Ola Bernéli, centrumchef, och Josefin Wulff, marknadskoordinator, uppger att fri parkering är en helig ko för Novas ledning. Det konceptet kommer den aldrig att överge. FOTO: Joakim Stierna
Emma Andersson är butikschef för Lyko. Hon har arbetat i andra köpcenter och tycker i jämförelse att Nova är avstressat och familjärt.
Butikerna på Nova Lund når andra kundgrupper än Malmöaffärerna, uppger Sebastian Aspehall, butikschef för Volt. Hans kedja är sedan tidigare etablerad i Malmö.

Nova Lund går bra trots centrumkriser

lund På många håll går köpcentren på knäna. I Malmö gapar lokalerna tomma i Caroli och Entré.
Men Nova Lund går mot strömmen och lockar allt fler kunder.
Vad är hemligheten?

– Vi är ett lagom stort köpcentrum. Det är lätt att ta sig hit och parkeringen är gratis. Sedan är stämningen bra. Den andan har funnits här i alla år, säger Ola Bernéli, centrumchef.
Varje år får Nova Lund, själva köpcentret, 2,6 miljoner besök. Om man även räknar med de externa byggnaderna uppgår siffran till cirka 3,4 miljoner.
Varken lågkonjunkturer eller en allt hårdare konkurrens förmår att bryta kurvan.
– Vi har ökat varje år sedan starten 2002, till och med 2012 när Emporia öppnade. Även förra året gjorde vi ett svagt plus i kanten både i antalet kunder och i omsättning. Det är vi stolta över, säger Ola Bernéli.

Nova Lund har bra koll på sina kunder, både åldersmässigt och var de bor. Utifrån det försöker centrumledningen matcha med både events och utbud av butiker och service.
– Vi planerar alltid våra aktiviteter utifrån typkunderna och kalendern. Vi känner vad som ligger i tiden, säger Josefin Wulff, marknadskoordinator.
Centret arbetar utifrån ett lokalt perspektiv. Om en artist ska bokas, försöker ledningen att hitta någon som är från Lund med omnejd och på väg uppåt.
Att sponsra och lyfta fram bygdens föreningsliv är ett annat ben.
Innebandyturneringen och modell-eventet är två aktiviteter som har blivit inarbetade.
En annan förklaring till Nova Lunds framgång, tror Ola Bernéli och Josefin Wulff, är den känsla av gemenskap som finns inom centret.
– Vi vill att det ska vara familjärt. Vi värdesätter att göra saker tillsammans, ledningen och alla butiker. Ett exempel är att vi regelbundet har personalfester för alla, säger Ola Bernéli.

– Vi försöker göra det så enkelt som möjligt och hålla en bra servicenivå. Den goda stämningen i våra butiker sipprar ut till kunderna, säger Josefin Wulff.
Novas ledning uppger att de andra köpcentren i regionen inte är de största konkurrenterna, utan stadskärnan.
Å andra sidan kompletterar Nova och City varandra bra. Upplevelserna som erbjuds är väldigt olika, menar de.

Senaste nytt omLund

Dagens fråga

Längtar du till nya (och sista) säsongen av Game of Thrones?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×