John Hanse regisserar Blue Dreams. Foto: Gunilla Wedding
Regissör, Johan hanse, aktuell med Blue Dreams.
Blue Dreams spelas i framsätet på en Volvo. Pressbild
Regissör Johan Hanse, aktuell med Blue Dreams.

Teater på fyra hjul i Malmönatten

En Volvo V70. Två skådespelare i framsätet och publik på max tre personer i baksätet. Och så en dryg timmes resa i Malmönatten. Blue Dreams är arbetskollektivet Public Plots nyskapande föreställning med premiär 25 januari.
– Det är ett väldigt tacksamt format för att berätta om den svarta ekonomin i Malmö, säger föreställningens regissör John Hanse

Public plot Arbetskollektiv i Malmö som består av John Hanse, Henrik Bromander och Jonas Åkesson
Uppsättningar: Våld och pedagogik (Inkonst, 2016), Game Over (tillsammans med Banditsagor, 2015), I protagonistens huvud (På Bastionen, 2015), Robins bok (tillsammans med Banditsagor, 2015), Smålands mörker (På Regionteatern Blekinge Kronoberg, 2014)
John Hanse om syftet med Public Plot: ”Vi vill inte läsa oss vid scenkonst framöver så syftet är att experimentera med berättarformen. I Blue Dreams är vi till exempel väldigt inspirerade av film.”

En specialutrustad Volvo V70 är den rullande scenlokalen för Malmöbaserade arbetskollektivet Public Plots nya föreställning Blue Dreams. När vi träffas har regissören John Hanse precis varit och fixat med bilen som utrustats med ljudsystem och speciella mikrofoner för att ge publiken en mer filmisk teaterupplevelse.
– Bilen är uppmickad och publiken har hörlurar och så har vi ett ljudsystem i bakluckan, förklarar han. Det låter kanske konstigt med hörlurar när publiken är så nära men då kan skådespelarna prata utan att ta hänsyn till att vända upp och bildmässigt kan man berätta på ett annat sätt än man gör annars på teater. Dessutom förhöjer mickarna ljud från bilmotorn, blinkers och annat. Verkligheten låter som ljudläggningen i en film. John Hanse regisserar Blue Dreams och de två andra medlemmarna i Public Plot – författaren Henrik Bromander och ljuddesignern Jonas Åkesson – står för manus respektive ljudteknik. I bilens förarsäte tar skådespelarna Irma Jämhammar och Oskar Stenström plats i rollerna som Nino, som äger restaurangen Blue Dreams, och Jakob som arbetar där.
– Ninos restaurang har svårt att gå runt och som så många andra i branschen har hon både svart och vitt anställda, berättar John Hanse. Blue Dreams är ett ställe som folk går till för billig öl och Nino drömmer om att öppna en finare restaurang. När föreställningen börjar ska Nino och Jakob i väg och handla men snart förstår man att Nino vill veta var diskaren Hanza bor. Han har inte varit på jobbet på flera dagar. Det som sker sedan är ett händelseförlopp utanför Ninos och Jakobs kontroll. Det kommer att binda ihop dem livet ut, vare sig de vill eller inte.

Idén att göra teater i en bil föddes när Public Plot gjorde en experimentföreställning om våld i nära relationer i en lägenhet i Malmö.
– Där satt publiken med hörlurar och skådespelarna var uppmickade. När paret i pjäsen i slutet lämnar lägenheten och kör i väg i en bil kunde publiken fortsätta att följa deras dialog via hörlurarna. Den tekniken ville vi prova i en bil.
John Hanse, Henrik Bromander och Jonas Åkesson diskuterade bilidén fram och tillbaka och bestämde sig för att söka pengar från Kulturbryggan.
– De stöttar nyskapande projekt där värdet är att det på något sätt är spetsigt och banbrytande.

I samband med att de skrev sin ansökan testade Public Plot också föreställningsidén på olika sätt.
– Henrik Bromander skrev förslag på improvisationer som vi testade i en bil och vi landade snabbt i att det här är ett tacksamt sätt att berätta om den svarta ekonomin i Malmö på, säger John Hanse.

På vilket sätt?
– Föreställningen blir en thriller eller ett intensivt kammarspel med två personer i en bil. Det blir två personporträtt och deras gemensamma berättelse. Staden Malmö och allt som finns under dess yta, svarta löner och slavlika anställningsvillkor, är sedan en inramning. Bilen blir som ett litet privatrum som rör sig i det stora offentliga rummet.

Exakt vilken väg Blue Dreams-bilen tar genom Malmönatten och var resan slutar avslöjar inte John Hanse men allt tar sin början på Möllevången, vid Inkonst.
– Publiken blir mötta av en värd som följer dem till bilen där de får ta plats och sätta på sig hörlurar. Sedan går värden och låser bildörren. Efter en stund kommer skådespelarna och föreställningen börjar, berättar han.
I arbetet med vilken väg föreställningen ska ta genom Malmö har Public Plot samarbetat med arkitekten Simon Sköld som via en dator gjort förslag på körsträckor.
– Hans arbete har varit att från ett arkitektperspektiv knyta ihop staden socioekonomiskt men också estetiskt och visuellt. Hur är känslan att köra från en smal väg ut på en stor öppen plats och tvärtom? Det har varit ett superintressant samarbete som skapat klockrena idéer men också krockar mellan ett teoretiskt arbete med staden och det rent praktiska att köra där.

Blue Dreams har inneburit mycket arbete med tekniska och praktiska lösningar men också mycket research.
– Både inför repetitionsperioden och nu tillsammans med skådespelarna har vi gjort intervjuer med restaurangägare och papperslösa restaurangarbetare. Sedan har vi suttit och pratat mycket om rollfigurerna och om restaurangen Blue Dreams.
Manusarbetet har också varit annorlunda. Henrik Bromander har skapat en bakgrundshistoria och detaljerade biografier till Nino och Jakob.
– Men när vi repar har vi inte manus utan skådespelarna improviserar fram dialogen, berättar John Hanse. Jag är sjukt imponerad av dem, de är så säkra på att få fram de här figurerna.

När biljetterna till Blue Dreams släpptes sålde de slut på nolltid och John Hanse hoppas att de ska kunna utöka med ett antal föreställningar till.
– Det har varit jättespännande att få göra det här och det är ett form- och berättarexperiment som jag önskar att fler kunde ta del av än de som lyckats få biljetter.
Eftersom den största svårigheten med uppsättningen har varit att välja bland alla de berättelser som Henrik Bromander skapat för bilteaterformatet blir det fortsättning på Blue Dreams på olika sätt.
– Det kommer att bli en serie med små personöden i Malmönatten, avslöjar John Hanse. Till att börja med en föreställning till i bil som heter Gul framtid. Men än vet vi inte exakt när.

Public plot Arbetskollektiv i Malmö som består av John Hanse, Henrik Bromander och Jonas Åkesson
Uppsättningar: Våld och pedagogik (Inkonst, 2016), Game Over (tillsammans med Banditsagor, 2015), I protagonistens huvud (På Bastionen, 2015), Robins bok (tillsammans med Banditsagor, 2015), Smålands mörker (På Regionteatern Blekinge Kronoberg, 2014)
John Hanse om syftet med Public Plot: ”Vi vill inte läsa oss vid scenkonst framöver så syftet är att experimentera med berättarformen. I Blue Dreams är vi till exempel väldigt inspirerade av film.”