Tommy Juth, Lotta Thorell, Kent Nilsson, Adde Malmberg, Jennie Rosengren och Robert Rydberg. Foto: Johan Löfquist

En fullträff i Arlöv

Recension.

revy
Arlövsrevyn 2018
Medverkande: Adde Malmberg, Jennie Rosengren, Kent Nilsson, Lotta Thorell, Robert Rydberg, Tommy Juth
Orkester: Magnus Rosengrens revyorkester med Anders Lorentzi och Johan Folker
Kostym: Per Enarsson
Scenografi: Håkan Andersson
Regi: Adde Malmberg
ppppp

Det börjar med ett gapskratt. På slutet vrider publiken sig i skrattkramper. Själv skrattar jag så jag gråter. Som tur är får publiken mellan skrattattackerna några mysiga tänkvärda inslag, som en fin hyllning till Hasse Alfredson, en undran över om det finns plats för en när man gått i pension och en årskavalkad utöver det vanliga (också mycket skrattretande).
Det är en bas av välskrivna fyndiga texter garnerade med fin sång, framförda i proffsigt agerande och med stilfull eller knasig dans. Och det är lite ”extra live”, eftersom Adde Malmberg spelar med publiken, har oss som sparringpartner som den erfarne standupkomiker han är.
Årets Arlövsrevy är en fullträff – mitt i nyllet.

I år blåser det lite nya vindar på Arlövs teater. Kent Nilssons revy har tre nya medverkande – tre stabila komiska profiler som aldrig förr gästat revyn – Lotta Thorell, Robert Rydberg och Adde Malmberg. Den sistnämnde är dessutom ny regissör. Revyn vilar stadigt på 24 års grundarbete men tar ett litet steg i en ny riktning. Burken med crazy-krydda har flyttat närmare grytan med Adde Malmberg som ny chefskock. Och det funkar, det smakar bra.

Jag ska inte avslöja entrén och hoppas ingen annan gör det, men det är väldigt kul och helknasigt. Efter den här skojigheten är det full fart på karusellen och så snurrar det på.

Adde Malmberg är grymt rolig (i ordets nutida bemärkelse) och sprudlande kreativ, Lotta Thorell är grymt proffsig, komiskt precis och pricksäker, välsjungande och rolig, den superbe musikalartisten Robert Rydberg har en skojfrisk glimt i ögat som får blomma ut i flera nummer. Tommy Juth är säker i sång och sketcher och kreerar bland annat en kollega på besök på scenen, en lite annorlunda hyllning i regnbågens färger.

15-årsjubilerande Jennie Rosengren är en klippa i revyn, flitigt i elden och levererar alltid på maxnivå. Hennes sjungande tanter är ett härligt inslag och i år har hon fått en ilsken visa om alla dagar som ska firas. Kent Nilsson är den mysiga revypappan som växer en bit för varje år (och då menar jag inte midjemåttet). Han är till exempel suverän som trögfattad kollega när Adde ska förklara en av årets skandaler. Ingen Arlövsrevy utan Kent Nilssons egen Svea – och i år är hon i mycket god form.
Det är många läckra musikaliska inslag i revyn (med nya Magnus Rosengrens Revyorkester) som till exempel hyllningen till Malmö, en låt med det unga paret (Robert och Jennie) som båda sitter och kollar på sina mobiler i stället för på varandra och förstås i de klassiska inlednings och avslutningsnumren där Per Enarsson också får ta ut svängarna lite extra i kostymprakten.
Med de klassiska inslagen som bas har årets Arlövsrevy en friskhet som lyfter allt ett snäpp högre.

revy
Arlövsrevyn 2018
Medverkande: Adde Malmberg, Jennie Rosengren, Kent Nilsson, Lotta Thorell, Robert Rydberg, Tommy Juth
Orkester: Magnus Rosengrens revyorkester med Anders Lorentzi och Johan Folker
Kostym: Per Enarsson
Scenografi: Håkan Andersson
Regi: Adde Malmberg
ppppp