Hemtjänstroboten Giraff hjälper de äldre att hålla kontakt med personal och anhöriga. Hörby kommun har köpt två robotar som ska testköras under våren. Foto: Camanio Care

Hörby först ut med hemtjänstrobotar

HÖRBY Hemtjänst med robothjälp kan bli framtidens melodi i Hörby kommun.
Två hemtjänstrobotar har köpts in som äldre i kommunen ska få testa under en period.
– Vi är först i landet med detta, säger socialchefen Eva Klang Vänerklint.

Giraff är namnet på roboten, som har tagits fram av robotik- och hjälpmedelsföretaget Camanio Care i Nacka.
Giraff är en tillsynsrobot som består av en höj- och sänkbar videoskärm på en lång, smal hals och som längst ner är utrustad med en liten dator.

Den kör på fjädrande hjul och tar sig enkelt fram över mattor och trösklar i hemmet och är lätt att manövrera på distans, enligt ett pressmeddelande från kommunen.
Två exemplar av Giraff-roboten har köpts in av Hörby kommun. Sammanlagt kostar robotarna 175 000 kronor.
Enligt socialchefen Eva Klang Vänerklint är det en satsning för framtiden.

– Roboten placeras hemma hos vårdtagaren och gör det möjligt för anhöriga, hemtjänsten eller sjukvårdspersonalen att regelbundet göra virtuella besök.
– Det blir därmed möjligt att erbjuda tätare kontakt än i dag. I stället för en kamera har vårdtagaren en skärm som han eller hon kan prata med. Det kan de göra alla tider på dygnet. Kontakten med vänner och anhöriga underlättas också, förklarar Eva Klang Vänerklint.
Robotarna levereras till Hörby i mars, och ska testköras under en tid av äldre i kommunen med hemtjänst.
– I nuläget har vi två testpersoner. Det här är ett utvecklingsprojekt som vi gör tillsammans med företaget. Vi får se var det leder. Deltagarna ska känna sig delaktiga och får tycka till och säga vad som är bra eller mindre bra.

Är det meningen att roboten ska ersätta vanliga hemtjänstbesök?
– Nej. När det handlar om att vända någon i sängen eller dela ut mediciner så måste vi naturligtvis ha personal på plats som utför det.

Kommunen ska inom den närmaste tiden sätta upp tillsynskameror i hemmet hos alla som har hemtjänst. Med kamerorna kan personalen hålla koll på distans så att allt är bra med vårdtagarna, vilket tros ge en ökad trygghet för de äldre.
– Robotarna är en förstärkning av den tillsynen. Man bestämmer en tid när man kommunicerar via kameran. Men bara den stund som kameran är på. Sen stängs den av, säger Eva Klang Vänerklint.
– Fördelarna med att sköta en del enklare hemtjänstärenden på distans är att det frigör tid och resurser så att personalen kan stanna lite längre hos dem som behöver en hand att hålla eller de som har större vårdbehov.

Robotarna och kameratillsynen är ett led i kommunens satsning på e-hälsa, fortsätter socialchefen.
– Vi börjar med de digitala larmen. Det händer här och nu. När vi har gjort det tar vi den nyckelfria hanteringen och byter ut de vanliga låsen mot en digital lösning så att personalen kan använda sin telefon för att logga in hos hemtjänsttagaren.
– Nästa steg är att personalen får mobil insatsregistrering och insatsplanering. Man får det i telefonen istället för lösa blad.

– När vi har gjort det kan vi implementera kamerorna. Det här frigör mycket tid för personalen och innebär att de kan göra sitt jobb i ett lugnare tempo.
– Vi måste vara listiga och använda tekniken i de fall där det inte behövs människor.
Hörby är först i landet med hemtjänstrobotar, enligt Eva Klang Vänerklint.

– Det är så himla roligt. Jag har hållit på med e-hälsa i fem år och nu säger även regeringen att Sverige ska bli bäst på e-hälsa. Det här sätter det positiva på kartan, säger Eva Klang Vänerklint.

Läs mer:

Dagens fråga

Borde damfotbollen få mer fokus och resurser?

  • Ja (68%, 105 Röster)
  • Nej (32%, 49 Röster)

Antal röster: 154

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×