- Visa mig mer orolig tonårspappa, säger regissören Kasper Holten till Robert Bengtsson. Till vänster Lea Thim Haarder som Nabulungi. Foto: Claes hall
Robert Bengtsson och Lea Thim Haarder repeterar. Foto: Claes hall
171221: Robert Bengtsson, musikalartist med verkar i The Books of Mormon. Foto: Claes hall
Lea Thim Haarder. Foto: Claes hall
171221: Robert Bengtsson, musikalartist med verkar i The Books of Mormon. Foto: Claes hall
The Book of Mormon finns på plats. Foto: Claes hall
Robert Bengtsson i ”pröve-salen”. Foto: Claes hall
171221: Robert Bengtsson, musikalartist med verkar i The Books of Mormon. Foto: Claes hall
Musikalartisten Robert Bengtsson från trelleborg medverkar i The Book of Mormon i Köpenhamn. Foto: Claes hall
Kasper Holten, Robert Bengtsson och Lea Thim Haarder. Foto: Claes hall
171221: Robert Bengtsson, musikalartist med verkar i The Books of Mormon. Foto: Claes hall
Regissören Kasper Holten. Foto: Claes hall

Här repeteras danska The Book of Mormon

Musikalen The Book of Mormon spelas för fullt både i New York, London och Stockholm. Med premiär den 25 januari kommer den till Köpenhamn. Vi tittade in på Det Ny Teater där förberedelserna inför premiären är i full gång och där Robert Bengtsson från Trelleborg gör rollen som byledaren Mafala Hatimbi.

På Det Ny Teater leder de sammetsklädda marmortrapporna upp till foajén och salongen, men vi fortsätter uppåt, uppför smala vita trätrappor allt högre tills vi befinner oss högst upp i det runda tornet där teaterbyggnaden tronar över gatan som löper igenom den. Här finns ”pröve-salen”, repetitionsrummet där musikalen tar form innan den flyttar ned på scenen med kostym och scenografi.
Just i dag repeteras en scen där Mafala Hatimbi försöker få sin dotter Nabulungi att stanna hemma. Där ute finns många faror, men Nabulungi förstår inte varför hon inte får gå ut.
– Det är den världen vi lever i! ropar Mafala Hatimbi och försöker hålla fast sin dotter.
– Visa mig lite mer orolig tonårspappa, känslorna kan vara större, säger regissören Kasper Holten.
Robert Bengtsson förstärker sitt uttryck och regissören är nöjd. Lea Thim Haarder som gör Nabulungi får också instruktioner om att lyfta fram känslorna mer.

The Book of Mormon är en satirisk och komisk musikal som slår vilt åt alla håll och som brukar dra ner skrattsalvor, även om de ibland fastnar i halsen. Bakom all bra humor och komik finns allvar, påpekar Robert Bengtsson.
– Musikalen är känd för att vara ”offensive” (ungefär kränkande) och om man inte spelar på fullt allvar blir det ”offensive” på riktigt. Det handlar inte om korkade människor som ska räddas av vita mormoner utan tvärtom. Mormonerna har förutfattade meningar om vad afrikaner är, det är det som är det roliga. Som när missionärerna kommer hem till en kvinna som bor i ett plåtskjul och inte ens har elektricitet och frågar om hon saknar något i sitt liv. Då blir det roligt, säger Robert Bengtsson.
Han funderade länge innan han tog sig an rollen efter att teaterchefen Niels-Bo Valbro frågat.
– De hade sett Dirty Dancing på Operan på Holmen där jag var med och ville ha mig. Jag ville inte göra något där fulla danskar skulle sitta och skratta åt dumma afrikaner. Jag gör inte sådant, markerar Robert Bengtsson.

När Kasper Holten var klar som regissör kände Robert att han kunde tacka ja. Holten var tidigare chef på Royal Opera House i London.
– Jag har jobbat i London länge och vet att om man varit en stor chef där då är man ”racially sensitive”. Man kan inte vara chef där om man inte vet hur man arbetar med olika etniciteter. Det har han gjort och det märks.
När Robert var yngre vågade han inte lyfta fram sådana krav, men nu gör han det. På svenska auditions brukar han prata med regissören, men den här audition var annorlunda, med teaterchefen och musikansvarige.

Robert Bengtsson känner att han kommit till rätt plats. Han trivs i ensemblen, där en av huvudrollerna spelas av Silas Holst, som han tidigare arbetat med.
– Kasper Holten påminner hela tiden ensemblen att vi måste tänka på att inte spela byborna som dumma. De är ”fed up” med sina liv, men de är inte korkade. De är lika smarta som alla andra, men de har andra omständigheter. Det som drillas in i musikalartister är ”dansa och le”, men så är det inte i den här föreställningen.
Det blir ändå skratt från publiken när Mafala Hatimbi leder byborna i Hasa Diga Eebowai, bybornas ordspråk som visar sig betyda något helt annat än de båda mormonerna först tror när de dansar med och lyfter händerna mot himlen. Men Mafala måste ha ett djup och ett allvar.
– När han pratar med sin dotter om hur farligt det är att springa ute på kvällen handlar det om att generalen samlar in unga kvinnor och att de tvångsomskärs, inte nödvändigtvis av kvinnor utan av hemska häxmän. Och det händer på riktigt idag. Både i Tchad och i Nordafrika, även nedåt Namibia. Vissa av de områdena drivs av extrema män som vill kontrollera den kvinnliga kroppen. De gömmer sig bakom religion eller stamtraditioner, säger Robert Bengtsson, som själv är bevandrad i afrikansk historia och kolonialhistoria.

Robert Bengtsson växte upp i Trelleborg och blev rejält musikalbiten – som så många andra – när han medverkade i Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat på Slagthuset i Malmö. Han är utbildad på Kulturama, vid Balettakademin i Göteborg och vid Urdang Academy i London och han har arbetat på stora scener i såväl London som Stockholm och Köpenhamn. Nu bor han i Stockholm och mellan jobben på musikalscenerna driver han sedan 2013 en egen träningsplattform för filmskådespelare. Tanken är att underlätta för scenskådespelare och musikalartister att komma in och få provfilma för tv-serier och långfilmer.
Robert Bengtsson lärde sig film genom att gå bredvid en filmare och vara med på inspelningar. Han gjorde en egen kortfilm som vann första pris vid Glastonbury film festival.
– När jag kände att jag hade bra på fötterna drog jag igång verksamheten. Senaste klassen jag hade var fram till november och nu gör jag ett uppehåll för Book of Mormon.

Robert har skaffat sig ett boende i Köpenhamn under spelperioden.
– Förra året när jag jobbade i Köpenhamn bodde jag i Malmö, men jag känner att jag inte orkar det denna gången med alla gränskontrollerna.
Själv kände han sig inte utsatt.
– Men det jag tyckte var obehagligt var hur en del av dem behandlade migranter. Vissa kvällar och nätter när jag åkte hem var de inte snälla. Man ser hur mycket passet är värt. Har man det kan man åka vart som helst. Människor som är födda någon annanstans är inte värda något, det är mycket som jag kan tycka är fel, säger Robert Bengtsson.
Själv har han inga afrikanska rötter.
– Mamma är från Småland och pappa från Malmö. Jag är adopterad från Colombia. Men där finns inga svarta naturligt, de som finns är ättlingar efter slavar som spanjorerna tog dit, säger Robert Bengtsson.