Östra Göinge

Dramatisk tjuvjakt på Wanås – jägare hjälte

Sören Åmand Hansen, jägare och viltvårdare på Wanås gods, ställde sin bil i vägen för tjuven som dock lyckades tränga sig emellan. Han greps dock senare av polis.
Östra Göinge
Östra Göinge Tack vare viltvårdare Sören Åmand Hansens modiga agerande kunde polisen på torsdagskvällen gripa två personer misstänkta för grov stöld.

Torsdagen såg till en början ut att bli en helt vanlig dag i Åmand Hansens liv. Men det blev den inte.

Vid 15-tiden passerade han ett av Wanås gods uthyrda stugor.

Han blev till en början glad när han såg att det var aktivitet i huset och att två bilar stod parkerade utanför.

Men när jägaren insåg att bilarna hade svenska registreringsskyltar blev han misstänksam eftersom danskar hyr huset.


– Jag backade tillbaka för att kontrollera att allt stod rätt till. Då såg jag att huset verkade vara i en enda röra. Där var kaos.

Han klev ur bilen och möttes av en kvinna som kom ut ur huset. Samtidigt lade han märke till att en man försvann.

Kvinnan förklarade osammanhängande att hon letade efter ägaren till huset. Vid det laget förstod Åmand Hansen att det rörde sig om ett pågående inbrott.

Blixtsnabbt fattade han beslutet att med sin bil spärra uppfarten till huset.


– Jag ställde bilen i vägen, sedan låste jag den, ställde mig utanför och ringde efter förstärkning.

Det här visade sig dock bara vara början på dramat. Ut ur huset kliver en stund senare en maskerad man och stirrar hotfullt på Åmand Hansen innan han sätter sig i en av bilarna och med berått mod kör på Hansens bil. Kollisionen blev så kraftig att bilen flyttade på sig så pass att mannen med sin bil kunde klämma sig emellan och köra därifrån.

I det läget hade polis Rolf Paimensalo kommit till platsen och snart kom fler polispatruller.

Dagen efter dramat är Sören Åmand Hansen lite uppskakad.


– Just då kände jag ingen rädsla, bara att jag måste agera. Så här efteråt tänker man ändå på vad som kunde ha hänt.

Det danska par som skulle överta huset den 1 april kom under fredagen.


– Vi är chockade. De har ju slagit sönder allt i alla rum. Hur ska vi någonsin få ordning på det här? säger kvinnan i familjen under tårar.

Det var den dagliga tillsynen som gjorde att tjuvarna den här gången kunde gripas.


– Tillsynen på godset ägor är kontinuerlig och viktig. Det förstår man om inte annat vid ett sådant här tillfälle, kommenterar Baltzar Wachtmeister, ägare och vd, Wanås gods.

Skåne

Så hamnade din kommun i sista skolrankingen

Foto: Jonas Ekströmer/TT
Skåne
Eslöv
Höör
Skåne Lärarförbundet lägger ner sin skolranking efter 20 år. Så här placerade sig din Skånekommun i den sista jämförelsen.

Enligt Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är det inte längre meningsfullt att göra rankingen eftersom förutsättningarna skiljer sig mycket åt mellan kommunerna.

– Vi har nått en gräns. Ekonomin för skolorna ser allt sämre ut och likvärdigheten fortsätter att minska. Staten måste kliva in och ta över ansvaret, säger Johanna Jaara Åstrand på Lärarförbundets webbplats.

Bästa skolkommun i årets ranking är Övertorneå, som därmed behöll topplaceringen. Bästa Skånekommun är Lomma som hamnade på 12:e plats, en placering lägre jämfört med året innan.

Lägst rankade kommun i Skåne är Örkelljunga som hamnade på 284 plats i hela riket.

