Lund

Cancern hotar att ta Oscars liv

Den 15 december förra året fick Oscar Sajland, 14, diagnosen diffust pons gliom (DIPG), en mycket ovanlig cancersjukdom.
Lund
Lund I slutet av november märkte Oscar Sajland, 13 år gammal, att han började se dubbelt. Hans föräldrar Göran och Cecilia trodde först att han behövde glasögon. Men det visade sig att Oscar hade drabbats av en extremt ovanlig och aggressiv hjärntumör, som det inte finns någon bot för i Sverige. Familjens enda hopp nu är ett sjukhus i Mexiko som har specialiserat sig på att behandla denna sjukdom.

– Det är inget hokuspokus som sjukhuset erbjuder, utan en avancerad medicinsk behandling med metoder som var för sig är beprövade, säger Göran Sajland.

Han berättar öppet, även om rösten sviker honom ibland, om sonens sjukdom och den situation som familjen har kastats in i. Göran Sajland beskriver den som alla föräldrars mardröm, kanske den värsta man kan råka ut för.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Jan Torstens samling under klubban

Jan Torsten Ahlstrand som många minns honom. Han var ofta ute och rörde sig i Lunds innerstad.
Foto: Håkan Jacobsson/arkiv
Lund
Lund LUND
Akademikern, museimannen, författaren, kulturjournalisten och ciceronen Jan Torsten Ahlstrands (1938-2020) omfattande konstsamling ska nu säljas på auktion. Totalt omfattar de två auktionerna ett 100-tal verk, som väntas inbringa många miljoner kronor.
Jan Torsten Ahlstrand samlade på konst, ett intresse han hade ärvt av sin far.
Jan Torsten Ahlstrand utvecklade Skissernas museum till en i sitt slag världskänd institution.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Nätauktioner går framåt

Lund
Södra Sandby

Karljohan auktioner är ett nystartat lokalt företag som sysslar med nätauktioner.

Det senaste året har varit tuff för många branscher, men just för den webbaserade auktionsbranschen har det varit tvärt om, skriver auktionshuset i ett pressmeddelande.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Konserter på hotell ska ge Lund en skjuts

Loggon för satsningen för tankarna till kända skivomslag
Foto: Visit Lund
Lund
lund Kända artister ska i vår ge konserter på olika hotell runt om i Lund. Först ut är Nisse Hellberg, soloartist och sångare i Wilmer X, som spelar på the Lodge. Konserterna sänds med start i maj på Visit Lunds Youtubekanal.

Nisse Hellbergs konsert läggs ut på Youtubekanalen den 7 maj.

– Vi hoppas att det finns ett sug hos allmänheten att se och lyssna i väntan på vi ska få gå ut i verkligheten igen, säger Åsa Jensen, projektledare på Visit Lund AB.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Grannar slog larm om tjuvar i en bostad

Lund
LUND Rådiga ingripande grannar gjorde att okända tjuvar stoppades när de tog sig in i en bostad på Snorres väg i lördags eftermiddag.
PREMIUM

Det var när de boende var ute en kort stund vid 16-tiden som två okända gärningsmän tog sig in i deras bostad genom att bryta upp ett fönster.

Gärningsmännen observerades dock av några grannar som gick och ringde på ytterdörren. Då sprang tjuvarna iväg. Deras enda stöldgods var en plånbok med ett körkort.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Använde kofot vid inbrottsförsök

Lund
LUND Trots att tjuvarna tog med sig en kofot lyckades de inte bryta upp ett fönster och ta sig in till en bostad på Sankt Månsgatan i Lund i fredags vid 22-tiden.
PREMIUM

– Det fanns flera brytmärken på fönstret när vi gjorde vår brottsplatsundersökning. Lägenhetsinnehavaren såg också två män springa iväg, varav en av dem bar på en kofot. De lyckades dock inte ta sig in i bostaden, berättar kommunpolis Joakim Nyberg.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Lund

Ljus tros ha orsakat

Lund
LUND En man i 40-årsåldern misstänks för allmänfarlig vårdslöshet efter att ett tänt ljus misstänks ha orsakat branden i en lägenhet på Tullgatan i helgen.

Som Skånskan tidigare har berättat om ryckte räddningstjänst, ambulans och polis ut vid 23.30 i lördags kväll efter ett larm om rökutveckling i en trappuppgång.

Enligt larmuppgifterna från grannarna spred sig en röklukt i trapphuset och branden gick att lokalisera till en lägenhetsdörr som var varm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Musikalelever rockar trots corona

Lunds dans- och musikalgymnasiums elever repade under tisdagen.
Foto: Joakim Stierna
Lund
Kultur och nöje
lund Som ett gymnasiearbete jobbar eleverna i Lunds dans- och musikalgymnasium med föreställningen We Will Rock You. Uppsättningen blir av, men i dagsläget vet inte elever och personal ifall det blir tillåtet att spela inför riktig publik.

– Antingen får vi spela live eller strama. Men om det bara blev tillåtet med några i publiken hade det varit tacksamt. Vi hoppas att reglerna hinner förändras fram till premiären om två månader, säger Henrik Hultqvist, marknadsföringsansvarig och dansare.

Föreställningen, som är engelsk, heter We Will Rock You och spelades först 2002 på Dominion Theatre i London.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

En tidig utvisning sänkte Lunds BK

Lund
Sport
Fotboll En tidig utvisning grusade Lunds BK:s förhoppningar om att ta poäng borta mot Utsikten. Det blev till slut en klar förlust med 0-2 (0-0) i snöyran på klassiska Ruddalens Idrottsplats i Frölunda.

Redan före matchstarten på söndagen så visste lagledningen i Lunds BK att det var en synnerligen svår uppgift som väntade för ”Krubban” uppe i Göteborg.

– Vi möter ett bra lag som är tippat att komma högt upp i serien. Det är ett väl spelande gäng som leds av en rutinerad tränare, säger Thierry Zahui till LBK:s webbplats om kvaliteten på motståndet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL