Lis Kläpp låter enkla symboler - här ett hus - samspela med starka färgackord.Foto: Håkan Jacobsson
Lis Kläpp har sin ljusa ateljé högst uppe i Addohuset. Foto: Håkan Jacobsson
Lis Kläpp gör många kritteckningar - en del av dem översätter hon till större format.Foto: Håkan Jacobsson
Lis Kläpp. Foto: Håkan Jacobsson
Färgpigment i väntan på att sättas i arbete. 8Foto: Håkan Jacobsson

Symboler samspelar med färgackord

SYMBOLER. Lis Kläpp börjar med att göra många små pappersbilder med kritor. De som hon tycker går att översätta till ett större format går hon vidare med i olja, och då får duken gärna vara stor: – Jag gillar att arbeta i stora rörelser.

Namn: Lis Kläpp
Ålder: 64 år
Yrke: Konstnär
Familj: Man, bonusbarn
Bor: Radhus i Malmö
Aktuell: Har just nu utställning i Höörs konsthall, inrymd i Kulturhuset Anders. Den är öppen resterande lördagar och söndagar i februari klockan 13-16.

Man brukar kunna känna igen att det är Lis Kläpp som varit framme. Hon använder strama, stiliserade, symboler för hus, träd, djur, som får samspela med starka färgackord, i fält, linjer och knippen.
– Jag tänkte att egentligen behöver jag ju inte ha de där symbolerna. Så jag testade att ta bort dem.
Men hon tog snart tillbaka dem, fann att hon behövde dem.
För att göra bildens berättelse klarare för betraktaren?
– Det är nog för min egen skull jag måste ha med dem.

Och om det är för att hon själv ska få en klarare tanke om bildens berättelse, så ska den inte vara färdig när bilden är klar – den får åskådaren grunna vidare på.
Lis Kläpp berättar om symbolerna; de växte fram när hon gick på Forums målarskola i Malmö.
– I början skulle vi lära oss måla naturalistiskt, men det hade jag inget intresse för. Det blev att jag reducerade det till bara symboler; då fick jag ihop det.
Lis Kläpp växte upp i Malmö, och konstnär var vad hon skulle bli.

– En dag frågade min pappa om vi skulle gå ut och och handla.
Lis Kläpp tyckte att det lät lite underligt, men varför inte?
Det visade sig att fadern styrde kosan till en butik för konstnärsmaterial – dottern fick en hel måleriutrustning. – Så behöver du inte spara ihop till det.
Pappa Kläpp var nog ganska glad åt att hans båda barn satsade på konstnärsyrket.
– Han gick målarskola innan vi föddes och hade fått spara länge innan han kunde köpa sin utrustning.

– När jag gick gymnasiet gick jag målarskolan Forum två kvällar i veckan, och lördagar. Jacques Zadig var lärare.
Efter gymnasiet gick hon på Östra Grevie folkhögskola, där hon fick pröva på olika tekniker och material. Till exempel grafik, som hon kommit att arbeta mycket med.

Östra Grevie följdes av två års heltidsstudier på Forum. Hon avbröt dem 1977.
– Jag var lite trött på att bo i Malmö; jag flyttade upp till skogarna i Småland.
Först blev det ett ställe utanför Kalmar, sedan inne i Kalmar, sedan bodde hon och hennes man ute i skogen mellan Linneryd och Tíngsryd.
– Det var väldigt praktiskt. Nästan inga kostnader, vi odlade vår mat – det gick att leva på nästan ingenting.

Hon hade hela tiden tillgång till en övernattningslägenhet i Malmö, så hon släppte aldrig hemstaden riktigt. Men hon började ändå känna att hon hamnat lite avsides:
– Det blir lätt att man blir bortglömd, och jag tyckte att det blev så till slut.
Så hon flyttade tillbaka och satte upp ateljé på Södra Förstadsgatan.
Vi hälsar på Lis Kläpp i den ateljé hon huserar i sedan 1992. Den ligger i det så kallade Addo-huset i Malmö, en gammal industrifastighet där ett femtiotal konstnärer har sina arbetslokaler.

Addohuset uppläts för konstnärsateljéer när Läderfabriken revs – många konstnärer hade arbetslokaler där och de reagerade kraftigt när de måste flytta ut. Läderfabriken låg på den ödetomt vid Nobelvägen där det stora romska lägret växte upp för några år sedan.
Lis Kläpp har sin ljusa ateljé högst upp – hennes bror Mats har för övrigt sin på ett annat ställe i huset.
På en vägg har hon satt upp en liten färgstark bild målad med kritor. På golvet intill står ett staffli med en stor duk; bilden där är ännu inte så långt kommen, men man kan se att hon håller på att överföra den lilla bilden till det stora formatet.
– Jag gör många små; kanske är det någon som kan bli något.
Men de små kritbilderna är inte bara förlagor – hon säljer sådana också.
Lis Kläpp har arbetat mycket med grafik.

– Men det gör jag inte längre. Ryggen håller inte – det är ganska tungt att stå och valsa färg på plåtarna.
– Nu gör jag bara beställda upplagor; jag gör provtryck, sedan får jag anlita någon yngre som gör tryckningen.
Lis Kläpp berättar att hon inspireras av naturen. Inte så att hon är ute och målar, eller tar fotografier att använda som förlaga. Allt händer i ateljén.
– Man kan ju gå och njuta av naturen utan att vara direkt medveten om det. Jag tror att det är precis som med musik – man har de där tonerna och klangerna inom sig hela tiden.

Inom sig, alltså – när hon jobbar vill hon att det ska vara tyst.
När vi ska fotografera till den här artikeln vill Lis Kläpp byta ut bilden på staffliet, eftersom den inte är färdig.
Hon väljer en annan tavla och sätter dit den – men när vi har tagit bilderna och hon har tittat på den en stund kommer hon på att den faktiskt inte heller är färdig. Och ber att vi inte använder bilder på den i tidningen.
Och så får det bli.
Ibland kan konstnärer ha svårt att skiljas från sina alster. Hur är det med Lis Kläpp?

– Inte nu längre. Jag tycker det är roligt att sälja något, jag uppskattar att någon tycker om det.
Nu finns chans att se vad man tycker om Lis Kläpps bilder på en utställning i Höörs konsthall.
Alla hennes bilder har namn:
– Jag tycker att det är ganska tråkigt med målningar som inte har titlar – jag försöker känna efter var jag fick inspirationen ifrån.

Namn: Lis Kläpp
Ålder: 64 år
Yrke: Konstnär
Familj: Man, bonusbarn
Bor: Radhus i Malmö
Aktuell: Har just nu utställning i Höörs konsthall, inrymd i Kulturhuset Anders. Den är öppen resterande lördagar och söndagar i februari klockan 13-16.