Placering 2021KommunRanking 2020
12Lomma13
26Höganäs11
33Hässleholm43
48Vellinge15
51Simrishamn65
63Ängelholm69
65Båstad45
90Lund97
94Svedala66
99Ystad63
105Staffanstorp160
107Bromölla123
115Eslöv101
120Perstorp185
129Kävlinge137
139Skurup152
149Svalöv141
152Landskrona102
154Osby257
155Höör256
157Kristianstad51
160Helsingborg129
180Tomelilla270
181Malmö144
187Östra Göinge195
198Åstorp200
215Trelleborg204
226Klippan172
254Hörby169
255Bjuv164
269Burlöv222
272Sjöbo164
284Örkelljunga281

FAKTA

Fakta: Vellinge vann mest

De bästa skolkommunerna under 20 år:

Övertorneå (2021)

Övertorneå (2020)

Torsby (2019)

Vellinge (2018)

Vellinge (2017)

Vellinge (2016)

Vellinge (2015)

Vellinge (2014)

Piteå (2013)

Vellinge (2012)

Arvidsjaur (2011)

Arvidsjaur (2010)

Lomma (2009)

Lund (2008)

Lomma (2007)

Övertorneå (2006)

Torsås (2005)

Lund (2004)

Lomma (2003)

Mörbylånga (2002)

Källa: Lärarförbundet och TT

Skåne

Då erbjuds skåningarna en tredje dos vaccin

Folkhälsomyndigheten rekommenderar en påfyllnadsdos med mRNA-vaccin mot covid-19 minst sex månader efter andra dosen.
Foto: Liam McBurney
Skåne
Hässleholm
Skurup
Skåne Senast till våren kommer alla över 16 år i Skåne att ha erbjudits en tredje dos vaccin mot covid-19, enligt Region Skåne.
Planeringen för hur vaccinationerna ska gå till pågår för fullt.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar en påfyllnadsdos med mRNA-vaccin mot covid-19 när det gått minst sex månader sedan andra dosen.

Region Skåne planerar fortfarande för hur doserna ska delas ut.

Bekräftat är i nuläget att alla skåningar över 16 år ska ha erbjudits en påfyllnadsdos senast våren 2022, samt att de som är 65 år eller äldre och vårdpersonal kommer stå högst upp på listan.

Därefter erbjuds även andra grupper en påfyllnadsdos.

– Skyddet mot svår sjukdom och död i covid-19 är fortfarande gott i alla vaccinerade grupper. Däremot minskar effekten av vaccinet ju längre tiden går och utvecklingen i olika grupper varierar, säger Per Hagstam, biträdande smittskyddsläkare och vaccinsamordnare i Region Skåne, i ett pressmeddelande.

Östra Göinge

Hittade rätt i historisk tid

Johan Rundberg med sin Augustnominerade barn- och ungdomsbok Nattkorpen.
Foto: Andreas Sundbom
Östra Göinge
Kultur och nöje
Östra Göinge När mobilen han glömt stänga av ringde oavbrutet tänkte Johan Rundberg ”Augustpriset”, men slog det snabbt ifrån sig.
– Man förväntar sig ingen nominering, även om man hoppas, säger författaren, som har sina rötter i Knislinge.

Johan Rundbergs flyktiga tanke, i skolan där han var på besök i en klass, visade sig dock stämma och det är en glad författare som svarar i telefonen efter att nomineringarna till årets Augustpris tillkännagetts. Hans Nattkorpen är en av de sex titlar som nominerats i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok.

— Det känns fantastiskt. Jag är väldigt glad och överraskad, men det har nog inte riktigt sjunkit in ännu.

Nattkorpen av Johan Rundberg.

Nattkorpen är första delen i den historiska deckarserien Månvind & Hoff, som utspelar sig i Stockholm på 1880-talet. I centrum står elvaåriga Mika, som bott på Barnhuset på Drottninggatan i hela sitt liv när hon dras in i en mordutredning, tillsammans med konstapel Valdemar Hoff vid polisens detektiva avdelning.

Utmaning

Johan Rundbergs ursprungsidé var att skriva om en ung, utsatt person, som mer eller mindre tvingas hjälpa polisen. Han ville dessutom att hans huvudperson skulle ha vissa förmågor, som ett bra sinne för detaljer och en välutvecklad observationsförmåga, som den hade fått på ett trovärdigt sätt, men han fick inte till det.

– Så var jag av en slump på Långholmens fängelse och fick infallet, tänk om historien jag går och grunnar på inte är samtida utan utspelas på 1800-talet? Då föll en massa saker på plats. Dels att polisen faktiskt kunde tvinga ett barn att vara med i en utredning och framför allt att den unga personen kunde vara väldigt långt ner i samhällshierarkin och utvecklat de speciella förmågorna för att skydda sig själv i en våldsam stad, säger han.

