Kultur

Festlig underhållning om livets mening

Oscar Pierrou Lindén är magnifik som Pippin. Foto: Malin Arnesson
Artikel Kultur och Nöje Festlig underhållning om livets mening.

Urpremiären på ”Pippin”, en av musikalhistoriens mest originella skapelser, ägde rum på Broadway hösten 1972, ett år som – inte minst i USA – präglades av Vietnamkriget och hippierörelsen. Naturligtvis hade dessa båda händelser en avsevärd betydelse för såväl manus och regi som kläder och scenografi i den ursprungliga uppsättningen, som regisserades av legendariske Bob Fosse. När stycket sattes upp på nytt i New York 2013 förlades handlingen till cirkusmiljö. Ronny Danielsson, som alltså har regisserat den allra första svenska uppsättningen, tog ett steg ytterligare och flyttade, i samarbete med koreografen Roger Lybeck och scenografen Martin Chocholousek, hela historien till nycirkusmiljö.

Som publik på Malmöoperan får vi bevittna hur ett teatersällskap, under ledning av sin entusiastiske ”spelledare”, gestaltad av Lindy Larsson, ska uppföra en musikal med den romerske kejsaren Karl den Stores son Pippin (769-811) som huvudperson. Men bortsett från det faktum att såväl Karl som Pippin en gång fanns i verkligheten är handlingen fiktiv – minst sagt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

SCB: S tappar rejält i opinionen

Statsminister Stefan Löfven (S) fick se en kraftig uppgång för Socialdemokraterna i SCB:s majundersökning. Sen dess har partiet tappat igen. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Inrikes
Inrikes Socialdemokraterna tappar drygt 4 procentenheter i SCB:s partisympatiundersökning jämfört med maj-mätningen. Liberalerna ligger fortfarande under riksdagsspärren.

Socialdemokraterna får 29,4 procent, en statistiskt säkerställd nedgång med 4,3 procentenheter. Moderaterna får 22,1 procent, en statistiskt säkerställd ökning med 2 procentenheter.

Sverigedemokraterna får 17,6 procent, vilket är en halv procentenhet högre än maj-mätningen.

Vänsterpartiet ökar till 9,3 procent, upp 1,1 procentenhet. Liberalerna fortsätter att leva farligt och får 3, 0 procent, vilket är något sämre än maj-mätningen.

Centerpartiet får 7,6 procent, en statistiskt säker uppgång med 1,6 procentenheter. Kristdemokraterna backar med 1 procentenhet och får 5,4 procent. Miljöpartiet får 4,2 procent, ungefär som i maj-mätningen.

Gott betyg

Socialdemokraterna fick i majmätningen hela 33,5 procent, vilket tolkades som ett gott betyg för regeringens coronahantering under våren. Nu tycks förtroendet för detta ha minskat.

Med 29,3 procent ligger partiet dock fortfarande över valresultatet på 28,3 procent. Enligt SCB har partiet statistiskt säkerställda nettoförluster på 1,8 procent till gruppen "vet ej", 1,2 procent till Moderaterna, lika mycket till Vänsterpartiet samt cirka 0,7 procent till Centerpartiet.

Vänsterpartiet har haft medvind i opinionen en längre tid, vilket nu bekräftas av SCB. 9,3 procent är en statistiskt säker uppgång med 1,1 procentenhet. Partiet har en säkerställd nettovinst på 1,2 procent från S.

SD stampar

Sverigedemokraternas uppgång på senare tid i andra opinionsundersökningar bekräftas inte av SCB. Partiet får 17,6 procent, vilket inte är någon säkerställd förändring vare sig från maj-mätningen eller valet.

Bättre går det för Moderaterna som med 22,1 procent noterar en säkerställd uppgång jämfört med både maj-mätningen och riksdagsvalet.

Moderaterna har jämfört med maj 2020 statistiskt säkerställda nettovinster på cirka 1,2 procent från Socialdemokraterna, cirka 0,5 procent från Kristdemokraterna samt cirka 0,5 procent från Liberalerna.

Liberalerna tycks fortfarande vänta på sitt lyft. Partiet får 3,0 procent, vilket fortfarande är farligt långt under riksdagsspärren. Det är inte någon säkerställd förändring jämfört med maj-mätningen men en statistiskt säkerställd minskning jämfört med riksdagsvalets 5,5 procent.

KD backar

Centerpartiet ökar jämfört med maj-mätningen med 7,6 procent, men det är samtidigt en statistiskt säkerställd minskning jämfört med riksdagsvalets 8,6 procent.

Kristdemokraterna får 5,4 procent, ett tapp både i förhållande till maj-mätningen och riksdagsvalet, i båda fallen statistiskt säkerställda nedgångar.

Kristdemokraterna har i förhållande till maj 2020 en statistiskt säkerställd nettoförlust på cirka 0,5 procent till Moderaterna.

Män-kvinnor

Miljöpartiet redovisar inga statistiska förändringar med sina 4,2 procent, vare sig i förhållande till maj-mätningen eller valet.

Skillnaderna mellan kvinnors och mäns partisympatier märks tydligast i stödet för SD, där 10,8 procent av kvinnorna sympatiserar med partiet medan stödet från männen är 24,4 procent.

För S är det fler kvinnor (33,5 procent) som stödjer partiet än män (25,2 procent).

Miljöpartiet lever farligt bland männen, där bara 1,8 procent stödjer partiet. Siffran för kvinnorna är 6,7 procent. Även Vänsterpartiet har högre stöd bland kvinnor än bland män.

Owe Nilsson/TT

Opinionssiffror från SCB
Opinionssiffror från SCB
Foto: Ingela Landström

Skåne

Skånetrafiken får halv miljard

org-f2110584-d5ab-4825-8634-a0d9607b731f.jpg
Skåne
Skåne Nästan en halv miljard kronor får Skånetrafiken i statligt stöd som ersättning för bortfallet coronapandemin inneburit under det första halvåret 2020.

Skånetrafiken blöder som en följd av pandemin. Det har varit glest på tåg och bussar, samtidigt som avgångar dragits in. Så sent som i oktober var intäkterna för 2020 nästan en miljard kronor under budget.

Staten delar ut totalt tre miljarder kronor till regionernas kollektivtrafik under det första halvåret i år. Av de pengarna får Skånetrafiken 469 miljoner kronor.

– Det är det är glädjande att vi får full kompensation för månaderna mars till juni. Det kompenserar för våra förlorade intäkter i början av pandemin, säger Ulf Welin, tf trafikdirektör på Skånetrafiken.

– Men vi kan också konstatera att det inte räcker för att kompensera för resten av året. Vi har fortfarande ett resande som ligger på ungefär hälften mot föregående år

Inrikes

Överläkare gick till jobbet med covid-19

En överläkare vid Sahlgrenska gick till arbetet trots misstänkt smitta. Arkivbild.
Foto: Jonas Dagson/TT
Inrikes
Inrikes

En överläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset har avskedats efter att ha jobbat trots uppenbara symtom på covid-19, skriver Göteborgs-Posten med hänvisning till nyhetsbyrån Siren.

Trots flera uppmaningar om att läkaren borde gå hem så valde läkaren att stanna, med förklaringen att hen har antikroppar mot coronaviruset.

13 personer på läkarens avdelning smittades och hen har nu anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) som en risk för patientsäkerheten.

Händelsen inträffade under två dagar i oktober då överläkaren trots uppenbara symtom på smittan både hade besök på den aktuella mottagningen och deltog i möten med andra personer.

Det visade sig senare att överläkaren inte hade testat sig för vare sig antikroppar eller covid-19 vid något tillfälle.

Av de som smittades var en patient, två anhöriga och resten personal.

