Var är du Proserpin? på Operaverkstan i Malmö. Foto: Gunilla Wedding
Somrig lycka i Var är du Proserpin? på Operaverkstans komprimerade turnéscen. Foto: Gunilla Wedding
Var är du Proserpin? på Operaverkstan i Malmö. Foto: Gunilla Wedding
Maria Sundqvist har regisserat Var är du Proserpin? Foto: Gunilla Wedding

Historisk opera om försvunnen vår

Ute håller vintern kvar ett stadigt isgrepp och även inne på Operaverkstan i Malmö är våren försvunnen. Var är du Proserpin? som har premiär på lördag 3 mars bygger på en av de allra första svenska operorna. Idén kom från Gustav III som ville göra en opera om årstidernas uppkomst på svenska.

I Operaverkstans nya föreställning Var är du Proserpin? berättas myten om hur jorden fick sina årstider. Ceres var växtlighetens gudinna i den romerska mytologin och hon hade två döttrar – Cyane och Proserpin. När Proserpin försvinner under en kurragömmalek med Cyane sörjer Ceres så att allt vissnar och det blir höst. Proserpin hittas i underjorden där hon blivit vän med kung Pluto och fortsättningsvis lever hon halva året där och halva hos sin familj och på jorden varierar årstiderna efter det.
– Den här myten finns i många kulturer, den grekiska, den egyptiska och den etruskiska till exempel, berättar Operaverkstans konstnärliga ledare Maria Sundqvist som stått för både bearbetning och regi av Var är du Proserpin?

Operaverkstans tema säsongen 2017/2018 är förvandling. Där passar naturligtvis årstidsmyten bra in men Maria Sundqvist fastnade också för Proserpin-historien för att operan har en spännande ursprungshistoria och på grund av nyfikenhet på kompositören.
– Var är du Proserpin bygger på Proserpin som man nog skulle kunna säga är Sveriges första opera, berättar hon. Den kom till efter en idé av Gustav III och musiken är komponerad av hans tysksvenska hovkompositör Joseph Martin Kraus som också var den som skrev Gustav III:s dödsmässa. Den är för övrigt vansinnigt vacker.
Librettot till Proserpin skrevs av skalden Johan Henric Kellgren och den en akt långa operan hade premiär i en konsertant version på rokokoteatern Confidencen på Ulriksdals slott 1781.
– Sedan sattes den inte upp förrän på 1980-talet på Drottningholm. Då sammanställde man alla handskrivna manuskript och det blev verkligen en historisk uppsättning.

På Operaverkstan blev man nyfikna på Kraus när man under säsongen 2015/2016 fördjupade sig i Carl Jonas Love Almqvists författarskap
– Vi jobbade med Almqvists Drottningens juvelsmycket och där nämns Kraus i samband med mordet på Gustav III, berättar Maria Sundqvist. Gudomlig är Kraus säger man. Vi ville lära oss mer om honom och tog fram Proserpin.
Var är du Proserpin? är en komprimerad turnéversion av ursprungsoperan.
– Vi har skurit bort ganska mycket herdar och nymfer och så det sicilianska folket, säger Maria Sundqvist med ett stort skratt. Det är så roligt – det står verkligen i operan att det sicilianska folket kommer in.
– Vad vi har gjort är att koncentrera oss på själva dramat, drömmen om evig sommar och vad som händer när Proserpin försvinner. Det är en otroligt vacker aria där och det är jätteroligt att få framföra den här musiken.

På den specialbyggda 5 x 5 meter lilla scenen samsas sex operasångare och tre musiker under föreställningen och instrumenten som spelas är marimba, klarinett, fiol, persisk fiol och armeniskt träblås.
– Leif Persson som har gjort scenografin och även kostym gjorde det också till Drottningens juvelsmycket. Där var vi inspirerade av baksidan av Drottningholmsteatern och tyckte det var spännande med olika nivåer och trä så det har vi fortsatt med. Och så har vi en riktigt naturidyllisk fond, mitt emellan gustavianskt och lite naivistisk Henri Rosseau. Den ska ge känslan att man går in i grönskan.
För att kompensera storleken på scenen har man jobbat på höjden.
– Vi har kontrollerat på alla turnéställen så att vi får in den på höjden, säger Maria Sundqvist och tillägger:
– Det här är stor opera i det lilla formatet, den har större innermått än yttermått kan man säga.
Hur dramats huvudperson Proserpin skulle gestaltas har Maria Sundqvist och ensemblen funderat mycket över.
– Proserpin är ganska frånvarande i operan. Alla andra vill ha henne och alla andra har sånger så vi ville att hon skulle vara en figur och inte en människa eller en vuxen som spelar barn. Därför blev det en docka med anknytning till växtvärlden – hon är som en blomma, ett litet troll eller ett väsen.
Var är du Proserpin? vänder sig till barn från 8 år och Maria Sundqvist betonar att det är viktigt med igenkänning när man spelar för barn.
– Ceres drömmer om evig sommar och vill att Proserpin ska vara hemma hela tiden men Proserpin är nyfiken och söker sina egna vägar. I underjorden finns allt det som mamman vill undvika – sorg och någon som vågar prata om smärta. När Proserpin säger att hon vill vara både hos Pluto och hos familjen är det klart att man kan associera till det. Och Proserpin försvinner när hon och systern leker. Systern får dåligt samvete och det är många barn i dag som passar småsyskon. Det finns igenkänningssignaler här.
– Sedan består vår publik också av många vuxna som tycker att det är roligt att höra den här musiken. Det har blivit lite av vår profil att ta fram sällan spelade verk. Vi brukar säga att vi spelar för små barn, stora barn och vuxna barn.

På lördag inleds jakten på våren på Operaverkstan och Var är du Proserpin? spelas där hela mars. Först till hösten blir det turné på andra platser i Skåne.
– Och så har det precis blivit klart att vi ska spela den på Confidencen där den hade sin urpremiär, säger Maria Sundqvist stolt.