Johan Rundberg hittade rätt tid och miljö för sin senaste bokserie på Långholmens centralfängelse.
Foto: Ylva Sundgren

För honom innebar det också en utmaning eftersom han aldrig skrivit historiskt förut.

Bokslukare

Nattkorpen har redan vunnit Crimetime Award för Årets barndeckare. Vad är det du har lyckats med, med just här boken och serien?

– En del av förklaringen är nog att den är en väldig driven och spännande berättelse, som tilltalar många åldrar, säger Johan Rundberg.

Drömmen om att bli författare föddes redan hemma i Knislinge, där mycket tid ägnades åt att hänga på biblioteket och läsa.

– Jag var en klassisk bokslukare och någonstans i mellanstadiet fick jag en känsla av att, det här skulle jag kunna göra, säger han och skrattar.

Magisk tid

Studier i Lund och Uppsala förde dock honom in i mediebranschen så författardebuten dröjde tills 2001 med en bilderbok för små barn. Den följdes av fler bilderböcker och illustrerade kapitelböcker för 6-9-åringar innan genombrottet 2013, med Kärlekspizzan, som är hans första bok för 9-12-åringar.

— Det kändes med den som att jag hittade någonting. Språken och stilen passade mitt sätt att berätta, och jag är väldigt förtjust i den målgruppen. Just 11-12-åringar — livet är något magiskt där.

”Mer skrivtid”

Andra och tredje delen av Månvind & Hoff, Tjuvdrottningen och Dödsängeln, har också släppts under året och nu arbetar Johan Rundberg på en fjärde del. Parallellt har han också planer på en ny bok för barn i åldern 6-9 år, men vill även skriva för vuxna. Vid sidan av sitt författarskap jobbar han på TV 4, med planering av sportsändningar.

Om du vinner Augustpriset, vad ska prissumman på 100.000 kronor gå till?

— Då skulle jag nog köpa mig skrivtid. Det är det jag längtar efter.

FAKTA

<strong id="strong-dd0f0fa563fc8db285bafaa09ac490c4">Johan Rundberg</strong>

Född: 1973

Bakgrund: Uppvuxen i Knislinge, på Norups Väg. Föräldrarna och de två bröderna bor kvar i Knislinge. Flyttade till Lund för att studera litteraturvetenskap, därefter till Uppsala för att studera film- och tv-produktion. Fick jobb på SVT, men tyckte det var roligare med storyboards än att spela in film, vilket ledde honom in på bilderböcker. Har skrivit ett 20-tal böcker för barn i alla åldrar.

Bor: I Stockholm, med fru och tre barn.

Aktuell: Hans Nattkorpen är nominerad till Augustpriset, Årets svenska barn- och ungdomsbok.

Östra Göinge

Konst som både berör och upprör

Marit Rolands konst skapas av papper, som sedan återvinns så fort en utställning är över. Förgängligheten, tror hon, gör något med de som tittar på hennes verk.
Foto: Pernilla Ekdahl
Östra Göinge
Kultur och nöje
Östra Göinge Konst eller bara konstiga? Marit Rolands skulpturala teckningar har kallats både och. – Jag blir inte sårad när folk blir provocerade, då tänker jag att jag gör mitt jobb, säger hon. På lördag är det vernissage för hennes utställning Paper Drawings #34 i Wanås konsthall.

När den norska konstnärinnan Marit Roland gör sin första utställning i Sverige har hon valt att arbeta med färgerna rosa och gult. Stora pappersrullar i de kulörerna står lutade mot en vägg, på golvet i konsthallen står konstnären själv och viker, skrynklar, klipper, häftar och formar ett av verken.

– Du kan tänka på det nästan som abstrakt måleri, jag börjar jobba och så leder en form till nästa och jag skulpterar vidare i rummet, förklarar hon.

Det var när hon närmade sig examen på Kunstakademiet i Trondheim 2012 som Marit Roland, tills dess en klassisk figurativ tecknare, kom till en punkt där hon kände sig alldeles för trygg i sitt konstnärskap.

– Jag saknade att bli utmanad och mista kontrollen, säger hon.

