KKB:s vd Mats Åsemo på balkongen till en av de sist byggda lägenheterna på Cirkustomten. Nästa år inleds bygget av 90 lägenheter på tomten mittemot, som också blir startskottet för de första hyresbostäderna i Stationsstaden. Foto: Stefan Persson

KKB:s hörnhus först ut i Stationsstaden

Kävlinge Hittills är ett äldreboende det enda färdiga bygget i Stationsstaden. Men nu har bygglovet till de första 90 av de totalt omkring 1 300 bostäder som ska byggas i stadsdelen lämnats in.
Det är KKB som nästa år börjar bygga ett femvåningshus i korsningen Västra Långgatan och Föreningsgatan.

– Här ser vi framför oss ett hus med lite nya funktioner och högre standard, lägenheter som ligger lite i framkant. De ska bli fullt jämförbara med hyreshus i Malmö och Lund, säger Mats Åsemo, vd för Kävlinges kommunala bostadsbolag KKB.
Utbyggnaden av Stationsstaden har hittills gått trögt. Projektet är försenat flera år, bland annat efter att detaljplanen överklagats.
Men nu börjar det hända saker. Midroc, som äger hela det gamla slakteriområdet, har börjat sälja tomter till byggbolag. Först ut är KKB, som ska bygga ett hus i vinkel i korsningen Västra Långgatan och Föreningsgatan, med ett gårdshus innanför.

– Det blir bland annat tio etagelägenheter med takterrass, säger Mats Åsemo.
Lägenheterna får också en för Kävlinge ny lösning med förråd inne i bostäderna i stället för i källaren.
– Då kan man välja vad man vill ha den till, om man exempelvis vill använda den som walk-in-closet.
Andra för Kävlinge nya lösningar är en bilpool, som ska delas med de boende på Cirkustomten rakt över gatan.
– Vi erbjuder också en lådcykel och ett gemensamt leveransrum för dem som köper livsmedel på internet, säger Mats Åsemo.

Invändigt blir det en liten annan fördelning av kvadratmeterna än vad som är gängse. Sovrummen byggs mindre till förmån för större sällskapsytor.
Den som vill slippa gå till tvättstugan kan få egen tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, men övriga får en gemensam tvättstuga.
– De får också en lite lägre hyra, säger Mats Åsemo.
Hyran generellt för de 90 lägenheterna beräknas dock bli högre än KKB-standard. Bland annat eftersom materialvalen är dyrare och för att bilpoolen ska finansieras.
– Vi betalar ju för den, säger Mats Åsemo, och berättar samtidigt att utbyggnadstakten just nu är den största på många år för KKB.
– Det är det dyraste projektet sedan vi byggde 600 bostäder på Korsbacka.

Dagens fråga

Har du tagit årets sista dopp i havet?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev

×