Komikern och skådespelaren Nour El Refai, dirigenten Marit Stridlund, musikern och sångaren Mikael Wiehe och sångaren och skådespelaren Edda Magnason samlade på en presskonferens inför premiären av Har du sett världen.
Mikael Wiehe i ... har du sett världen på Malmö Live. Foto: Claes hall
Mikael Wiehe med Nour el Refai som spelar honom som ung i Har du sett världen. Foto: Claes Hall
Mikael Wiehe på scen i har du sett världen. Foto: Claes Hall
Anna Modeér Wiking har producerat Har du sett världen tillsammans med Pange Öberg som också var den som kom med initiativet till föreställningen. Foto: Claes hall
Pange Öberg är initiativtagare till har du sett världen och också producent. Foto: Claes Hall
Cellisten Anette Helmers sitter i orkestern. Foto: Claes hall
Mikael Wiehe och Edda Magnason på scen. Foto: Claes Hall

Här läggs sista bitarna i Wiehepusslet

Mikael Wiehe, Edda Magnason, Nour el Refai och Malmö symfoniorkester under ledning av dirigenten Marit Stridlund. Och så staden Malmö ständigt närvarande. I kväll är det premiär för Har du sett världen på Malmö Live. – När jag hörde arrangemangen blev jag så gripen att jag satt och lipade, det är så värdigt och vacker, säger Edda Magnason om Mikael Wiehes låtar i symfoniorkestertappning.

Har du sett världen:
Premiär 8 mars och spelas til och med lördag 7 april.
Medverkande: Malmö Symfoniorkester, dirigent Marit Strindlund, Mikael Wiehe, Nour El Refai, Edda Magnason
Musik: Mikael Wiehe
Manus: Fredrik Ekelund
Regi: Philip Zandén
Arrangör/musikalisk bearbetning: Jonas Nydesjö
Arrangörer: Anna-Lena Laurin, Ann-Sofi Söderqvist och Calle Rasmusson.
Filmproducent: Magnus Gertten
Producent: Anna Modéer Wiking, Pange Öberg

Många pusselbitar som måste passa ihop. Så beskriver producenten Anna Modéer Wiking arbetet med Har du sett världen på pressmötet på Malmö Live två dagar före premiären.
– Vi har fått göra ett speciellt upplägg eftersom vi fick in orkestern först i går. Allt det sceniska och allt tekniskt har tagits fram för sig, berättar Anna Modéer Wiking. Denna veckan sätter vi ihop allt. Det var jättespännande i går när Mikael skulle träffa orkestern för första gången och det gick över förväntan. Det är nog tack vare att vi repeterat intensivt ett par veckor nu med både Nour och med Mikael och en pianist. Edda kom också först i går. Så bygger verkligen ihop den här produktionen nu.

Har du sett världen är Malmö Live stora satsning på en musikteater om Mikael Wiehes liv, om hur han anlände till Malmö från Danmark 1952. Och lika mycket om stadens Malmös historia under samma period. Mot en fond av Malmöbilder står Mikael Wiehe på scen tillsammans med komikern och skådespelaren Nour El Refai som gestaltar honom som ung, sångerskan och skådespelaren Edda Magnason som sjunger många av Wiehes låtar och så 65 musiker från Malmö Symfoniorkester underledning av dirigenten Marit Stridlund. Musiken i föreställningen består av Mikael Wiehes låtar, de flesta i helt nytt arrangemang för orkester.
– Det här är så kul för mig, det är kul att jobba med Edda och kul att jobba med Nour men också så himla roligt att höra sina låtar i den här tappningen säger Mikael Wiehe med ett stort leende.
– Det här är en helt orkestral värld, det finns ingen kompgrupp, flikar dirigenten Marit Stridlund in. Det är Mikaels musik i en orkesterdräkt. Man hör att det är Mikaels musik, men man får något nytt också.
– Och sedan med en sångerska som Edda kan det inte vara annat än positivt, säger Mikael Wiehe. Jag har lyssnat på henne i många år, gått på hennes konserter och följt hennes karriär.