Marit Roland övergav pennan och började teckna med papper, istället för på det.
Foto: Pernilla Ekdahl

Istället testade hon att börja teckna abstrakt, massor av streck på ett stort vitt papper. Det var när hon skulle ta ner ett sådant från en vägg som slumpen ledde henne in på ett helt nytt uttryckssätt.

– Pappret trillade ner och la sig så snyggt på golvet. Hmm, tänkte jag, och började fundera på hur det skulle vara att teckna bara med papper. Utan penna. Det var förfärligt först, att mista sitt språk, och ledde till en riktig konstnärskris för mig. Men kriser är viktiga, förklarar hon.

Skapas på plats

Med ”nu eller aldrig” som mantra vågade hon överge tecknandet för det nya uttrycket och hennes mod belönades med att hennes examensutställning väckte uppmärksamhet. Ganska snart fick hon ett fint konstnärspris och en gallerist som trodde på henne.

– Så började bollen rulla och nu är vi på Paper Drawings # 34. Inte varje har varit en separatutställning, men nästan, säger hon.

Varje utställning är unik och skapas direkt på platsen där de visas.

– Jag har en inre dialog med rummet jag ska ställa ut i, samtidigt har jag med mig mitt bibliotek och mitt uttryck.

Marit Roland i skapartagen. Att inte veta hur det färdiga resultatet ska bli ger henne ett sug i magen av oro varje gång. – Den dagen jag inte är lite nervös eller rädd för att misslyckas är projektet färdigt, säger hon.
Foto: Pernilla Ekdahl

Wanås konsthall, som hon besökte kort innan pandemin bröt ut, inspirerade henne till att använda färgat papper.

– Det är ett läckert rum som klarar av att hålla en massa energi. Och att jag mötts av så mycket öppenhet och värme här på Wanås gör att jag vågar vara orädd, säger hon.

När vi ses har hon precis börjat skapa sina verk, så hur den färdiga utställningen blir har hon än så länge ingen aning om. Den växer fram efterhand.

Kniv och häftapparat är några av verktygen Marit Roland använder när hennes utställning växer fram, från papper på rullar till färdiga konstverk.
Foto: Pernilla Ekdahl

– Under de tio år jag arbetat så här har jag tänkt ett par gånger att det här går inte. Men det gör jag inte här. Det kan se väldigt slumpmässigt ut när jag arbetar, men jag vet vad jag gör, försäkrar hon.

Inre resa

Reaktionerna hon mött från publiken har varit allt från arga insändare till översvallande recensioner, till och med för ett och samma verk.

– Jag tänker att det är samtidskonstens uppdrag – att utmana, säger hon.

Med sina tecknade skulpturer hoppas hon utmana åskådaren till att göra en inre resa, vara i nuet och få en kroppslig upplevelse.

– Jag visade en gång ett vitt verk som låg på marken, då kom en 90-årig dam fram och berättade om Amerikabåten hon åkt med på 1930-talet och hur hon återupplevde hur den plöjde fram genom isen – hur det lät och kändes. Det var hennes minne och inre, säger Marit Roland.

När utställningen är över lämnas konstverken till återvinning och får på så sätt nytt liv.

– I januari är de här konstverken borta och jag tror det också gör något med publiken, säger Marit Roland.

FAKTA

Marit Roland på Wanås

Marit Roland är född 1981 i Kristiansand i Norge och tog 2012 en mastersexamen i konst från Kunstakademiet i Trondheim. Sedan dess har hon haft en lång rad soloutställningar, både i Norge och internationellt, samt undervisat i konst.

Utställningen Paper Drawings #34 har vernissage på lördag, 25 september och visas till den 19 december.

I samband med vernissagen gör Marit Roland en performance i skulpturparken, samling kl 11 utanför Konsthallen för gemensam promenad dit.

Under höstlovet, 30/10-7/11, arrangeras workshopen Teckna med papper - Skrynkla, vira , vik! på Wanås konst. Då kan besökare i alla åldrar prova på att skapa tredimensionella teckningar, inspirerade av Marit Rolands konstverk. Öppettider och övrig info finns på www.wanaskonst.se.

Eslöv

Dags för tredje konstrundan

Bilden är tagen vid en konstrunda på Österlen, men nu till helgen är det dags för Mittskånes.
Foto: Ulf Johansson/Arkiv
Eslöv
Höör
Hörby
MELLANSKÅNE Denna helg är det dags för den tredje konstrundan för i år och nu har turen kommit till Mittskåne med samlingsutställning på Hovdala slott.