Kultur och nöje

Dotter tillbaka i Melodifestivalen: Läskigt

Dotter tävlade senast i Melodifestivalen med låten 'Bulletproof'. Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Dotter förlorade mot The Mamas med bara en poängs skillnad i Melodifestivalen 2020.
Nu är hon tillbaka i tävlingen – med viss oro för hur pandemin påverkar årets upplaga.

Det här blir tredje gången som Dotter, eller Johanna Jansson som hon egentligen heter, tävlar i Melodifestivalen som artist. Förra gången knep hon andraplatsen, till sin egen stora förvåning.

– Med "Bulletproof" trodde jag att jag skulle komma lite bättre än jag gjorde med "Cry", alltså att jag skulle komma femma i min deltävling i stället för sexa. Att gå till final var för mig helt osannolikt, säger Dotter.

Kritiserar sociala medier

Det nya bidraget "Little tot" beskriver hon som en vaggvisa i modern tid, som kritiserar hetsen på sociala medier. Budskapet till barnen är: Ni vill inte bli som vi när ni blir stora.

– Vi är ju väldigt upptagna av oss själva, många bygger upp en fejkad fasad på sociala medier och försöker leva upp till den bilden. Unga i dag har inte upplevt hur det är att vara utan det här, säger Dotter.

I vanliga fall brukar Melodifestivalartisterna släppas under en stor presskonferens, men på grund av pandemin avslöjar SVT en ny artist i timmen, ett jätteprojekt som startade under tisdagen. Dotter får sällskap i tävlingen av bland andra Danny Saucedo, Arvingarna och Kadiatou. Även Elisa Lindström, från dansbandet Elisas, ska medverka i tävlingen med låten "Den du är", skriven av Bobby Ljunggren, Ingela Pling Forsman och artisten själv.

"För hård musik"

Nu är även hårdrockgruppen Lillasyster klara för tävlingen med bidraget "Pretender".

– I karriären har jag kanske sysslat med alldeles för hård musik för det här, men någon liten dröm har man haft om att fan, vad kul det skulle vara att vara med i Melodifestivalen någon gång, säger frontmannen Martin Westerstrand.

I tisdags avslöjades det att även hårdrockgruppen Mustasch, också de från Göteborg, ska vara med i tävlingen.

TT: Blir det något slags Göteborgskamp mellan er?

– Jag har precis lagt på luren efter att ha snackat med Ralf (Gyllenhammar) – och det är precis det det kommer att bli. De andra akterna, det är ingen idé att de dyker upp. Nu kommer det att handla om Mustasch och Lillasyster, säger Martin Westerstrand och skrattar.

– Vi har ju känt varandra och spelat tillsammans i 20 år och hittat på så himla mycket dumheter tillsammans. Vi tycker det här är jävligt kul, nu blir det två riktiga hårdrocksband i tävlingen. De andra behöver inte komma, det är Göteborgs-rock-face-off som gäller!

Kanske kan Ystad-tjejen Frida Green ha synpunkter på det uttalandet. Hon har tidigare medverkat i "Talang" och årets omgång av "Idol" och ställer upp med låten "The silence", som är skriven av Anna Bergendahl, Bobby Ljunggren, David Lindgren Zacharias och Joy Deb.

"Förstör känslan"

På grund av pandemin äger såväl deltävlingar som final rum på Annexet i Stockholm – och publiken får stanna hemma. Scenen kommer därför att ta mer hänsyn till tv-kamerorna än vanligt.

– Man är ju orolig för hur det kommer att bli, det är läskigt när man inte vet. Men jag har en stark känsla av att det kommer bli ännu bättre. Jag gillar att skapa nummer. Det är underbart att ha en stor publik, men jag kan tycka att det förstör den här känslan man bygger upp i numret när man tar in en stor publik helt plötsligt, säger Dotter.

Flera artister har sökt sig till Melodifestivalen efter att pandemin ställt in turnéer och spelningar, men för Dotter var det tvärtom.