Edda Magnason blev jätteglad när hon blev tillfrågad om att vara med i Har du sett världen även om hon egentligen har vuxit upp med helt annan musik.
– Jag lyssnade inte på mycket svenskt alls som tonåring men det är så roligt med relationen till Mikaels låtar för det är mycket låtar som jag inte trodde att jag kan, och så kan jag allt, konstaterar hon.
– Sedan var jag lite skeptisk till symfoniorkester på trubadurmusiken i början fortsätter hon. Jag är inte av den åsikten att det blir bättre bara för att man öser på med musiker. Men nu när jag har hört arrangemangen blev jag så gripen att jag satt och lipade, det är så värdigt och vackert. I dag var också första gången Mikael och jag sjöng ihop och det kändes underbart.

Nour el Refai spelar Mikael Wiehe som ung och berättar både på scen och på pressmötet om när Mikael Wiehe uppträdde på Norra Fäladen i Lund när hon var barn.
– Min mamma förklarade att det var jättestort men vi barn visste inte vem han var. Men min mamma sa att jag måste ta en autograf så det gjorde jag. Hans musik har funnits där när jag växte upp och sedan har vi sjungit honom på musiklektionerna och Flickan och kråkan speciellt tyckte man var så sorglig.

Hur är det att vara Mikael Wiehe på scen?
– Det är jättekul men just när han sitter där och tittar hela tiden är det lite speciellt. Jag har spelat kille förut men det har varit påhittade figurer eller döda men nu är han där och lägger sig i – jag har fått byta mössa och glasögon flera gånger. Det ska vara rätt och det förstår jag, det är hans berättelse. Jag tror att jag hade varit likadan. Sedan har många en bild av honom lite som han är nu, mannen med palestinasjalen och glasögon, men att få berätta historien om hur han kom hit som liten det är fint. Och hela Hoola Bandoola och Afzelius.

Vad tror du den här historien kan betyda nu?
– Jag ser den inte så mycket som hur det är att komma till Sverige utan att det faktiskt är en berättelse om Malmö. Det är så kul att få göra något om bara Skåne, att det är så internt och att man kommer hit och känner att det här handlar om vår historia.

Av de många inblandade i Har du sett världen har dirigenten Marit Stridlund, från Folkoperan i Göteborg, rollen som en sammanhållande länk..
– Det är dirigentens roll. Philip Zandén som är regissör är det för det sceniska och jag för det musikaliska, säger hon. Men det är också så musikdramatik är. Jag arbetar mycket med opera annars och det är samma process. Det är scenerier, musik, det finns sångare och musiker och en stor teknisk del med film, bild, och ljus. Det är det som gör det till muskdramatik och det är en så häftig konstart när allt länkas samman och andas tillsammans.

En av dem som sitter i den 65 personer stora orkestern är cellisten Anette Helmers som är väl bekant med Mikael Wiehes musik.
– Jag har hört mycket, framförallt Hoola Bandoola egentligen, och de är väldigt spännande och nyskapande i det här arrangemangen.
– Det är också så intressant när allt detta möts på scenen och med alla publik som det lockar, fortsätter hon. Man kan hoppas att många kommer tillbaka och hör oss som full orkester och utan dämpande skynken.

I kväll gäller det alltså för Har du sett världen – då får premiärpubliken se om alla pusselbitar i föreställning sitter ihop. Marit Stridlund är helt lugn.
– Ja, Gud ja, visst får vi ihop allt. Orkestern steg in här klockan tio i går och det var första gången i dag som vi repade med Edda men Malmö symfoniorkester är en så jättefin orkester, en av landets bästa, så processen går jättefort.
Och även Mikael Wiehe är lugn. Åtminstone nu.
– Jag har aldrig varit osäker på de medverkande men på om det här skulle fungera, på om det skulle komma folk, medger han. Men nu börjar jag verkligen känna att det är en föreställning, Och på torsdag sitter det som en smäck.

Har du sett världen:
Premiär 8 mars och spelas til och med lördag 7 april.
Medverkande: Malmö Symfoniorkester, dirigent Marit Strindlund, Mikael Wiehe, Nour El Refai, Edda Magnason
Musik: Mikael Wiehe
Manus: Fredrik Ekelund
Regi: Philip Zandén
Arrangör/musikalisk bearbetning: Jonas Nydesjö
Arrangörer: Anna-Lena Laurin, Ann-Sofi Söderqvist och Calle Rasmusson.
Filmproducent: Magnus Gertten
Producent: Anna Modéer Wiking, Pange Öberg