Konstrundan har inte haft ett lätt år där man på grund av pandemirestriktioner fått dela upp den traditionella påskrundan till tre olika rundor spridda över året och nu är det dags för Mittskåne.

I påskas var det konstrundor i den västra delen av Skåne och till midsommar arrangerdaes den traditionella Österlenrundan.

Konstrundan Mittskåne omfattar kommunerna Höör, Hörby, Eslöv, Hässleholm och Östra Göinge. Samlingsutställningen har i år flyttat från Höör till Hovdala slott i Hässleholms kommun.

Konstnärernas ateljéer är öppna denna helg, 4-5 september, och samlingsutställningen, med 46 medverkande konstnärer, pågår september ut.

Så ta nu kartan och ge er ut på de mellanskånska vägarna för att njuta av konsten och föredrar man en digital karta så finns det att hämta på hemsidan www.konstrundan.com

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Spela tryggare på svenska onlinecasinon

www.CasinoWings.se

Att spela på casino online har aldrig varit mer populärt, och det finns fler sajter än någonsin att välja mellan. Men debatten går het; är det bäst att spela på ett svenskt casino eller ett casino utan svensk licens?

Många anser att tryggheten på de svenska casinosajterna väger tyngre än de fördelar man kan få på utländska casinon. Det gäller särskilt alla de funktioner för ansvarsfullt spelande som erbjuds av spelbolag med licens från Spelinspektionen.

Vad är ansvarsfullt spelande?

Att spela ansvarsfullt innebär att man inte utsätter sig för onödiga risker i samband med att man spelar om pengar. Det kan till exempel handla om att sätta en spelbudget i förväg, att aldrig försöka vinna tillbaka sina förluster och att ha koll på tiden så att man inte spelar bort hela dagen.

Just ansvarsfullt spelande har också blivit ett begrepp som används av många spelbolag för att beskriva de funktioner som de erbjuder för spelarnas säkerhet. Det handlar om att förebygga spelberoende hos spelarna genom att hjälpa till med att skapa sunda spelvanor från start.

Mycket av det som ingår i ansvarsfullt spelande regleras av den svenska spellicensen. Det innebär att en hel del av de verktyg som finns tillgängliga för att skydda svenska spelare inte erbjuds på spelsidor som licensierats utomlands. Några exempel på svenska verktyg för spelansvar är spelgränser, självtester och Spelpaus.

Spelgränser

Alla onlinecasinon med svensk licens erbjuder olika slags spelgränser som hjälper spelaren att kontrollera sitt spelande. Casinon med den svenska licensen är tvungna att be sina spelare att uppge en insättningsgräns och en tidsgräns innan de kan börja spela.

Utöver detta kan svenska spelare även aktivera förlustgränser per dag, vecka eller månad. När förlustgränsen har uppnåtts går det inte längre spela under den tidsperiod den gäller. Spelaren kan ändra sina inställda gränser närsomhelst. Ändringar som ytterligare begränsar spelandet genomförs direkt, medan ändringar som gör det lättare att spela längre perioder eller för mer pengar genomförs med en fördröjning så att spelaren har chans att ångra sitt beslut.

Självtester

Den andra hörnstenen i Spelinspektionens obligatoriska funktioner för ansvarsfullt spelande på de svenska casinosajterna är självtester. På alla onlinecasinon med svensk licens kan spelarna testa sig för att se om de ligger i riskzonen för att drabbas av spelproblem. Det är ett bra sätt att ta tempen på sina spelvanor och minska risken för att spela för mycket framöver.

Självtestet går till så att man får ett antal flervalsfrågor som snabbt och lätt besvaras direkt hos Stödlinjen.se via respektive casinos hemsida. Svaren på frågorna räknas sedan ihop och man får se vilken risknivå man ligger på för tillfället. Utifrån detta kan man sedan justera sina spelvanor genom att till exempel ställa in striktare spelgränser och undvika framtida spelproblem.

Självuteslutning via Spelpaus

Märker man att ens spelande trots allt gått överstyr kan man också alltid stänga av sig från allt spel om pengar permanent eller under en kortare period. Detta görs på hemsidan Spelpaus som är Spelinspektionens nationella självavstängningsregister.