– På grund av corona har det känts som att jag nästan inte vill vara med. Det blir en sådan otroligt push när man är med, speciellt när man går till final. Det innebär att man får vara ute och spela mycket och just nu vet vi inte alls när vi får spela igen. Man har ändå känt lite att "man kanske ska spara det här till ett år när corona är borta". Samtidigt: Nej, det är bara att köra!, säger Dotter.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: De är klara för Melodifestivalen 2021

Danny Saucedo – "Dandi dansa"

Lovad – "Allting är precis likadant"

Kadiatou – "One touch"

Mustasch – "Contagious"

Eva Rydberg & Ewa Roos – "Rena rama ding dong"

Emil Assergård – "Om allting skiter sig"

Tess Merkel – "Good life"

Paul Rey – "The missing piece"

Arvingarna – "Tänker inte alls gå hem"

Dotter – "Little tot"

Elisa Lindström – "Den du är"

Lillasyster – "Pretender"

Frida Green – "The silence"

Julia Alfrida (blev uttagen i musiktävlingen "P4 nästa")

Kävlinge

Krossade rutor på skola

Kävlinge
Hofterup Kävlinge kommun har lämnat in en polisanmälan om skadegörelse på Skönadalskolan i Hofterup. Två rutor har krossats. Det inträffade någon gång mellan den 13 och 28 november.
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Ekonomi

Här ska du kunna ladda om

El- och hybridbilar på laddning. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Vita fläckar när det gäller laddstolpar för elbilar ska nu raderas ut.
Ett 20-tal platser runtom i Sverige har beviljats investeringsstöd för snabbladdare.

Sju län, och då framför allt i Norrbottens inland, finns med bland de platser som får dela på totalt drygt 26 miljoner i investeringsstöd för att etablera snabbladdare. Bland dessa märks ett flertal mindre orter i norra Sverige där efterfrågan skulle kunna misstänkas vara ganska marginell.

– Där marknaden inte ser någon vinst med att ha stolpar, säger Marie Hagberg, avdelningschef på Trafikverket.

Nå klimatmålen

Efterfrågan var större än vad Trafikverket nu kunde besluta om. En ny ansökningsomgång är planerad till februari-mars nästa år och förutom Norrbotten ingår även då även Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg.

– Det här är viktigt för att vi ska kunna nå våra klimatmål, säger Marie Hagberg.

I nuläget finns omkring 450 publika snabbladdare i landet. Avsikten med det statliga stödet är att det ska finnas minst en snabbladdare var tionde mil på de större vägarna och Trafikverket har till sitt förfogande 150 miljoner kronor att fördela över tre år.

80 stolpar saknas

– 80 stolpar behövs för att nå dit, säger Marie Hagberg.

Varje snabbladdarstolpe har plats för fyra bilar samtidigt.

Ansökningarna har kunnat göras av såväl näringsidkare, kommuner och kommunala bolag men kravet har varit inför själva ansökningsförfarandet är att laddpunkten är i drift under minst fem års tid.

Tobias Österberg/TT

Ekonomi

Uppåt för Volvo – men inte i Europa

Volvo Cars ökade försäljningen – men inte i Europa, Arkivbild.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi

Volvo Cars globala försäljning växte med 6,4 procent i november, jämfört med samma månad ifjol. Ökningen drevs upp av starka siffror i USA och Kina, enligt ett pressmeddelande från företaget.

Men i Europa ser det mörkare ut. Här minskade Volvos försäljning med nästan elva procent i november.

Totalt under årets elva första månader har det sålts 17 procent färre Volvobilar i Europa i år än under samma period 2019.

Globalt har försäljningen sjunkit med 7,6 procent under året till och med november, jämfört med samma tid ifjol.

Kävlinge

Stal däck mitt på dagen

Kävlinge
Löddeköpinge En Löddebo på Nattviolsvägen skulle den 22 november byta däck på bilen. Löddebon gick sen in i huset en kvart. Vid återkomsten var fyra däck och fälgar borta. Det hela inträffade vid 14-tiden på dagen.
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL