Suvi Nordå som Fiona och Olof Ramel som Shrek i musikalen med samma namn. Foto: Sissel Braekhus
Olof Ramel som Shrek och Malin Karlsson som Åsnan. Foto: Sissel Braekhus
En scen ur Shrek. Foto: Sissel Braekhus
Sagofigurerna i Shrek. Foto: Sissel Braekhus

Scen-Shrek med äkta känslor

Recension.

Musikal
Shrek
I huvudrollerna: Olof Ramel, Malin Karlsson, Suvi Nordå.
Regissör: Mathias Dümmatzen
Regiassistent: Caroline Ljungberg
Producenter: Sissel Braekhus & Elin Andersson
Koreograf: Donna Johansson
Musikalisk chef – Joel Bexelius
Kostymör: Ann-Marie Lewis
Scenograf: Rigmor Grönwall
Premiär på Lunds stadsteater den 12 januari
Spelas även den 13, 14, 17, 18, 19 januari i Lund
samt på Malmö Nöjesteatern 9-10-11 mars

Ett förgrämt träsktroll som helst vill vara ifred, men som egentligen har det allra varmaste hjärta. En maktgalen adelsman som behöver en drottning för att få kalla sig kung. En inlåst prinsessa som döljer en mörk hemlighet. Ödet för dem samman, och dramatiken, komiken, vänskapen och kärleken är ett faktum.

Att berättelsen om Shrek såg dagens ljus i en bilderbok av den amerikanske serietecknaren William Steig 1990 är det kanske inte så många som vet. Desto fler känner till Dreamworks hyllade filmsvit, där den första delen kom 2001. Sju år senare kom musikalversionen, som sedan dess hunnit gästa både Broadway, West End och en rad mindre scener världen över. Den första svenska uppsättningen gjordes på Wermland Opera 2013, och nu är det alltså produktionsbolaget Pipedream i Lund som tar över stafettpinnen.

Pipedream jobbar med en blandning av proffs, halvproffs och begåvade amatörer och ja, det är klart att det märks att det här inte är Broadway (där budgeten lär ha legat på 25 miljoner dollar). I gengäld bjuds en desto större portion musikalisk scenglädje, finurliga detaljer och allmänt smittande entusiasm.
Ett par av de berättartekniska lösningarna kanske hade vunnit på viss finslipning, som scenerna med draken där idén att kombinera Tove Asks skönsjungande femme fatale med en videoprojicering av drakhuvudet är ytterst fiffig men samtidigt lite otydlig.

Ett problem som dyker upp då och då är svårigheter att urskilja replikerna, främst de sjungna men vid något tillfälle även de talade. Synd, men faktum är ju att just det dilemmat inte sällan drabbar även de mest stjärnbeströdda uppsättningar. Vad som däremot helt sonika inte får förekomma är musikaliska misstag – och det gör det inte heller. Kapellmästare Joel Bexelius håller tryggt i taktpinnen, och vare sig orkester eller sångare missar en ton. Allra bäst blir det när man vågar vräka på rejält, i stora nummer där (nästan) hela den välkostymerade ensemblen förenas i maffigt svängig stämsång och läckra masskoreografier. Snyggt.

Föreställningen har tre bärande roller; Shrek, prinsessan, samt Shreks enerverande sidekick åsnan (nämnas bör även Niklas Jönssons utmärkta gestaltning av den tragikomiska Lord Farquaad). Suvi Nordå gör en charmig Fiona, och balanserar fint mellan vän prinsessighet och fnittrigt pruttande. Olof Ramel är som klippt och skuren för att spela Shrek, och lyckas göra sitt gröna monster till något mycket mer än en knasig filur med tokiga öron, ett mänskligt träsktroll med känslor som känns fullkomligt äkta.

Till föreställningens absoluta höjdpunkter hör Malin Karlssons åsna, en i grunden rätt fånig rollfigur som hon lyckas fylla med så mycket värme och komisk tajming att man helt sonika måste lyfta på hatten.

Kanske hade man kunnat skala bort någon liten halvtimme från den, i alla fall på premiären, närmare tre timmar långa föreställningen. Dessutom är det lite synd att den i så hög grad spelas på kvällstid, vilket riskerar att skrämma bort de barnbesökare som, törs jag lova, skulle älska detta. En bara lite kortare version med matinétider hade gjort Shrek till vinterns absolut säkraste kort för den unga skånska teaterpubliken.

Musikal
Shrek
I huvudrollerna: Olof Ramel, Malin Karlsson, Suvi Nordå.
Regissör: Mathias Dümmatzen
Regiassistent: Caroline Ljungberg
Producenter: Sissel Braekhus & Elin Andersson
Koreograf: Donna Johansson
Musikalisk chef – Joel Bexelius
Kostymör: Ann-Marie Lewis
Scenograf: Rigmor Grönwall
Premiär på Lunds stadsteater den 12 januari
Spelas även den 13, 14, 17, 18, 19 januari i Lund
samt på Malmö Nöjesteatern 9-10-11 mars