Det går att välja mellan att stänga av dig under 1 månad, 3 månader, 6 månader eller tills vidare. Det sista alternativet innebär att man är avstängd under minst 12 månader och sedan själv måste logga in för att avbryta avstängningen om man inte vill att den ska fortsätta.

Svenska casinon är ett bättre val i längden

Många kritiska åsikter har luftats kring Spelinspektionens och regeringens lagar och regler gällande ansvarsfullt spel sedan 2019 när det svenska spelmonopolet upphörde. Detta särskilt från spelbolagens håll då de upplever att den strikta spellagen gör att en del spelare väljer att gå över till casinon utan svensk licens. Det stämmer förstås delvis, men frågan är vad attityden är från spelarnas håll?

En som har koll på läget är Anders HolmstenCasinoWings.se som dagligen guidar spelare i den snåriga casinodjungeln: ”Enligt vår erfarenhet är de som väljer svenska sajter generellt mer nöjda med sin spelupplevelse än de som spelar på utländska onlinecasinon. Ofta är det nyhetens behag som gör att casinon utan licens har en viss dragningskraft på spelarna. Men vi märker att många upptäcker att de svenska onlinecasinona är ett bättre och tryggare val i längden. Det bevisas inte minst av våra besökare som i hög grad väljer att registrera sig hos spelbolag med licens från Spelinspektionen.”

De utländska spelsajternas stora och frekventa bonusar samt obefintliga spelgränser kan kännas lockande. Men då får man också räkna med att många casinon utan svensk licens inte alls erbjuder den nivå av säkerhet som är standard i Sverige.

Att ta hem tiotusentals kronor i bonusar är inte mycket värt om det inte går att ta ut dem via någon pålitlig betalningsmetod som Trustly, eller om det i praktiken inte är möjligt att uppfylla ett casinos höga omsättningskrav.

De flesta håller nog också med om att spelgränser är praktiska även för de som redan har sunda spelvanor. Att glömma bort tiden eller satsa någon hundralapp för mycket kan hända även den bäste, och då är det praktiskt att ha valt ett svenskt online casino som erbjuder många olika funktioner för ansvarsfullt spelande.

Östra Göinge

Litterära livräddare på Wanås

Författaren Jonas Hassen Khemiri.
Foto: Pierre Björk
Östra Göinge
Skåne
Kultur och nöje
Litteratur Vem är det som räddar oss i tuffa tider? Ett instagraminlägg från författaren Jonas Hassen Khemiri blev startskottet ett projekt som i höst blir verklighet på Wanås.

Bakgrunden till projektet är den poesidag som brukade arrangeras av föreningen Wanås vänner under ledning av författaren Eva Ström och tog sin början bara två år efter den första utställningen i skulpturparken. Poesidagarna höll på till 2018 när föreningen lades ned.

– Vi har varit sugna på att se vad vi kan göra med litteratur. Det har legat och bubblat i huvudet, berättar Elisabeth Millqvist som är konstnärlig ledare på Wanås.

Ett instagraminlägg som författaren Jonas Hassen Khemiri lade ut i oktober förra året, under den pågående pandemin, tände en gnista. I det skrev han om personer som berörde och hade påverkat honom. Han listade också musiker som varit som ”livräddare under ett år som aldrig tar slut”.

– Jag tyckte att uttrycket var spännande och vi bestämde oss för att gå vidare med det som en slags kärna och bjuda in författare som i sin tur bjuder in livräddare. De blir helt enkelt värdar för författargäster eller andra som har skrivit text. Det ger möjlighet att uppmärksamma texter som kanske har fallit i glömska eller som bara varit viktiga för en själv. Det spelar ingen roll om det är i hela livet eller bara under det senaste året.

Hon poängterar att det viktiga inte är om det är en aktuell text eller inte.

– Det handlar inte om bokutgivning utan vi vill åt något som har en större spännvidd som får präglas av en författare.

Författare bjuder in

Under sensommaren och hösten testar man under tre tillfällen lite olika format. Vid de första två tillfällena är det författare som bjuder in. Först ut, den 29 augusti, är det författaren som gav upphov det hela idén, Jonas Hassen Khemiri, som är värd. Senare i höst blir det Sara Stridsberg.

