren susar tonårstjejerna Aida och Dana fram i full fart på sin moppe. Med mobilkameran i högsta hugg är det på jakt efter mer jordnära bilder av sin hemkommun.

Denna scen ur Gabriela Pichlers nya film Amatörer illustrerar tydligt denna roliga, gripande och starka films innersta kärna. Det handlar om vems bilder av verkligheten vi får se – och om vars och ens rätt till sin bild av verkligheten.

Innan scenen ovan inträffar har en högstadieklass i fiktiva Lafors fått i uppdrag av kommunledningen att göra filmer om sin kommun. Lafors har nämligen chansen att locka till sig den tyska lågpriskedjan Superbilly och genom den 500 nya jobb till kommunen. En trevlig kommunfilm är viktig i marknadsföringen anser kommunledningen och billigaste sättet att göra en sådan är som ett skolprojekt. Ungdomarnas kommunfilmer blir dock inte riktigt vad man hoppats på och det är då Roland, en dokumentärfilmare på dekis, kallas in. Han sätter genast igång att skapa Astrid Lindgren-idyll medan Aida och Dana bestämmer sig för att fortsätta möta människorna i Lafors och be om deras egna bilder.

Det finns så många scener som bränner till i Amatörer – ovannämnda mötet mellan drönaren och mobilen, när Roland ska filma en vacker gammal bro och absolut inte vill ha med tiggaren som står och fiskar, diskussionen om vem som tar sig rätten att filma vem mellan Roland och skoleleverna, konfrontationen mellan Aidas fostermamma och Danas mer välutbildade föräldrar.
Perspektiven är många gånger oväntade och överraskande även för publiken.

Precis som i sin prisade debutfilm Äta sova dö använder Gabriela Pichler övervägande amatörer som skådespelare och det fungerar lysande. Här finns inte en oäkta ton och de två tjejerna (Zahraa Aldoujaili och Yara Aliadotter) som spelar Aida och Dana är så samspelta att det glöder av kontakt dem emellan.

En fantastisk insats gör också Fredrik Dahl som kommuntjänstemannen Musse som vill vara alla till lags och någonstans på vägen har tappat bort sina rötter. Mötena mellan honom och hans senila mamma som enbart talar tamil, som Musse inte kan, går rakt in i hjärtat.

I grunden är Amatörer också en film om filmskapande och filmskapandets villkor. Vems bilder är det vi ser och varför? Vilken väg ska en filmskapare ta?
Att det är frågor som följt Gabriela Pichler under hennes arbete är uppenbart liksom att hon hittat sin alldeles egna väg i spelfilmer som är en slags hybrid mellan det dokumentära och det fiktiva, som har ett konsekvent underdogperspektiv, speglar landsorten och som pockar på, bråkar och stör inombords och ockuperar mina tankar länge, länge.

FILM

Amatörer
Regi: Gabriela Pichler
Medverkande: Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl med flera