På gatorna nära Centralstationen kostar det numera att parkera fram till kl 20 på vardagar istället för till klockan 18. En av de boende påpekar i ett brev till kommunalrådet Andreas Schönström (S) att de nya reglerna innebär en extra avgift på minst 1360 kronor i månaden för hans del.

Boende kritiserar nya p-avgifter och zoner

MALMÖ En man som bor på Carlsgatan kritiserar de nya parkeringszonerna och den förlängda avgiftstiden på gator i närheten av Centralstationen. Numera kostar det 20 kronor i timmen att parkera på gatan fram till kl 20 på vardagar.
Avgiftstiden har förlängts till klockan 20 vilket innebär minst 40 kronor extra i utgifter per dag för personen som skrivit brev till kommunalrådet Andreas Schönström (S) som ansvarar för områdena teknik, miljö och trygghet.

Gator som tidigare varit avgiftsfria har fått avgifter. Tidigare var det möjligt att parkera på Vintergatan och Marsgatan en timme med p-skiva.
Även på dessa gator har det införts avgift, påpekar brevskrivaren.

Avgifter på helgen har även införts på Stormgatan, Navigationsgatan, Jörgen Kocksgatan och Utställningsgatan.
Någon möjlighet till boendeparkering finns inte i området.

– Med enkel matematik så kostar ert påfund mig och alla andra som är i samma situation 340 kronor i veckan och 1360 kronor i månaden, konstaterar personen i sitt brev till kommunalrådet.

Alternativet är att hyra en plats i ett p-hus för 900 kronor i månaden.
– Är inte en stad till för alla sorters invånare oavsett inkomst? frågar personen vidare.
– Är det meningen att man skall överväga att flytta från en stad som man hittills har trivts i på grund av att ni som bestämmer och påverkar inte tycks förstå konsekvenserna av era beslut?

Andreas Schönström har svarat att parkering på gatan bara är till för kortare ärenden.
Bor man eller arbetar i närheten ska det vara ekonomiskt fördelaktigt att parkera i garage.
Syftet är att hålla en hög omsättning på gatuparkeringar och göra dem tillgängliga för fler.
Boendeparkering finns endast i bostadsområden som byggts före 1970 och som har byggts utan parkeringsnorm, det vill säga de enda alternativen är att parkera på gatan.
– Detta är inte en jakt på bilar. Däremot är det att tillgängliggöra samma yta för fler bilar, skriver Andreas Schönström bland annat i sitt svarsbrev.
Han konstaterar också att om tolv år kommer Malmö att ha 400 000 invånare.
Om alla Malmöbor ska ha tillgång till parkering måste detta ske bland annat genom införandet av avgifter.

Dagens fråga

Vill du ha ett extra val till riksdagen nästa år?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×