– Jonas Hassen Khemiri kommer antingen att bjuda in författare eller att själv läsa ur andra författares verk. Jag har inte själv programmet klart för mig ännu. Det kommer i alla fall att bli läsningar av hans egna texter och andras texter.

Wanås Konst ledarduo Mattias Givell och Elisabeth Millqvist.
Wanås Konst ledarduo Mattias Givell och Elisabeth Millqvist.
Foto: André Wolf

– Tanken är: vem är det som räddar oss? Musik, litteratur och konst kan ibland vara det som tröstar; som ger energi och hjälper oss att reflektera. Det var de tankarna som jag tror kändes så starkt i hans rader om livräddare under ett oändligt långt år.

Under senhösten hålls det tredje och sista Livräddare-evenemanget för i år. Då är det inte en författare utan istället ett ungdomsråd som håller i trådarna.

– De börjar jobba redan i augusti. Med ungdomsrådet har vi samarbetat med biblioteken i Östra Göinge och i Kristianstad. De kommer att börja med att ses och tänka och tala kring böcker under fyra dagar och börja knåda fram ett program som så småningom kommer att äga rum.

Då släpps programmet

Den 11 augusti släpps detaljerna kring tider och vilka fler som kommer att medverka vid Jonas Hassen Khemiris tillfälle.

– Jag hoppas att vi då kommer att ha datumet för Sara Stridsbergs tillfälle. Det har gått ganska fort. Att planera under pandemitider är som ketchup. Det går trögt, trögt och så plupp så kommer det.

Är tanken att detta ska bli återkommande evenemang?

– Det hoppas jag verkligen. Sedan kommer vi säkert att vrida och vända på formen. Det vi gör under det här halvåret är att testa olika saker.

Inrikes

Våldtog och ofredade tre minderåriga flickor

En 21-årig man döms till 3,5 års fängelse, utvisning och skadestånd på totalt 320 000 kronor för våldtäkt mot barn och sexuellt ofredande. Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes
Hässleholm
Osby
Inrikes
PREMIUM

En 21-årig man döms till 3,5 års fängelse, utvisning och skadestånd på totalt 320 000 kronor för våldtäkt mot barn och sexuellt ofredande, rapporterar Kvällsposten.

”NN har ingen närmare anknytning till Sverige och han har redan fått ett utvisningsbeslut från Migrationsverket. Han kan därför inte anses lida men av tingsrättens beslut om utvisning på ett sådant vis att detta ska beaktas vid straffmätningen”, heter det i domen.

Tingsrätten i Uddevalla anser mannen vara skyldig till åtta fall av våldtäkt mot barn och ett fall av sexuellt ofredande, mot tre olika målsägande – alla flickor under 15 år.

Brotten begicks i Östra Göinge, Lysekil, Hässleholm, Kristianstad och Osby mellan hösten 2019 och hösten 2020.

Mannen, som nekar till alla anklagelser, har motsatt sig att betala skadestånd till flickorna samt bestridit yrkandet om utvisning.

hemestertips2021

En plats att minnas för stora och små

Vitt slott i en park.
Foto: Sophie Lossing
Kultur och nöje
Östra Göinge
Skåne
Hemester, del 1 När pandemin slog till förra året började vi hemestra som aldrig förr. Även i år lockar lokala sevärdheter många och därför handlar vår sommarserie om hemester och platser i Skåne som vi på kultur- och nöjesredaktionen gillar lite extra.
I första delen får vi följa med Sophie Lossing på en personlig resa till Wanås – en plats som ständigt ger henne många fina minnen.

Allt är femtio nyanser av grönt och lummigt bortom lummighet. Skogen som är en slottspark, som är en konstutställning, som är en sinnenas plats för stora och små, visar sig från sin allra vackraste försommarsida. Vi är på upptäcktsfärd på Wanås, precis som vår familj varit varje år sedan parkens begynnelse.

Då i slutet av åttiotalet var Wanås långt ifrån den vallfärdsort för turister den nu har utvecklats till. Det fanns ingen restaurang, ingen tjusig butik. Ingen tog entré och skogen med dess verk blev en outforskad kontinent för vuxna och barn – och på något sätt vårt Wanås. Verken var dessutom lekvänliga tack vare att de flesta var oförstörbara. Man kunde klättra, kana och upptäcka utan att fördärva något.

