Det kom inga kryssningsfartyg förra året, i år kommer nio stycken. Och fler väntas nästa år. 8Foto: Claes Hall

Nu tar kryssningsbesöken ny fart

MALMÖ Förra året blev det inga.
I år blir det minst nio besök sedan Sjöfartsverket gett klartecken för att större kryssningsfartyg åter ska kunna anlöpa Frihamnen i Malmö.

Det har gått upp och det har gått ner med satsningen på Malmö som kryssningshamn sedan invigningen i maj 2013 av en ny terminalbyggnad. Kommunfullmäktiges ordförande Kent Andersson (S) klippte band när spanska Pullmanturs Empress för första gången kom till Malmö och släppte av runt 1800 passagerare och tog emot lika många som anlänt till flygplatsen i Sturup samma dag.
Men 2016 blev det problem. En kryssningsarrangör bytte ut Malmö mot Rostock och Pullmantur stannade också borta eftersom det fartyg man bytt upp sig till var för stort för att för att för egen maskin få lägga till i Frihamnen.
Efter diskussioner med Sjöfartsverket stod det i somras klart att Malmö i fortsättningen får ta emot fartyg som är upp till 300 meter långa mot tidigare max 240 meter.
För kryssningssäsongen i år är nio anlöp beräknade.
– Vi räknar med att det kommer att handla om sammanlagt cirka 10 000 passagerare, säger Verner Biener Hansen, terminalansvarig på hamnbolaget Copenhagen Malmo Port, CMP.
Pullmantur återvänder med sammanlagt fem besök i Malmö i sommar under sin rundtur mellan Östersjöstäder. Förutom Malmö kommer fartyget Zenith också att lägga till i Rostock, Nynäshamn, Tallinn, Sankt Petersburg och Helsingfors.
Norska Fred Olsen Cruise Lines kommer att besöka Malmö tre gånger, två gånger med fartyget Balmoral och en gång med Boudicca, på sin kryssning ”Svenska vattenvägar och klassiska städer.”
Det blir besök i fjordar på västkusten och besök i Göteborg, Visby, Stockholm och Malmö. I Malmö kan resenärerna titta på attraktioner som Malmöhus Slott, Sankt Petri, Turning Torso – och Folkets Park.
Det nionde besöket gör inhyrda kryssningsfartyget Deustchland på sin kryss mellan hamnar i norra Tyskland mellan Nord-Ostseee kanal till Köpenhamn, Malmö och Oslo.
Det är inte troligt att det blir fler kryssningsbesök i år, tror Verner Biener Hansen.
– Däremot räknar vi med fler anlöp 2019. jag tror vi har tolv anmälda redan, berättar han.
Pullmantur kommer då åter att så kallade turnabouts i Malmö – släppa av samtliga passagerare efter avslutad kryssning och lasta skeppet fullt med nya resenärer.