Shrek har en rolig resa genom föreställningen. Och det är ju inte bara han som blir dömd, han dömer också andra och han lär sig mycket, säger Olof Ramel om Shrek. Foto: Yvonne Erlandsson
Suvi Nordå gör rollen som den vuxna Fiona.
Suvi Nordå som vuxna Fiona gör upp med sagobokens berättelser.
Caroline Ljungberg är mellanstora Fiona och dessutom regiassistent. Foto: Yvonne Erlandsson
Alice Wilgotsson är yngsta Fiona.
Olof Ramel gör Shrek och Malin Karlsson hans vän Åsnan.
Olof Ramel gör Shrek och Malin Karlsson hans vän Åsnan.
- Jag kommer att vara alldeles grönmålad, säger Olof Ramel. För Shrek ska se ut som vanligt även i Lund.
Regiassistenten Caroline Ljungberg, regissören Mathias Dümmatzen, yngsta Fiona Alice Wilgotsson och musikansvarige Joel Bexelius under repetitionerna i ett p-hus i Lund.

Shrek-blandad förtjusning inför musikalpremiär

Vissa historier känns viktiga att berätta – och Pipedream i Lund har väntat i flera år på att få göra musikalen om träsktrollet Shrek. Nu drar det ihop sig till premiär och tidningen tittade in för att följa en stunds repetitioner i ett kyligt p-hus i Lund.

Då spelas musikalen Shrek:
Lunds stadsteater 12, 13, 14, 17, 18, 19 januari
Malmö Nöjesteatern 9-10-11 mars 2018

– Jobba med texten! Det är viktigt att publiken hör allt! Fiona är en modern kvinna – jämställdhet är viktigt för henne. Och jag vill ha helljuset på hos alla, skin upp!
Regissören Mathias Dümmatzen instruerar Suvi Nordå, Caroline Ljungberg och Alice Wilgotsson som gör scenen där prinsessan Fiona växer upp i sitt torn, vaktad av draken och med sagoböckerna som källan till kunskap.
Pipedream har sitt kontor med varmare lokaler i p-husets kontorsdel och tanken är att repetitionssalen också ska isoleras, bli mer användarvänlig och att lokalerna ska kunna serva fler teatersällskap i Lund.

In på Lunds stadsteater kommer den stora ensemblen först i premiärveckan. Då ska också kostym och scenografi finnas på plats och man ska börja finslipa detaljerna i föreställningen inför premiären den 12 januari.

Hur kommer det sig att ni valt just Shrek?
– Någonstans finns alltid tanken på att hitta en föreställning som har en ny riktning, en ny berättelse att förtälja, säger Mathias Dümmatzen när vi flyttat in i kontorsdelens fikarum. Vi har väntat på rättigheterna att spela Shrek ett par år. I Karlstad, (enda stället den tidigare är spelad i Sverige, red.s anm) är den spelad på en länsteater, men den typen av rättigheter vi jobbar på – en föreställning där man blandar proffs och amatörer – släpptes senare. Så i den formen är vi först.
Shrek är en stor produktion med cirka 40 personer på scenen och totalt cirka 60 personer inblandade. Det är också en annorlunda produktion för Pipedream.
– Jag personligen kände skräckblandad förtjusning inför att ge mig på en mer renodlad komedi, säger Mathias Dümmatzen. Jag har en faiblesse för det allvarliga, men ville prova komedi. Dock måste det vara komedi med en botten. Och även om Shrek har en hel låt som bara handlar om rapar och pruttar finns det ett allvarligt tema. Att inte passa in, att vara utstött, att vara annorlunda. På något sätt finns det samma grundtema här som i Spelman på taket eller i Cabaret. Då tycker jag komedi blir spännande.

Pipedream-gänget har jobbat med repetitioner hela hösten.
– Och förberedelserna har pågått i snart ett år. Efter helgerna förra året drog vi igång och började titta på hur vi skulle bygga upp team, säger Mathias.

Vad är de stora utmaningarna?
– Det finns mycket kostymer, mycket karaktärer, mycket och stor scenografi. Vi har till exempel 22 identiska kostymer bara till ett nummer. Men vi har ett fantastiskt kostymteam, vi syr eller syr om själva till 80 procent, berättar Mathias.
Mycket saker och mycket folk är alltså en del av utmaningen.
– Så har proffsen i huvudrollerna som ska balanseras med de unga amatörerna. Det är både en utmaning och roligt. Jag tycker att den här blandningen ger mycket, det blir en annan nerv och det älskar jag, säger Mathias Dümmatzen.
I uppsättningen har man jobbat mycket med detaljerna. Alla sagofigurerna har fått bakgrundshistorier.
– Skådespelarna har små bitar att bygga på, något publiken kanske inte uppfattar, men som hjälper oss. Jag tror stenhårt på att detta skapar en helhet i karaktären och att den syns ut. Helheten smittar av sig ut över publiken om vi tror på karaktärerna, även om de är tokiga sagofigurer. Dessutom blir det otroligt mycket roligare för skådespelarna. Jag brukar resonera så att huvudrollerna är de som behöver minst tid. De kan redan det här.

Caroline Ljungberg är för första gången med på scenen och för första gången också regiassistent.
– Det här blir min tredje produktion, jag började som produktionsassistent på En julsaga. Det är roligt att få vara med i den konstnärliga processen, man lär sig så mycket och det ger en så mycket att man lär känna alla i ensemblen, säger Caroline Ljungberg,
Hon tror starkt på Shreks attraktionsförmåga för en bred publik.
– Jag tror också att alla vuxna med barn har sett filmen och kan relatera till den, säger Caroline.

Olof Ramel tvekade inte särskilt länge när han fick frågan om att spela Shrek.
– Shrek är ju en så fin historia, i grund och botten en om fördom och om att inte döma folk för snabbt. Den tar upp problem som mobbning och att våga vara sig själv. Och att få det paketerat i ett skojigt manus med bra musik är perfekt, säger Olof Ramel.
Själv startade han sitt scenliv redan när han kom till Lund och sökte sig till spexen 1999. Det blev en hel rad spex, både regi, manus och skådespeleri.
– Det blev lite sömlöst så att jag gick över till att göra det professionellt. Det har blivit lite allt möjligt, Jag spelar julshow med Danne Stråhed, jag har varit med på Malmö Opera och gjort egen show på Lund Comedy.

Vad är din drömroll då?
– Svårt att säga, för man byter smak så ofta. För några år sedan hade det varit Elder Cunningham i Book of Mormon. Men drömrollen är nog det man har för ögonen, det är det man uppskattar mest att göra. Shrek tycker jag om för han har både svarta tankar och är rolig. Det kan jag känna igen, säger Olof Ramel.

Då spelas musikalen Shrek:
Lunds stadsteater 12, 13, 14, 17, 18, 19 januari
Malmö Nöjesteatern 9-10-11 mars 2018