Tegelbyggnad.
Per Kirkebys tegelbyggnad.
Foto: Sophie Lossing

Parken har ständigt förändrats. Varje år har det tillkommit något nytt att utforska. Antingen ett permanent verk eller tillfälliga utställningar – och installationer av konstelever. De senare har stått för en av de mer handfasta överraskningarna och blivit ett skrattminne i familjen. Några estetelever hade gjutit egna glasspinnar. Där stod de med en låda på magen mitt i skogen och frågade om vi ville ha glass. Det ville vi naturligtvis och bruna chokladglassar delades ut. Glasspinnarna hette Doris och Magnus sas det. Vi upptäckte snabbt den karaktäristiska formen av bajskorvar. Ungarna skrattade förstås och åt glatt upp, men jag tappade plötsligt aptiten.

En annan installation som fastnat i vårt kollektiva familjeminne är den armé av små, vita hattifnattar som vällde ner för en slänt i skogen. De var nog inte tänkta att vara Tove Janssons små ansiktslösa, stumma figurer, men de liknade dem på pricken. De var lite otäcka, men spännande för två små barn, och förresten är de bara farliga vid åskväder, för då blir de elektriska.

Man i lada.
Förra årets utställning i den stora ladan.
Foto: Sophie Lossing

I parken har vi genom åren sett färggranna vidunder rusande fram i en ravin, Louise Bourgeois gigantiska spindel Maman, blommande lin på ett fält, tvätt fladdrande i skogen. Och så har vi de numera kära vännerna, de permanenta verken. Per Kirkebys tegelbyggnad var en favorit för barnen. Inte för att själva verket var så kul, men på marken fanns grus med pyttesmå fossiler i. Där kröps det och letades trilobiter och ammoniter, och konsten blev helt oväntat en lektion i geologi. Nu har gruset bytts många gånger, men tittar man noga på strategiska platser syns fortfarande en och annan krumelur.

Ja, allt förändras och vissa verk saknas och sörjs, som gungan som hängde massor av meter upp i ett gigantiskt träd. Där hade vi hisnande roligt. Men annat spännande och häftigt kommer till. Ett av de mest suggestiva verken är där barn ropar ”mamma” mitt i skogen. Det är förstås bara en högtalare, men jag tror inte det finns en enda mamma, oavsett ålder, som inte hajar till över den rädda rösten. Adrenalinhöjande så det förslår.

Olustigt är också Robert Wilsons shakerlika kapell. Inifrån kommer rabblande ord – en dikt som läses i snabb takt. Mycket läskigt trots att ingenting egentligen händer.

Diabassten.
Pål Svenssons Sprungen ur.
Foto: Sophie Lossing

Lugnare och framför allt vackert är Pål Svenssons diabassten där trädens kronor och himlen speglar sig, även betraktaren kommer med i bilden. En hel värld i stenen.

Men det finns också vass humor, som Ann-Sofie Sidéns kissande kvinna. En kommentar till alla nakna mansskulpturer och inte minst till kända Manneken Pis. I år finns också Martin Jacobsons scenografi till Jonas Gardells Queen of F*cking everything i den stora ladan. Kitchiga, vanvettigt färggranna blir de som ett finger i luften i den gamla byggnaden.

Och det är väl det som är konstens storhet och makt, att förflytta, skapa och förstärka tankar och känslor. Man kan bli berörd av det vackra, konfunderad, oförstående, arg, sorgsen, likgiltig. Allt är rätt och allt är okej. Ingen kan ju faktiskt säga vad som är konst utom konstnären själv. Och bra eller dåligt, ja det bestämmer du.

Kuliss med en svan.
En kuliss från Jonas Gardells show.
Foto: Sophie Lossing

Så för att avrunda där jag började. Det är lätt att bli nostalgisk och vilja ha kvar det som varit. Men livet rullar på och världen går framåt. För att konstparken på Wanås ska leva behövs många besökare, restaurangätare och hotellgäster. Men det finns plats. Skogen är stor och minnena består ju, och kanske har våra besök som familj bidragit till att båda barnen har konstnärliga yrken. Ett vet jag säkert, vi kommer att fortsätta besöka Wanås konst, så länge vi har fötter att gå med.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL