– Vi har fått en fastare form, säger Karin Karlsson, programchef på Malmö Live. Arkivbild
Philip Glass – en höjdpunkt under 2017. Foto: TT
José González lyftes av MSO. Foto: TT
Bob Hund blir flitiga gäster på Malmö Live 2018. Foto TT
Malmö Live. Arkivbild
Malmö Lives foajé. Arkivbild
Malmö Live. Arkivbild

Malmö Live har hittat formen

Malmö Lives andra år har handlat om att hitta sig själv konstnärligt och formmässigt. Programchefen Karin Karlsson berättar om hur huset förstår sig själv, sin roll i förhållande till andra konserthus och rollen de ska spela i sin egen stad bättre nu.
– Vi har fått en fastare form och en känsla för hur programpunkterna måste få förhålla sig till varandra.
 

Karin Karlsson berättar att hon fortfarande hör folk som undrar vad det där ”Malmö Live” är för något. Men de har blivit färre.
– Vi har ”börjat finnas” nu, säger hon.
Det finns de vanliga undantagen. I Stockholms kulturliv håller man sig till det som händer i huvudstaden. Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman hade hört talas om Malmö Live, men inte mer än så, när han när han besökte Malmö Live i november i år.
– När han kom sade han att det hade skrivit spaltmeter om oss om Malmö Live hade byggts i Stockholm.
 

Det är mycket som gått bra konstnärligt under året. En höjdpunkt var solopianokonserten med kompositören Philip Glass. Att den nu åttiotvåårige världskändisen valde just Malmö är en källa till stolthet.
– Det är sånt som sätter oss på kartan.
Karin Karlsson talar nöjt om ”Philip Glass-publiken”, den blandade som inte alltid går på de vanliga symfonikonserterna, men ändå är musikintresserad.

Ett experiment som har fallit väl ut är morgonkonserterna, där man kan lyssna på klassisk musik mellan kvart över åtta och kvart i nio på morgonen.
– Det var en del skepsis kring om folk verkligen skulle komma så tidigt på morgonen. Men det har också varit populärt hos ”Philip Glass”-publiken, kan man säga.
Det är många lite yngre konsertbesökare i den gruppen, med fulla scheman.
– Jag har hört från andra arrangörer att matinéföreställningar är populära igen. Folk har mycket annat att göra och vill hinna både gå på konsert och äta middag med familjen eller partnern.
 

Inte riktigt alla gillar musik tidigt på morgonen …
– Min dröm är att kunna ha med hela symfoniorkestern på en morgonkonsert, men hitintills har jag inte lyckats sälja in det, säger Karin Karlsson och skrattar åt den morgontrötta orkesterns reaktion på förslaget.

Men kanske 2018?
– Jag tror ärligt talat inte jag lyckas nästa år heller.
Hon tycker att genreblandningarna tillhört de konstnärligt mest lyckade evenemangen.
– String Theory, när José Gonzales spelade med symfoniorkestern, tyckte jag lade till en dimension till hans musik som hade saknats, det var jättehäftigt.
 

Hon nämner också Dream Music, en tolvtimmarsfestival som kretsade kring dronemusik. Drone, eller bordun som det skulle heta på svenska, är en ihållande ton som ligger konstant i bakgrunden medan de övriga musikaliska elementen varierar.
Konstnärlig ledare för Dream Music var Nathan Larson från bandet A Camp och man kunde bland annat höra Christoffer Berg från Fever Ray.
– Ingen annan än vi hade kunnat göra Dream Music, säger hon och syftar på Malmö Lives förutsättningar som konsertlokal.
 

Malmö Live har också haft som ambition att bli en mötesplats för Malmöborna. Där har de inte nått hela vägen fram. Ekonomin spelar in: Malmö Live byggdes på villkoren att det inte fick kosta mer än det gamla konserthuset. Resurserna för större satsningar är begränsade.
– Ett vattenhjul kommer igång snabbt om man häller jättemycket vatten på det i början, annars går det långsamt. Vi får arbeta mer långsiktigt med det.
 

Malmö Live är ännu inte Malmöbornas givna plats för en kopp kaffe eller ett glas vin efter jobbet. Men det händer ändå en hel del mellan konserterna.
– Vi jobbar jättemycket med kulturskolan och alla tvåor har varit här. Det händer mycket som är gratis också.
Malmö Live har en särställning som kommunalt ägt, vilket lett till diskussioner om eventuella konkurrensfördelar som det ger. Bidrog till exempel Malmö Live att Slagthuset hamnade under rekonstruktion? Karin Karlsson menar att svaret är nej, på mer än ett sätt.
-Den bilden är lite förenklad. Slagthuset har förlorat många konferenser till Clarion, som är ett vanligt superkommersiellt företag. Det handlar inte lika mycket om oss som konsertlokal.
Hon säger också att Malmö Live är medvetet återhållsamt. 
– Vi har ett bra och starkt utbud, men vi hade kunnat gå ut mycket hårdare. Vi gör det av hänsyn.
 

Nästa år kommer det att hända lite mindre på Malmö Live. Karin Karlsson tror att de har hittat balansen mellan för mycket och för lite aktivitet.
Bob Hund lär det inte bli för lite av. Bandet kommer att vara närvarande vid programpunkter utspridda över hela 2018.
– Jag är faktiskt lite till mig över att ha dem i huset ett helt år, det ska bli jättespännande.
Hon tror på temat för den årslånga Bob Hund-festivalen.
– Omtanke istället för misstanke, blir det. Det behöver vi alla mer av.