Revycoctail är en glittrig show med snygg sång och leende igenkänning. Den ges ytterligare tio gånger i år.Foto: Catharina Nilsson
Christoffer Almqvist och Miranda Christiansson gör bra i från sig i ett av revyns mest välskrivna och roliga nummer där Björn Ranelid gästar en talk show.
Ulrika Conradssons starka stämma kommer till sin rätt i fina solonummer.
”Siw och Rut” tröttnar man inte på i första taget eftersom det är Marcuz Hadriz och Nils Gunnar Snygg som gör dem. Det mesta de rör vid blir kul.
Marcus Hadriz och Malin Stenkilsson som Mandelmans drog ner många skratt.
Revy coctail på Ystad teater ges ytterligare tio gånger i år.

Många guldkorn men färre gapskratt

Revy/Recension

REVY
Ystadrevyn
Medverkande: Lars-Åke Kristensson, Ulrica Conradsen Häggel, Christoffer Almqvist, Maria Gunnarsson, Maria Persson, Marcus Hadriz, Rebecca Erlandsson, Nils Gunnar Snygg, Miranda Christiansson, Malin Stenkilsson
Ystads teater, 6 januari 2018 Betyg: 3

Björn Ranelid älskar Tomelilla, men inte Simrishamn och Ystadsonen Marcus Hadriz far fram på en kvast som Mandelmann som får varje prins på vit springare att blekna.
Välkomna till ”100 procent lokalt producerad Revycocktail”.

I år firar den unga Ystadrevyn fem år. Ett härligt inslag i kulturlivet med en glittrig start på året och en lättsam återblick på 2017. Trots revyns få år på nacken är den stabil och professionell. Musikerna levererar svängigt, många duktiga sångare finns i ensemblen, dekoren är fin och funktionell och snygga smokings och glittriga paljetter finns i exakt den mängd det ska vara.
Men betyget når inte hela vägen upp till en fyra, som revyn fick i fjor. Det skrattades i salongen. Det gjorde det. Men det blev inte riktigt lika många gapskratt och ingen träningsvärk i magen i år. Men det finns så klart fina guldkorn.
Det första är faktiskt när tekniken sviker i första akten. I ”Hallå trafikant” med Fru Sladd falerar bildspelet, hela numret igenom. Malin Stenkilsson improviserar så erfaret och komiskt att det viskas i publiken i pausen. ”Skulle det vara så där?”.

Ystadsonen Marcus Hadriz axlar ansvaret för de flesta skratten i årets revy. Med övertygelse intar han scenen med fysisk humor som får hans rollfigurer att framstå som fullt trovärdiga fast de har passerat alla gränser.
Första överraskningen är kanske den bästa, som läspande bortkommen fritidspedagog i sketchen ”Föräldramöte”. Så enkel och ändå så rolig.
I ”Tack för att du väntar” gör Marcus Hadriz, Maria Persson och Malin Stenkilsson skön igenkänning av frustrationen alla känt som rest med SJ.
Ulrika Conradsson Häggels starka stämma kom till sin rätt därefter i ett snyggt gospelinspirerat nummer.

Det finns flera fina nummer med snygg sång och en blinkning till samtiden som ”Vem vill flytta hemifrån”, ”Under min burka” och ”Läkarkonferensen”. Den numer ständigt aktuelle Donald Trump figurerar i ett riktigt roligt duett. Det allra bästa sångberättadet är, ”Varför fick inte vi vá mé?” Där figurerar ordförande för Tattoo, Håkan Mattsson, som vurmar för sitt kära event.
Men det är inte militärer som intar scenen på Ystad teater. Det är betydligt mer oväntade figurer som gör sin ”ko-reografi” och spelar säckpipa till publikens stora förtjusning. Det är både svängigt och roligt på samma gång och publiken visar sitt högljudda gillande.

Sist men inte minst, så är det i revy, kommer ”Gubbröra” med Nils Gunnar Snygg. Han är en riktig revyräv och det han gör är kul, och lokalt. Kommunalråd Kent Mårtensson sitter i publiken under premiären och är öppen för att ha kul och gapskrattar när kängan träffar honom. Föreställningens överraskning – och ett av de allra bästa numren totalt sett – är ”Let´s talk”. Nykomlingen Christoffer Almqvist gör en bra imitation av Björn Ranelid och numret är riktigt välskrivet. Här levereras gapskratten i samma rappa tempo som Ranelid själv talar. Klockrent.

REVY
Ystadrevyn
Medverkande: Lars-Åke Kristensson, Ulrica Conradsen Häggel, Christoffer Almqvist, Maria Gunnarsson, Maria Persson, Marcus Hadriz, Rebecca Erlandsson, Nils Gunnar Snygg, Miranda Christiansson, Malin Stenkilsson
Ystads teater, 6 januari 2018 Betyg: 3